Ja,jeg krysser fingrene for dere begge to :thumbsup:
GEM er et pulver en får kjøpt på Apotek.Det blandes i vann (står på pakningen) og gis som ekstra tilskudd til katter som trenger å holde på væske,samt for å gi mer energi.
I tilegg,så er det med å stoppe/forebygge diare.
Det er rett og slett en slags glukose/salter.
Er fint å drysse i vannskålen til en sliten kattemamma også.
Hei,
Nå har jeg vært og kjøpt GEM pulver, men lurer på hvor mye jeg skal gi av det til "nyfødtinger". Det er jo krise om de får diarrè. Jeg blir dessuten nødt til å håndmate ungene de første 24 timer (selv om mange påstår bare 16), fordi det viser seg at mammakatt har blodtype B.... :syk:
Disse tåteflaskene for kattebabyer har jeg ikke klart å få tak i, men jeg har engangssprøyter - derfor lurer jeg på enda en ting: De kan jo ikke "suge i seg" det, for det renner jo bare rett ut. Skal jeg bare dryppe melka forsiktig inn i munnen?
Det er KRISE her, så jeg håper noen kan ta seg tid til å veilede meg litt her..... :shock:
--QoS
Bare følge bruksanvisningen bak på pakken det angående GEM pulveret.Til sånne små er det viktig med rent utstyr og bruke kokt vann når en blander.Jeg blander gjerne et 5 dl om gangen og bruker også som "blandevann" til kattemelken.
Hva en kattunge velger å suge på varierer.Noen vil suge på myk smokk,andre tar sprøytene.
En skal være forsiktet på å dryppe i munnen.
Et par drypp for å gi dem smaken er greit,ellers pleier dem å få teken på det selv og da suger dem så sprøyta trekker seg inn av seg selv.
Hjelper en til med å "dytte" melk inn kan dem sette det i halsen og videre i lungene i stedet.
Men ikke bekymre deg så mye enda.Dem pleier å skjønne tegninga på mat.
Ellers drikker de seg akkurat passe mette.
Jeg flasker jo opp så husnøster nå.
Dette har jeg stått på meg i 14 dager.Det er hardt,men en god opplevelse på samme tid.
Dem drikker seg mette,så koser jeg med dem,får dem til å rape,tørker stumpen med en pads for å få ut avføring ( ingen voksne katter som vil vaske dem),så er dem gjerne klar for litt mer mat før dem sovner trette og glade.