Skrevet av Emne: Nå er det kattungekrise!!  (Lest 455 ganger)

Utlogget Frese

• Spretten katt
  • Takket: 4
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Nå er det kattungekrise!!
« på: 11 September 2005, 23:22:19 »
Hva skal jeg gjøre?
På låven idag fant jeg en stykk kattunge som var forlatt av mamman sin, dette vet jeg for jeg har fulgt med om hun har vist seg idag og det har hun ikke.

Lille bebisen har skreket i hele dag og det SKAR i hjertet mitt, så nå er den her inne.
MEN hva skal den ha å spise? Aner ikke alderen på den, den har øyne, kan gå litt men ingen tenner.
Jeg bor ganske langt fra butikken og er for en uke alene her jeg bor så jeg kommer meg enkelt og greit ikke til butikk, buss det er like ofte som nissebesøket, nesten...

Hva gjør jeg nå?
Cats aren't clean, they're just covered with cat spit. - John S. Nichols

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #1 på: 11 September 2005, 23:40:20 »
Tror jeg har hørt at melk med eggeplomme i er bra for en liten pus, evnt morsmelk erstatning eller geitemelk, men det tipper jeg du ikke har tilgjengelig.

Har du mulighet til å ta bilde av pusen sånn at vi andre kan vurdere alderen på den?
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #2 på: 12 September 2005, 09:12:35 »
Ring vetrinæren og hør om han har en melkeblanding som du kan lage hjemme av det du har. Jeg finner ikke min, men den besto av helmelk, fløte,eggeplumme,tran,og litt honning. Og det vokste pusen min opp på.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Frese

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12 September 2005, 10:26:13 »
Åh honning har vi her (heimalaga, så den er sikkert litt sterk) eggeplomme og helmelk det har jeg... Skal ringe vetten, håper hun vet.

Ja har kamera, men det har kjæresten min tatt med seg på ferie og han kommer hjem om en liten uke.

Hvor ofte skal de ha mat de små? (Tror jeg ringer en katteopdretter jeg kjenner...)

Hjelpes, jaja da hadde jeg fått meg katt folkens, og jeg som var så kattesyk...  :love:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #4 på: 12 September 2005, 10:27:56 »
Gratulerer med ny pus, håper alt ordner seg! :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #5 på: 12 September 2005, 13:32:41 »
Stakkars liten, så fint at du tok vare på den. Og bra at du kjenner en katteoppdretter du kan spørre om råd. Det er nok ganske mye jobb med en sånn liten morløs stakkar - ønsker dere lykke til og krysser fingrene for at alt går bra!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 12 September 2005, 16:59:32 »
stakkars liten! Gi han noe varmt å ligge på, en saueskinnspels f. eks. Det er veldig viktig at h*n har det varmt!  Ring å hør med veterinæren for å være helt på den sikre siden når det gjelder mat, men jeg har prøvd med morsmelkserstatning for menneskebarn på en nyfødt kattunge, og det virket som at kattungen fikk slim i halsen av det, den døde kort tid etter. Men det kan være andre årsaker til at den døde også.. den var svært liten av størrelse, og moren greidde ikke ta vare på den... :cry:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12 September 2005, 18:04:39 »
Lykke,lykke til!!!!!
Håper det går bra!!! Hvis du har fløte, er det også bra... Best hvis du koker melka/fløten først, så avkjøler den, til den er lunka, for da er det hvis sånn at laktoseninnholdet blir mindre :hæh: Synes å huske jeg har lest det et sted.
Helt nyfødte kattunger skal ha mat hver 3 time :thumbsup:

Utlogget Frese

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 September 2005, 01:13:03 »
Takk for tipsene! Jeg har nå siden sist gitt den utvannet melk, med eggeplomme og honning i og det var nammm (hilsen pus)

Eggeplomme ble det slutt på idag men jeg fortviler ikke fordi en snill, snill sjel som driver så smått med oppdret har sendt meg kattemorsmelkerstatning i posten slik at jeg har til jeg kommer meg på butikksen selv. Håper det kommer i kassen snart!!

Og, jeg nevnte kanskje at det var to katter min mor fant så var det bare den svart/hvite tilbake? Vel, jeg fant den andre røde så nå er de to. Og det er jeg kjempeglad for for da har de alltid hverandre å male til, kose på og sove på (og leke med etterhvert)
Den røde vasket poten sin idag så det går fremover!

De får mat ca hver tredje time, eller egentlig når de ber om det og det er sånn rundt det. Jeg tror de kan være rundt fire uker, er iallefall det som detter inn i hodet på meg hele tiden.

*sukk* de er så nydelige!!!  :love:   :love:

Det virker ikke som de er kalde. Jeg har et 'pels'teppe de får låne og ligger de inni der og sover da er håndkleet de ligger på dyvåte. Men jeg lar de ligge i stuen om natten for soverommet mitt er isboks! Jeg fyrer i ovnen også for å holde det nonlunde her, er et gammelt hus så. Åh jeg merker hvor jeg har savnet å ha katt....! (Men gu hvor mye arbeid, hihi)

Michelle

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #9 på: 14 September 2005, 08:46:34 »
Lykke til med de små, husk å tørke rumper når de har sovet og spist så er du sikker på at du får dem renslige :love:

Utlogget Frese

• Spretten katt
    • Vis profil
kloring og sånn
« Svar #10 på: 15 September 2005, 00:14:48 »
Ja jeg tørker og tørker, egentlig mest for min egen del...  :?:

Menehh... har jeg gjort noe feil eller? De begynner å bli litt hissige når de spiser, klorer mer for hver dag og tygger skikkelig hardt på mat-sprøyten hvis de ikke får den rett i munnen helst med melke-dåpe i farta! Er det et tegn på at de får for lite mat eller at de trenger noe annet??

Virker som de drar til seg potene med klørne i fingrene mine fordi de blit hissige (noe må de jo 'tråkke' på mens de spiser) og for å være helt ærlig så liker ikke fingrene mine dette så veldig godt....
Er dette normalt?

(De er mette og runde etter hver gang de har spist, og de sover mye og ehhhh jeg har tre hester å ta meg av i løpet av dagen og en fugl som er dødelig fornærmet pga nedgarderingen i oppmerksomhet så å vekke de for å gi de mat det har jeg rett og slett liten lyst til)

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #11 på: 15 September 2005, 00:35:03 »
Hvis kattungene er ca rundt 4 uker kan du prøve og gi de f.eks kitten for blanda med litt av melka(lage velling), det metter mere også. Så kan du gi dem en melkeskvett etter.
Mine lå også og kose klora når de fikk mat, men ikke så ille at det var vondt da :?: Kanskje du kan prøve og legge et håndkle eller noe imellom som dem kan klore på istedet for hånda di om du skjønner?

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #12 på: 15 September 2005, 09:31:18 »
kattunger koseklorer sånn når de spiser mat for å stimulere melkestrømmen til mammapattene. Kanskje de klorer litt ekstra hardt for å få mer mat?

Mustang koseklorer enda når han sutter på øret mitt, som en liten kattunge nesten, hehe. Men det er ganske vondt da  :?: