Skrevet av Emne: Kattefødsel  (Lest 3590 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Kattefødsel
« på: 16 April 2007, 19:12:32 »
Pratet akkurat med min søster på tlf og hennes katt er rett ved å føde. Hun ser noe gult slim, så det er vel slimproppen eller noe tenker jeg? (kan ingenting om fødsler). Hva kan hun vente seg i tiden fremover nå? Hvor lang tid vil det ta før den første kattungen kommer? Hva bør hun passe på underveis? Hvordan ser hun at den første kattungen er på vei? Så ser hun noe hun beskriver som en blodboble som ikke er kommet ut helt....

Alle tips og råd mottas med takk så får jeg overbringt det til henne. :)
« Siste redigering: 16 April 2007, 19:20:05 av Kitziee »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Kattefødsel
« Svar #1 på: 16 April 2007, 20:35:18 »
jeg maser enda mer jeg, håper noen kan gi meg svar på noe i allefall.  :icon_idea:

Hvor lenge kan en katt presse før den første ungen kommer? Når skal man begynne å reagere om noe er galt?

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Kjønn: Kvinne
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #2 på: 16 April 2007, 21:48:55 »
Det hun skal se etter er om hun presser... Når hun har begynt med det skal det gå fra en halv til 1 time... før første kattebebisen er ute...
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #3 på: 16 April 2007, 21:53:53 »
Oi denne har ikke jeg sett  :icon_frown:

Vet ikke så mye om hva man skal se etter o.l, de to gangene jeg har vært med på kattefødsler så har det liksom gått av seg selv.

Den første ungen måtte jeg hjelpe med å dra litt forsiktig i da, og det merket jeg ved at mamman begynte å gå litt rastløs rundt med ungen halveis hengende ute...også hjalp jeg litt til med å tørke vekk litt slim o.l fundt munnen dems...følte meg som en ordentlig jordmor  :wink[1]:

Krysser fingrene for at dette går bra også tror jeg nok at det kommer litt instinkter i oss mennesker når det først setter i gang  :icon_frown: :icon_smile:

:x-fingre[1]: :x-fingre[1]: :x-fingre[1]:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #4 på: 16 April 2007, 22:22:17 »
Min søster var ganske så nervøs, jeg og med til tross for at jeg sitter på andre siden av fjorden.  :hihi[1]: Har blitt endel tlf frem og tilbake, men nå er i allefall tre unger kommet til verden.

Da den første kom så visste nok ikke pusemor helt hva som skjedde. Da ungen var ut begynte hun å løpe rundt i ring med ungen hengende fast i navlestrengen før hun tok tak i ungen og løp under sofaen med den. Jeg foreslo at de måtte forsøke å få de frem derifra og nå ligger de i en kasse de har stelt i stand til den. Kattemor tok også med seg den lille inn i en bitteliten kattehule, men nå ligger de avslappet i kassen og venter på om det kommer flere småttiser.

Kattemor har fortsatt ikke fått melk, hvor lang tid kan dette ta og hvor snart må kattungene få mat?
« Siste redigering: 16 April 2007, 22:37:08 av Kitziee »

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 16 April 2007, 22:32:26 »
Åhhh tre nusslige nurk... :love:

Ang det med melka så har hun nok melk i puppene sine, og mer kommer det når de begynner å sutte. Og det gjør de egentlig gansle fort etter de har blitt vasket litt og sånn av mamman....hvis jeg ikke husker helt feil  :wink[1]:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 16 April 2007, 22:39:29 »
Er det først når alle er ute at de begynner å sutte?

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 April 2007, 22:58:11 »
Tja det er jeg ikke helt sikker på altså.... :hmmmm:

Er så mange år siden jeg ble bestemor til kattunger se  :icon_frown:

Men det kan nok hende at det går en stund før de begynner å sutte, hvis ikke mamman er ferdig med å føde, så er hun kanskje litt urolig.
Men i løpet av en liten stund så skal de vel begynne å lete seg frem til puppene tenker jeg... :x-fingre[1]:

Er det ingen andre som har litt mer erfaring en meg som er våkne og kan hjelpe litt her a  :icon_frown:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #8 på: 16 April 2007, 23:09:43 »
Jeg trodde alle kattungene kom i sekker jeg, er det vanlig at flere av dem kommer uten slik at kattemor slipper å fjerne den? Pusen, som heter Rosa, har til nå fått fem unger og det er kon den foreløbig siste som lå i pose. Rosa viste ingen interesse av å ville fjerne posen så de måtte hjelpe kattungen ut selv.

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 16 April 2007, 23:15:02 »
De har vel alle en slags pose rundt seg, men noen ganger får det hull på den og da blir det mer som et slimete belegg.....fint at de tar å hjelper kattemamman, hvis det er hennes første fødsel, så er hun nok litt stressa tenker jeg....får håpe hun roer seg når fødselen er vel overstått, og at hun da tar seg tid til å vaske og kose litt med barna sine  :wink[1]:

Katte mamman pleier vel også og spise opp mor kaka o.l også , inneholder ikke den masse nærings stoffer.... :hmmmm:

Nå håper jeg det er noen som retter meg her hvis det jeg sier er helt feil altså.... :rødmeja:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #10 på: 16 April 2007, 23:18:51 »
vel overstått, og at hun da tar seg tid til å vaske og kose litt med barna sine  :wink[1]:

Katte mamman pleier vel også og spise opp mor kaka o.l også , inneholder ikke den masse nærings stoffer.... :hmmmm:

Dette har jeg tipset henne om, mener å ha lest om det en gang.  :icon_smile:

Håper bare alt går bra, at ungene begynner å sutte snart, at melkeproduksjonen setter i gang og at Rosa blir en god mamma. Hun er ikke så gammel selv, i underkant av 1 år mener jeg. Jeg håper også at det ikke kommer flere unger, det er allerede 5 for mye.  :icon_idea: Min søster har i allefall lovt å kasterere henne nå så snart som mulig.  :icon_smile:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 16 April 2007, 23:21:25 »
Skal ikke si noe jeg....annet enn GRATULERER som tante til 5 små eller fler hihi.... :love: :love:

Men hvor fort kan man kastrere en hunn katt etter fødselen da tro?

Vet du noe om det.... :icon_idea:

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #12 på: 16 April 2007, 23:23:26 »
Spurte faktisk om det i dag... De sa at det bør gå 1-2 uker. Slik at livmora får tid til å trekke seg godt sammen igjen... Og så bør man da finne en veterinær som oppererer på siden. For da ungår man infeksjon/irritasjon når kattebebisene søker etter puppen...
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #13 på: 16 April 2007, 23:26:09 »
Ja det var det jeg var så usikker på hvordan de gjorde, så liksom ikke for meg at man kunne kastrere mamman mens hun ammet, men hvis de går inn på siden så er det jo mulig.....det er godt å vite  :bigarmhug:

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 31
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
« Svar #14 på: 17 April 2007, 11:54:58 »
Jeg hadde en hukatt som fikk kattunger for lenge siden. Jeg kastrerte henne ikke så lenge etter, og det ble litt bal med såret og kattungene som fortsatt diet..

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #15 på: 18 April 2007, 15:09:16 »
Har ikke sett denne posten jeg.  De fleste mødrene klarer dette med fødselen selv.

Jeg har hatt noen som ikke klarte å bite navlestrengen av, jeg kokte saksa og FILTE den av.  Tror ikke vi skal klippe rett av.

Flere ganger virker det som kattemor er utmattet og ikke klarer å få ut ungen.  Da bruker jeg å hjelpe litt til og drar litt forsiktig så de kommer ut.

Engang tok det veldig lang tid å føde, jeg tror kattungen lå på tvers.  Jeg dytta en finger inn og det virka som om ungen snudde.  Den kom i all fall raskt ut.

Samtlige har spist morkaka.  Trodde dette var for å få fart i melkeproduksjonen, men er ikke sikker.

De aller fleste ammer noen kattunger før de er ferdig med å føde, så melka kommer fort.

Jeg ville ikke operert henne så lenge hun har amming på gang.  Kattungene har skarpe klør og de ligger og skyver fra på puppen døgnet rundt

Jeg synes det er en fin opplevelse å være med å hjelpe under fødselen.  Dette til tross for alle fødslene vår var SVÆRT uønsket. 

Stoppa det med 5 unger? 

Lykke til med å finne hjem til de små !

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #16 på: 18 April 2007, 16:27:07 »
Mødre som er unge, blir veldig forvirret ved sin første fødsel, og selv om de klarer å få ungene ut selv, er det ikke alltid de vet at de vør slikke av fosterhinna, så ungen kan trekke sine første åndedrag, eller spise opp morkaka. Det er riktig som du antar, Lisbeth, de spiser morkaka for å få i gang melkeproduksjonen, men de klarer også andre ganger å få det uten å spise dem. Hvis de skal fortære 5-6 stk blir de løse i magen, så eieren bør passe på å fjerne morkakene etter 2- 3kattunger. Man bør være forberedt med steril hyssing og saks, og når ungen kommer fast til morkaka, tar man en trådbit og binder over4-8 cm fra navlen, strammer til knuten og klipper med steril saks over navlestrengen sammen med de lange endene av hyssingen. Hvis en tar strengen for langt inne, eller drar i den, kan katten få navlebrokk.
Kattunger begynner vanligvis ikke å suge melk før moren har roet seg ned etter fødselen.

Hvis en skal hjelpe til med å dra ut ungene, må en dra med når pressveene kommer.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney