Skrevet av Emne: Benjamin har vondt i magen..  (Lest 709 ganger)

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Benjamin har vondt i magen..
« på: 16 September 2005, 05:00:57 »
I fjor mistet jeg en pus som hadde tarminvaginasjon og enteritt(to tarmsykdommer).Gikk med diarè over lengre tid som jeg ikke fikk stoppet.
Nå har Benjamin fått vondt i magen og jeg var superkjapp å ringe vetten.
Nå skal han gå i fem dager med bare fiske mat,kokt ris,og kyllingfilet.(lett kost),og ikke noe tørrfôr..Biola naturell eller joggurt naturell også(gir han med sprøyte i munnen,da blir han ikke så blid men..)Det skal vist funke.
Hvis han fikk blod i avføringen så skulle han få antibiotika.Selv om jeg ikke tror det er så alvårlig..Nå mates to katter alene,og "Benny" alene,og så gjemmes hundemat og kattenes tørrfôr etter vært måltid..Jøjje meg det er nok å gjøre på hjemme hos pildus! :neie:
Vel,dette var asså et lite tips til dere om deres katter får vondt i mangen.. :thumbsup:
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #1 på: 16 September 2005, 11:27:43 »
Jeg fikk også sånne tips med mine katter for endel år siden, må bare opplyse at jeg hadde noen små kattunger da ( ikke voksne altså ) men de rådene hjalp ikke på oss.

Det som hjalp oss var å bytte fôrype fra Friskies til Iams kattungemat.
Da ble de friske på 1, 2, 3 etter å hatt langvarig diare i flere uker og testet dietter med kokt ris, cottage cheese og lignende.

Håper det hjelper på dere Hilde :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #2 på: 16 September 2005, 12:11:03 »
Håper det ordner seg med den dietten!  :thumbsup:

Jeg hadde en kattunge ifjor som var plaget med diarë,prøvde det samme som deg..kokt fisk og ris i 3 dager,men det hjalp ikke. Deretter fikk jeg beskjed om å prøve å bytte for. Hjalp heller ikke,og kattungen mistet stadig vekt.Var ikke mere enn 6 uker da dette skjedde..så det var ganske kritisk en periode!  :shock:
Og i min fortvilelse ringte jeg en oppdretter jeg kjenner og hun anbefalte å kjøpe ett middel som heter Zoolak/Zoolack(?) og gi dette til småtten.
Funket som bare det!!! Frisk på en-to-tre!

Så ofte hører jeg noe på oppdrettere og andre kattefolk som har erfaring med sykdommer o.l. Min oppfatning er at de ofte vet bedre hva som skjer enn noen dyreleger.   :thumbsup:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 16 September 2005, 12:18:16 »
Enig i den, ikke alltid dyrlegen har rett dessverre. Ingen som anbefalte noe annet enn kokt fisk, ris og cottagecheese til mine to bittesmå pusekatter da.

De fikk tifeldigvis prøve noe kvalitetsfor og når de da ble helt fine i magen igjen så irriterer det med bare litt at dyrelegen ikke spurte hva mat de fikk av meg :mad:

Kattene var på god vei til himmelen pga så langvarig diare, men jeg er sånn som aldri gir opp :thumbsup: (dyrlegen anbefalte meg å avlive dem siste gangen jeg ringte, da tenkte jeg....ikke f**n om de skal avlives uten at alt er prøvd ut først!! )

Timmy ble 8 og et halvt år, og Garfield ( nesten 10 år nå ) har vi ennå, så jeg er glad de ikke ble avlivet som små!
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 16 September 2005, 20:33:03 »
Han er bedre allerede.Kan være han har spist  noe annet fra vårt bor uten vi har sett det.Han har spist hills alltid og aldri hatt vondt i mangen av det,men om det blir noe,så bytter vi mat ja selvsagt.Forøvrig er han happy(glad i fiks vet dere :)  )..

Det som er ,er at om det er noe galt med tarmene så må de få hjelp fort nå de er veldig små,det er farlig for små kattunger å gå flere dager med diarè.De kan faktisk dø etter 3 dager ca om de feks har fått tarminvaginasjon,det er en sykdom som sniker seg på en,ser ut som "vanlig" diarè..Derfor passer jeg på..Han må gå i kassen noen ganger pr dag,så jeg får følge med..

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 16 September 2005, 21:14:48 »
Hill er kjempebra Hilde :thumbsup: Godt han er bedre allerede :hilse:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
mco skifter de ham på ørene eller?
« Svar #6 på: 16 September 2005, 21:34:37 »
:hæh:
Benjamin har "skrubbet" av hår på ørne eller noe..Mindre hår der..HVA er det da?? :hæh:
(typisk at det er helg!!!!)