Skrevet av Emne: Er det lov?  (Lest 1696 ganger)

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Er det lov?
« på: 18 April 2007, 09:43:29 »

Er det lov å slå ihjæl eller skyte kattunger selv?
Er i en diskusjon igjen..
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 344
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Er det lov?
« Svar #1 på: 18 April 2007, 09:44:39 »
Man MÅ ha skytebevis (husker ikke ka det heter i farten) for å skyte katter selv, og det bare i nødstilfelle (etter som eg har forstått lovene)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 April 2007, 10:03:33 »
Man MÅ ha skytebevis (husker ikke ka det heter i farten) for å skyte katter selv, og det bare i nødstilfelle (etter som eg har forstått lovene)
Om hvem har sånt bevis?Jegre og bønder? ??? (dvs at ikke vanlige "mannen i gata" har lov..?)
Håper flere svarer på dette..
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 18 April 2007, 10:12:20 »
Vel, vanlige mannen i gata KAN ta dette, ved å ta jegerprøven.. men man MÅ altså ha dette for å skyte levende dyr, det være elg eller katt..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #4 på: 18 April 2007, 13:25:58 »
Jeg tror også du må ha jegerprøven for å skyte dyr.  Når det gjelder slå i hjel kattungene tror jeg ikke det er noen lov som verner de.  vet at det er ulovlig å drukne de slik som mange gjorde før.

Dette med avlivningsmetode er også litt skjønn.  Kommer du over et skadet dyr så skal du avlive det så det ikke lider (eller få det til veterinær hvis mulig)

Bønder må jo avlive sine dyr av og til, det samme gjelder for katteeiere.

Norge har sikkert en lov for dette.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 18 April 2007, 13:40:00 »
Fikk denne av en god venn av meg !!

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-19981011-0991-0.html

Sitat
§ 2. Avliving kan bare foretas med:

1) Skudd mot dyrets hjerne - fortrinnsvis med haglgevær, eventuelt annet dertil egnet skytevåpen - som avfyres på en avstand tilpasset det våpen som anvendes, og mens dyret er i ro. Avlivingen må foretas av person som er kyndig i bruk av vedkommende skytevåpen. 
2) Elektrisk apparat som er godkjent av Mattilsynet, som kan sette vilkår for godkjenningen. Før godkjenning gis, må apparatet m.v. og eventuell installasjon av det være godkjent av de myndigheter som fører kontroll og tilsyn med materiell og apparater for elektriske anlegg og installasjon av slike. 
3) Medikament eller annet giftstoff, herunder gasser. Slik avliving må foretas av veterinær eller med veterinær til stede. Veterinær kan ikke skrive ut resept på bedøvingsmiddel for at andre personer skal bruke det til avliving av dyr, f.eks. ved utlegging av åtegift. 

og

http://www.lovdata.no/all/tl-19741220-073-001.html#10

Sitat
§ 9. Avliving.

Avliving av dyr skal gjerast på slik måte at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

Ved avliving av hest, storfe, småfe, gris, fjørfe, kanin eller tamrein skal dyret svævast før blodet vert tappa. Avliving av slike dyr må berre gjerast av person som er over 16 år og kunnig i slikt. Så langt råd er må avlivinga gjerast ute av syne for andre dyr.

Dyr må ikkje flåast, skåldast eller ribbast før dei er daude. Dette gjeld likevel ikkje krepsdyr.

Føresegnene i fyrste og tredje leden gjeld òg under jakt og fangst.

§ 10. Avliving i naudtilfelle.

Når eit dyr må avlivast straks fordi det er sjukt, skadd eller hjelpelaust av andre grunnar, skal dette gjerast slik at dyret lid så lite som råd er og i best mogeleg samsvar med reglane i § 9. Våpenet som vert nytta, skal vera så effektivt at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

Det som er sagt i leden framanfor, gjeld òg ved avliving av husdyr som er vortne så ville at det er rådlaust å fanga dei på vanleg vis.