Skrevet av Emne: For nyfødte babiser  (Lest 1076 ganger)

Attack`s

• Gjest
For nyfødte babiser
« på: 16 September 2005, 19:56:33 »
Fikk selv 3 nyfødt morløse husnøster i hus av en venninne  igår.
Så jeg flasker dem opp det beste jeg kan.
Jeg har jo ikke mamman,så jeg må vaske rumper og massere slik at de kommer seg på do.

Jeg gir også mine Gimpets.
1 ts pulver og 3 ts med kokt vann.Alltid 3 ganger mer vann enn pulver.

Serverer mine vis doseringssprøyte,de suger selv,og regulerer da selv hvor mye dem skal ha.

Gir dem også GEM vann inni mellom,slik at det opprettholder væskebalansen i kroppen.

I fjor var jeg i samme situasjon som deg.Hadde ikke bæret av peiling på når nedkomsten var.Trodde det skulle skje når som helst i 3 uker...LOL.

Men jeg ble tipset om å følge med når kattungene legger seg lenger ned mot rumpa,da var det gjerne 1-2 dager igjen.

Attack`s

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #1 på: 16 September 2005, 21:02:16 »
Når de blir 2 uker tror jeg det stod bak på det,så skal så økes det med spiseskje framfor t-skje etter hva som står på boksen.
Det jo an å tyde litt av tysken bak på der.

Attack`s

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #2 på: 17 September 2005, 01:09:11 »
Ja,jeg krysser fingrene for dere begge to  :thumbsup:

GEM er et pulver en får kjøpt på Apotek.Det blandes i vann (står på pakningen) og gis som ekstra tilskudd til katter som trenger å holde på væske,samt for å gi mer energi.
I tilegg,så er det med å stoppe/forebygge diare.
Det er rett og slett en slags glukose/salter.

Er fint å drysse i vannskålen til en sliten kattemamma også.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
For nyfødte babiser
« Svar #3 på: 18 September 2005, 15:20:56 »
om du skulle trenge omsetting frå tysk til norsk, så er det berre å spørre, morsmålet mitt er tysk og eg er rimelig flink til norsk, tør eg påstå. du kunne scanne det inn og sende meg via epost: kvafaen@yahoo.no.
heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
For nyfødte babiser
« Svar #4 på: 27 September 2005, 22:27:55 »
Sitat fra: Attack`s

GEM er et pulver en får kjøpt på Apotek.Det blandes i vann (står på pakningen) og gis som ekstra tilskudd til katter som trenger å holde på væske,samt for å gi mer energi.

Kan Faramir på 10 uker få dette? som et slags tilskudd? Eller er det unødvendig? han er jo frisk og rask, og spiser RC babycat, drikker vann.

Kan jeg bruke det om kattene får diare?

Attack`s

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #5 på: 28 September 2005, 04:02:55 »
Sitat fra: Queen of Swords

Hei,

Nå har jeg vært og kjøpt GEM pulver, men lurer på hvor mye jeg skal gi av det til "nyfødtinger". Det er jo krise om de får diarrè. Jeg blir dessuten nødt til å håndmate ungene de første 24 timer (selv om mange påstår bare 16), fordi det viser seg at mammakatt har blodtype B....  :syk:

Disse tåteflaskene for kattebabyer har jeg ikke klart å få tak i, men jeg har engangssprøyter - derfor lurer jeg på enda en ting: De kan jo ikke "suge i seg" det, for det renner jo bare rett ut. Skal jeg bare dryppe melka forsiktig inn i munnen?

Det er KRISE her, så jeg håper noen kan ta seg tid til å veilede meg litt her.....  :shock:

--QoS

Bare følge bruksanvisningen bak på pakken det angående GEM pulveret.Til sånne små er det viktig med rent utstyr og bruke kokt vann når en blander.Jeg blander gjerne et 5 dl om gangen og bruker også som "blandevann" til kattemelken.

Hva en kattunge velger å suge på varierer.Noen vil suge på myk smokk,andre tar sprøytene.
En skal være forsiktet på å dryppe i munnen.
Et par drypp for å gi dem smaken er greit,ellers pleier dem å få teken på det selv og da suger dem så sprøyta trekker seg inn av seg selv.
Hjelper en til med å "dytte" melk inn kan dem sette det i halsen og videre i lungene i stedet.
Men ikke bekymre deg så mye enda.Dem pleier å skjønne tegninga på mat.
Ellers drikker de seg akkurat passe mette.
Jeg flasker jo opp så husnøster nå.
Dette har jeg stått på meg i 14 dager.Det er hardt,men en god opplevelse på samme tid.
Dem drikker seg mette,så koser jeg med dem,får dem til å rape,tørker stumpen med en pads for å få ut avføring ( ingen voksne katter som vil vaske dem),så er dem gjerne klar for litt mer mat før dem sovner trette og glade.

Attack`s

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #6 på: 28 September 2005, 04:05:41 »
Sitat fra: catzy

Kan Faramir på 10 uker få dette? som et slags tilskudd? Eller er det unødvendig? han er jo frisk og rask, og spiser RC babycat, drikker vann.

Kan jeg bruke det om kattene får diare?

Ja,det kan du,men jeg bruker det bare om jeg føler det er nødvendig,om den er er uttørkede feks,forbytte eller varme sommerdager,eller om dem har mage sjau.
Jeg ble rådet til GEM en gang for noen år siden,og har siden alltid hatt det i hus.En kan gi store som små,så mye dem orker.Det er helt ufarlig.

.

Attack`s

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #7 på: 28 September 2005, 13:34:53 »
Kattungene er så snille atte.Burde vært hver enkelt kattemammas drømmebarn :love:
Apotek damene stusser mye når jeg er innom hos dem og plukker ut diverste ting og tang.
Men dem kan jo ikke noe for det da,de er ikke like opplyste om hva av mennesketing en kan bruke til katter.

Så min erfaring er at dyrleger må man så klart ha.
Naturmedisin er godt å lære seg litt om,og andre oppdretters råd og erfaringer er gull verd å legge seg på minne. :thumbsup:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
For nyfødte babiser
« Svar #8 på: 28 September 2005, 13:54:14 »
Huff, skjønner dilemmaet ditt.. :leiseg:  blir litt sånn at man får dårlig samvittighet, men det er til ungene og moren sitt beste, så du får heller tenke på det, og prøve å gi kattemora mye oppmerksomhet og kos!  :love:  Du er flink, og dette kommer til å gå sååå bra! Føler det på meg! Kan ikke være enkelt, men man lærer og blir sterkere av litt motgang.. :thumbsup:
Lykke til til deg og dine! Krysser fingre for at alt skal gå bra! :thumbsup:

Sissel

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #9 på: 28 September 2005, 14:08:17 »
Sitat fra: Queen of Swords
for siden hun har blodtype B, så kan ikke kattungene drikke råmelka uten at de dør av den

Har du fått bekreftet B blod altså? Det er jo ingen selvfølge at ungene dør av mors råmelk (særlig siden hun er førstegangsfødende), men faren er selvsagt sterkt til stede. Det vanskelige er at hvis man tar sjansen, og ungene får syymptomer på NI, så kan de skjelden reddes.

Mange mødre har mater ungene både, første andre og noen ganger tredje kullet uten problemer før plutselig alle ungene dør uten noen spesiell grunn. Ofte har det da vær blodgruppe B hos mor som har vært problemet.  Det kommer av at antistoffnivået ofte stiger for hver fødsel, og at det plutselig blir for høyt for at ungene skal kunne overleve.

Noen bekjente av meg hadde tre kull på sin hunn og alt gikk fint. På fjerde kullet døde alle. Da testa de mor, og hun hadde B blod.
Hos meg ble to av fem syke, en døde i første kullet.

Har du fått vite noe om titernivået til mor?

Sissel

Sissel

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #10 på: 28 September 2005, 15:01:57 »
Hei

Ikke ment som noen kritikk fra meg, har bare ikke fått med meg at resultatet hadde kommet tilbake som B. At jeg sier at ikke alle ungene dør selv om mor har B blod sier jeg fordi jeg ikke syns man trenger å male bildet svartere enn det er. Mange nok som er kritisk til avl på B blod som det er. Hva du gjør er selvfølgelig opp til deg, det skal ikke jeg legge meg opp i.

At du velger å høre på vet'en er jo en ærlig sak, jeg prøver ikke å overkjøre de råd du fikk av din dyrlege. Men siden du poster spm på et diskusjonforum så trodde jeg du ønsket tilbakemelding fra flere.

Sissel

Sissel

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #11 på: 28 September 2005, 15:25:21 »
Godt å høre, ble litt bekymret her en stund...
Lykke til med håndmating av de små, jeg skal (heldigvis) ikke gjøre det igjen før i 2007 en gang (håper jeg)  :thumbsup:

Sissel

Sissel

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #12 på: 28 September 2005, 16:53:50 »
Glemte det i sted, en av de tingene jeg ble mest frustrert over var at melka ble så fort kald. Fikk tips fra noen i klubben om å ha det i en beholder og holder det varmt over et te lys. Det skulle holde melken på ca riktig temp mens matingen pågår. Tenkte jeg skulle prøve det nesten gang. Attack's hvordan fixet du dette med temperatur?

Sissel

Attack`s

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #13 på: 28 September 2005, 20:27:33 »
Sitat fra: Sissel
Glemte det i sted, en av de tingene jeg ble mest frustrert over var at melka ble så fort kald. Fikk tips fra noen i klubben om å ha det i en beholder og holder det varmt over et te lys. Det skulle holde melken på ca riktig temp mens matingen pågår. Tenkte jeg skulle prøve det nesten gang. Attack's hvordan fixet du dette med temperatur?

Sissel

Hmmmm,ikke le av meg nå,men jeg sier kun et ord:

Bitteliten termos greie :thumbsup:

Ellers går det an å ha melken i en tung krukke eller kopp,som står i et varmt vannbad.

Men jeg lager kun melk for 1 måltid av gangen.
Tar ikke lange tiden.

Attack`s

• Gjest
For nyfødte babiser
« Svar #14 på: 02 Oktober 2005, 15:18:27 »
Det går bare fint med dem.
Dem er 15 dager nå.
Dem sover litt lenger mellom måltidene nå,og spiser mer til hvert måltid.
Guttene kan sluke 25 ml hver nå.2 doser ,så en rap og rumpevask og litt kos,så 3 doser til.
Jenta er bitteliten,og svært småspist,men strutter av energi.

Dette er en kjempe opplevelse for meg.
Det er et slit,men samtidig en lærdom jeg kan ha med videre.