Skrevet av Emne: Kan hannkatten spise ungene?  (Lest 1549 ganger)

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
Kan hannkatten spise ungene?
« på: 21 Juli 2007, 22:48:31 »
Min oldemor fortalte meg at da hun var liten hadde katten deres unger, men at nabo-monsen kom seg inn på loftet, og drepte dem og spiste dem. Jeg har hørt om dette andre steder, også, og vet fra naturen at løvene dreper unger som tilhører andre hanner.

Jeg har til opplysning en kastrert husmons, og tok siameser-hunner...Kan hannkatten min ete opp ungene, hvis jeg får kull på ei av hokattene? :o Bør jeg ha kattungene på et sted han ikke kan få tak i dem? Har det noe å si at han er kastrert? :klø seg:
« Siste redigering: 21 Juli 2007, 22:51:03 av (N)Zam Zam »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Kan hannkatten spise ungene?
« Svar #1 på: 21 Juli 2007, 23:36:46 »
Vet ikke helt om det blir der samme, men jeg så en video en gang som handlet om katter som levde sammen i flokk. Der kunne hankattene (ukastrerte) avlive kattungene som kom tilverden om de kom seg bort til de uten at kattemor var tilstede for at kattemor skulle bli tilgjengelig for å parre seg igjen.... (mulig jeg husker årsaken til avlivningen dårlig, men hankattene tok i allefall livet av mange kattunger om de fikk muligheten). Jeg tror ikke de spiste de da, tok bare livet av dem.

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
« Svar #2 på: 22 Juli 2007, 22:42:36 »
Ja, for jeg forsto det slik at om hannen mistenkte kattungene for ikke å være hans, så tok han livet av dem om han fikk sjansen...Noen andre som vet noe?

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23 Juli 2007, 14:11:24 »
Det er vanlig adferd blandt løver, og også hos stallkatter, dette er selve bildet på #Fittest of the survivel" - altså den sterkeste rett til å overleve og forplante sine geneer videre.
En kastrat vil neppe gjøre det, men det er nok smartest å la kattemor få være alene med ungene de første ukene. Alette her på forumet har en kastrat som virker som den perfekte rumpevasker når mora ikke gidder eller hæler mer, det har han holdt på med i rundt 3 -4 uker, trur jeg.
Håper du vil fortelle litt mer om hvilken hannkatt du skal bruke, og når parringen foregår og sånn....

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #4 på: 23 Juli 2007, 14:17:50 »
Broren min bor på en gård med sin huskatt Pusa. I området er det en dominant hannkatt som har "rett" på Pusa (vel ikke nå lenger da, for hun er endelig blitt sterilisert). Men det er også en annen hannkatt som lusker rundt der, og en gang for noen år siden, satte han kattunger på Pusa, hun fikk dem i vognskjulet og broren min prøvde å passe på så godt han kunne. Men en natt var alle kattungene igjen, bare noen ekle rester lå igjen. Vi tror at den dominante hannkatten spiste dem opp, men det KAN jo ha vært en rev eller liknende. Men tror ikke det blir et problem med en kastrert hannkatt.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 Juli 2007, 16:25:59 »
Jeg har sett noen døde kattunger som var drept av en stor hankatt.  Dette var vel gjort for å få mora "klar" til parring igjen.

Kattungene var drept, men ikke spist på i det hele tatt.

Når reven eller mink har vært på ferde har de spist på kattungene.  Vi har hatt besøk av rev to ganger.  Hver gang hadde han drept og skadet kattubgene.  Han hadde også spist litt på de.

Etter Elvis sloss med reven har vi ikke hatt Mikkel på nattebesøk.   HELDIGVIS.

Utlogget Sophie

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #6 på: 23 Juli 2007, 16:37:11 »
Hei,

jeg har også opplevd at en hannkatt drepte ungene til katten til en venninne av meg. Da kattemoren var ute et øyeblikk for å lufte seg, snek hannkatten seg inn i huset og drepte ungene. (Døren må ha stått på gløtt.:() Det var ikke tegn til at han hadde spist på de. Jeg tror også at årsaken til slike handlinger ligger i at hannkatten ønsker å få andres avkom av veien, for så å kunne parre seg med hunnkatten. Ser flere har nevnt dette over også. Dette er sikkert instinkt hos virile hannkatter. :(
Utrolig trist! :(

S