Skrevet av Emne: Uerfaren matmor.  (Lest 245 ganger)

ericerd

• Gjest
Uerfaren matmor.
« på: 05 September 2005, 12:03:01 »
Jeg har i dag fått tre fine kattunger, nesten uforberedt. Mamma'n hadde fått p-piller, men til ingen nytte?! Jeg vet i grunnen ingenting om kattunger, og er helt blank. Alle som har noe å formidle er velkommen. Siden jeg ser altfor mange lapper med kattunger gis bort, tok jeg en snar beslutning om å ta med to av dem til dyrlegen. Legen var tydelig opptatt og kunne ikke svare på noe - skal aldrig benytte henne igjen. Følte meg lite velkommen og det var ikke så kjekt etter å ha måttet ta liv av to små. Jeg lurer på alt!!! Når vet man om den som er igjen overlever. Kan mamman drepe den. Vi har en kannkatt også, er det en potensiell fare.   Hjelp! Jeg vil så gjerne at dette skal ordne seg. :shock:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Re: Uerfaren matmor.
« Svar #1 på: 05 September 2005, 13:37:55 »
Sitat fra: ericerd
Jeg har i dag fått tre fine kattunger, nesten uforberedt. Mamma'n hadde fått p-piller, men til ingen nytte?! Jeg vet i grunnen ingenting om kattunger, og er helt blank. Alle som har noe å formidle er velkommen. Siden jeg ser altfor mange lapper med kattunger gis bort, tok jeg en snar beslutning om å ta med to av dem til dyrlegen. Legen var tydelig opptatt og kunne ikke svare på noe - skal aldrig benytte henne igjen. Følte meg lite velkommen og det var ikke så kjekt etter å ha måttet ta liv av to små. Jeg lurer på alt!!! Når vet man om den som er igjen overlever. Kan mamman drepe den. Vi har en kannkatt også, er det en potensiell fare.   Hjelp! Jeg vil så gjerne at dette skal ordne seg. :shock:

Hold hannkatten langt borte fra kattungen vertfall! De kan drepe slike små. Har opplevd det selv.. :cry:  Ikke noe spesielt du må gjøre, det sørger egentlig kattemor for selv, men du kan jo passe på litt, at kattungen får mat og se etter litt. Kan jo hende kattemor er litt fra seg etter å ha mistet de to andre, så frastøting kan faktisk hende!
Dårlig av dyrlegen, skikkelig dårlig. Den som er igjen overlever vel om den får nok mat og varme, og trygghet. Ha kattungen på en plass hannkatten ikke kommer til, finn noe kattungen og mora kan ligge i, med et pledd e.l.  Sørg for at kattemora får kos og oppmerksomhet, og at hun kommer inn for å mate og vaske. Kattungen bør få fred fra unger når den er nyfødt. kattunger har en tendens til å bli dårlige i magen av for mye "knøing". Når kattungen blir større (3-4uker) så kan den begynne å spise og drikke selv. Vann (ikke melk) og bløtet tørrfor (baby cat fra Royal Canin er bra). Senere kan den begynne å spise tørr for (kitten fra Roal Canin). Disse tørrforene har småe knorter, så kattungen klarer å tygge det bedre. Hvis mor ikke vil mate selv, må du kjøpe morsmelk erstatning på dyrebutikk eller geitemelk (pulver). Håper disse svarene kan hjelpe deg litt på veien, er det noe mer du lurer på så må du bare spørre! Dette går så fint atte!  :thumbsup:

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Uerfaren matmor.
« Svar #2 på: 05 September 2005, 15:52:19 »
Som sagt over ordner nok mor det meste selv. Men om det er utekatt bør du være særdeles forsiktig med å slippe henne ut. Helst la henne være inne til ungen spiser skikkelig selv.

Ungen skal være hos kattemor til den er 12 uker for at den skal være godt utviklet både sosialtog mentalt.

Også kan det jo kanskje være en ide å ta med seg kattemor til vet og kastrere henne etter hvert  :thumbsup:
Da slipper du å være redd for at hun kan spytte ut p-pillen, og du minsker faren for brystkreft, som er meget stor for hunkatter på pille. Jeg har selv mistet en katt pga det :skjelveleppe: Det er ikke noe man vil katten sin må gjennom.

I det lange løp er det vel billigere også, selv om mange synes det er mye penger på en gang. Jeg synes 800-1000 kr på kastrering er noen av de beste pengene du kan bruke på katten din!