Skrevet av Emne: Vask av katt?  (Lest 629 ganger)

mcdoo

• Gjest
Vask av katt?
« på: 09 September 2005, 18:43:59 »
Hei!

Jeg lurer på om man skal vaske katter. Evt. om man da skal bruke noen form for shampo å sånn?  :hæh:

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Vask av katt?
« Svar #1 på: 09 September 2005, 19:03:17 »
Hvis du skal bade katten må du bruke dyreshampo.  Dette får du kjøpt hos vetrinær eller dyrebutikk.

Det er normalt ikke nødvendig å bade katten.  Man bader katten hvis den er ekstremt skitten eller hvis man skal på utstilling.

Sissel

• Gjest
Vask av katt?
« Svar #2 på: 09 September 2005, 19:03:53 »
Jeg vasker kattene når jeg skal på utstilling, ellers vasker jeg dem (så og si) aldri. Hvis du skal vaske katten din, så må du bruke en mild sjampoo som du kjøper f.eks hos dyrlegen eller i dyrebutikk. Husk å klippe klørne før du skrur på vannet...

Katter har litt høyere kroppstemp enn oss mennesker, så vannet bør være litt over lunka. Husk å skyll godt! Pass på at katten ikke fryser etter badet, tørk den godt med et håndkle og hold den i et varmt rom, evnt tørk den med føner. Og igjen, ikke prøv å tørk katten med føner hvis du ikke har klipt klørne.

Lykke til  :thumbsup:

Sissel

Linda

• Gjest
Vask av katt?
« Svar #3 på: 09 September 2005, 19:14:24 »
Utekatter bør man ikke bade, bading ødelegger det naturlige fettlaget i pelsen som beskytter mot vind og vær.

Utlogget KristineMali

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • http://www.home.no/mali
Vask av katt?
« Svar #4 på: 11 September 2005, 12:37:57 »
lurer også på noe ang. bading, katter er jo ikke kjent for å like vann, så hvordan venner enn katten til å bli badet?
-KristineMali-

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Vask av katt?
« Svar #5 på: 11 September 2005, 14:18:53 »
Det er nok lurt å begynne å badet katten når den er liten også bade den ofte slik at den blir vant til det.  Det går også ann å fylle badekaret med litt vann og legge noen leker i vannet slik at katten venner seg til å være i vann.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Vask av katt?
« Svar #6 på: 11 September 2005, 14:24:56 »
Med perserne starter vi forsiktig ved 5 - 6 ukers alder for å venne dem til å bli badet. Frem til de er leveringsklare blir de badet flere ganger. Ved å gjøre det på den måten, blir det sjelden eller aldri problemer senere.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Linda

• Gjest
Vask av katt?
« Svar #7 på: 11 September 2005, 14:33:18 »
Jeg har aldri kattene stående i vann, da får de panikk. Ingen av mine katter liker å bade, men det går ganske greit. Jeg setter de i badekaret eller på badegulvet i nærheten av sluken, sånn at vannet renner raskt vekk. Så holder et fast grep under magen med en hånd mens jeg sjamponerer og dusjer de med den andre. Det går stort sett veldig greit :thumbsup:

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Vask av katt?
« Svar #8 på: 11 September 2005, 19:32:50 »
Jeg bader også kun før jeg skal på utstilling.
Mine får fritt rundt i dusjen mens jeg sjamponerer og skyller dem.
Det har fungert meget bra for oss.

Men har du en katt som ikke skal stilles ut, og som har normal pels, er det ikke nødvendig å bade katten. H*n klarer helt fint å holde seg ren selv   :thumbsup: