Skrevet av Emne: Fått ny katt på 2 år.. Hvor lenge inne???  (Lest 1194 ganger)

Linda84

• Gjest
Fått ny katt på 2 år.. Hvor lenge inne???
« på: 21 August 2005, 10:33:36 »
:hæh: Hei. Jeg fikk igår en katt på 2 år.  :thumbsup: Katten er vant til å være både inne og ute. Den roet seg ned omtrent med en gang den kom hit. Og i hele går kveld lå han i sofaen og sov. Katten er også litt vant til å gå i bånd (tidligere eier har gjort dette på nye steder). I går kveld tok jeg med katten ut en liten tur i bånd, men han bare freset og rumlet i magen. Det er mye katter rundt her. Hvor lenge må jeg holde han inne??? Og hvordan vil han reagere når han kommer ut? Vil han løpe eller være veldig forsiktig?? Er jo redd for at han skal stikke av.. Får jo litt dårlig samvittighet når han må være inne... (Tidligere eier har flyttet en del og da har hun hatt han inne i 1 døgn før hun har sluppet han ut..) Tidligere eier bor ca 1 time biltur unna og han har aldri vært har før.....
PLEASE HJELP MEG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 :hæh:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #1 på: 21 August 2005, 13:18:06 »
Oj! Bare ett døgn inne!!?? Det hadde aldri jeg turt!  :idea:  Men det har jo gått bra til nå så... Jeg hadde villet holde pus inne til han var roet seg skikkelig og blitt trygg på alle lukter og lyder i huset. dvs at han ikke skvetter til og kryper sammen ved høye lyder ol..

Og først da ville jeg hatt ham litt ute i bånd,før jeg slapp ham løs på egen hånd.
Men man må jo se ann katten litt å...noen klarer seg ute alene uten å stikke av med en gang ,mens andre trenger mere tid!

Det viktigste er uansett at han forbinder lukten inne i huset sitt med trygghet,da vil han søke dit om det skulle være noe..  :thumbsup:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #2 på: 21 August 2005, 13:20:27 »
Det er et vanskelig valg for noen ha katten ut.Men hvordan er område du bor i,er det mye biltrafikk osv?Da katten har kommet til deg må den få minimum 14 dager på seg føre den kan gjøre seg godt kjent.Jeg ville ha holdt den inne minst en mnd.føre jeg slapp den ut.Men mine 5 katter er bare inne og det går veldig greit.Men de blir jo også aktivisert og har muligheten til å bevege seg i hele huset og både høyt og lavt.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Linda84

• Gjest
Tusen takk
« Svar #3 på: 21 August 2005, 14:30:19 »
Tusen takk til dere som svarte. Er ikke så lett dette. Finnes jo ikke akkurat noen fasit. Men hadde katten ute en liten tur istad i bånd. Det gikk kjempe bra. Var en del snusing til å begynne med så klart men etterhvert la han seg bare på gresset og rullet seg og prøvde å fange sommerfugler. hehe..

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 21 August 2005, 14:32:35 »
4-6 uker ville nok jeg ventet for å være på den "sikre siden", det som oftest anbefales er vel ca. 1 mnd.

Utlogget Benedicte

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • http://home.no.net/donikas/
« Svar #5 på: 21 August 2005, 16:13:24 »
Dyrebeskyttelsen sier 2 uker når de omplaserer sine katter  :hæh:
Du kan besøk meg på http://home.no.net/donikas/ og skriv gjerne en hilsen i gjeseboka mi.

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 21 August 2005, 16:41:03 »
Sitat fra: Benedicte

Ja, og de leverer jo også fra seg alt for små kattunger så jeg vil ikke akkurat kalle det en pålitelig kilde når det gjelder ansvarlig kattehold... Da jeg i fjor vinter fant en kattunge på trappa ( i 10 minusgrader og snøstorm) kontaktet jeg dyrebeskyttelsen for å få hjelp, og de ba meg kaste han ut "så går han sikkert sin vei" :mad:

Utlogget Benedicte

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • http://home.no.net/donikas/
« Svar #7 på: 21 August 2005, 18:24:06 »
Sitat fra: Linda

Ja, og de leverer jo også fra seg alt for små kattunger så jeg vil ikke akkurat kalle det en pålitelig kilde når det gjelder ansvarlig kattehold... Da jeg i fjor vinter fant en kattunge på trappa ( i 10 minusgrader og snøstorm) kontaktet jeg dyrebeskyttelsen for å få hjelp, og de ba meg kaste han ut "så går han sikkert sin vei" :mad:

:shock:  Trodde de kunne litt mere om katter enn det  :mad:
Det er klart at nå er det jo ikke bare en ny plass, men også ny mennesker så jeg hadde nok ikke latt katten gå ut alene etter 2 uker.
Du kan besøk meg på http://home.no.net/donikas/ og skriv gjerne en hilsen i gjeseboka mi.

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 21 August 2005, 18:35:40 »
Vil tro at minimum er 3-4 uker.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #9 på: 21 August 2005, 18:39:30 »

Oy :shock: DET hadde jeg ikke trodd om de!!!! Er medlem, jeg....

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 21 August 2005, 18:50:48 »
Jeg har meldt meg ut av dyrebeskyttelsen jeg da.....for et par år siden.
Men jeg tar ikke alle over en kam.
Det finnes dem som gjør en kjempe insats og ikke gjør forskjell.Ære for dem!!

Men jeg anbefaler også å holde en katt inne i minst 1 mnd.

Linda

• Gjest
« Svar #11 på: 21 August 2005, 18:50:51 »
Sitat fra: Mirum

Oy :shock: DET hadde jeg ikke trodd om de!!!! Er medlem, jeg....

Vel, må kanskje nevne at jeg fikk en skriftelig beklagelse og "dette må være en misforståelse" etter at jeg hadde kontaktet hovedkontoret til DB, men det er ikke første gang jeg har møtt døra hos DB her i byen for å si det sånn... Forhåpentligvis er de litt mer imøtekommende og har et høyere kunnskapsnivå andre steder, men etter gjentatte negative erfaringer her i byen står de ikke så veldig høyt i kurs hos meg lenger... Noe av problemet ligger kanskje i at mange av de som arbeider der er frivillige som ikke kan så veldig mye om katter? Ikke vet jeg.

Men all ære til lederen i DB her i byen - hun er virkelig en fantastisk dame som gjør en utrolig bra jobb. Bare synd at ikke alle er som henne...