Skrevet av Emne: Birma mat?  (Lest 677 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Birma mat?
« på: 28 August 2005, 15:45:28 »
Hva slags fòr skal jeg bruke til en Hellig Birma kattunge, og hvor mye skal han spise? Best med vann ja?

Har to vanlige huskatter, noen som har erfaringer med et bra fòr der?

Er vel billigst å kjøpe ti kilos sekker, men er det så lurt med kattunge mat? til en kattunge? Når kan Kattungen begynne å spise "voksen-mat"?   :hæh:

Linda

• Gjest
Birma mat?
« Svar #1 på: 28 August 2005, 15:53:47 »
Jeg ga RC Babycat til min lille Birmagutt frem til han var 4 mnd, deretter gikk jeg over til RC Kitten. Kattungemat skal katten ha frem til de er 1 år gamle. Katter er veldig flink til å regulere matinntaket selv, så sålenge katte ikke er overvektig bør de ha fri tilgang på tørrfor. I tillegg til tørrfor gir jeg også Hill's kattungevåtfor som "snacks" en gang i blant, og et par ganger i uka får han rå eggeplomme med litt fløte i.

Når man har flere katter er det veldig vanskelig å hindre de i å spise hverandres mat, så her i huset går det stort sett bare i RC Kitten nå :roll: Her står både kattungeforet og voksenforet (RC Hair&Skin og RC Beauty&Fit) fremme hele tiden, så velger kattene selv hva og når de skal spise.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Birma mat?
« Svar #2 på: 28 August 2005, 16:01:11 »
Tusen takk for godt svar!  :neie:

Men eggeplomme med fløte i? Hva er det godt for? Pelsen? Vet at katter liker eggeplomme, gjør mine også det!  Og de voksen forene du skreiv opp, bruker du de til rasekatt eller huskatter? Går det for det samme det kanskje? Blir ikke voksne katte feite av kattungefor da?  :lol:

Linda

• Gjest
Birma mat?
« Svar #3 på: 28 August 2005, 16:03:45 »
Jeg bruker samme foret til både huskatt og rasekatt. Og jo, de voksne begynner å bli litt runde nå :roll: Eggeplomme er bra for pelsen, og inneholder mye vitamin B. Jeg har i en liten skvett fløte for at kattungen skal få i seg litt ekstra kalorier, kattunger trenger jo litt å "vokse på" :thumbsup:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Birma mat?
« Svar #4 på: 28 August 2005, 16:14:25 »
Takk takk, du har hjulpet meg mye nå! Har skrevet alt ned! Skal snart på handle tur ja!  :thumbsup:  :roll: Forresten, hvor har du kjøpt den kule kattesenga som det er bilde av innpå sida di?? :)

Linda

• Gjest
Birma mat?
« Svar #5 på: 28 August 2005, 16:18:52 »
Har kjøpt kattesenga på ebay, men det er noen år siden nå så jeg vet ikke om det er mulig å få tak i den lengre :)