Skrevet av Emne: Lyst på kattunge? Les først denne artikkelen om ansvarlig kattehold!  (Lest 12898 ganger)

Utlogget crucify

• Koseklumpen
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Veldig bra innlegg, spesielt for nybegynnere med katt.  :mellow:

Katten vi har nå, som blir 14 år i november, ble tatt fra moren sin da hun var rundt 6 uker.
Hun har ikke lidd noen nød av det, så lang vi har sett - bortsett fra at hun aldri lærte ordentlig å grave over etter seg når hun er i kattekassen og gjør sitt fornødne. Da står hun og "graver" på kanten.  Ellers har hun klart seg godt i livet, og er foreløbig sprek og sunn - dog med høyt stoffskifteproblemer.

Lurer på å få oss en ny kattunge i morgen, da vi nylig måtte avlive vår andre katt på 11,5 år. Den skal være 12 uker gammel, er utrolig vakker (selvsagt), og innlegget her var nyttig å lese gjennom selv om vi er erfarne med katt. Er tross alt "noen år siden" vi hadde kattunger, selv om hunkatten vår har hatt 3 kull før vi steriliserte henne.

Hankatten vi ønsker oss nå skal imidlertid steriliseres før han får gå ut.
Pluss at han skal chippes OG forsikres.   :biggrin:

Utlogget verdensfineste

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Sv: Lyst på kattunge? Les først denne artikkelen om ansvarlig kattehold!
« Svar #21 på: 22 September 2010, 23:02:05 »
kjempebra skrevet og virkelig en nyttig artikel som egentlig skulle være forpliktende å lese før man få kattunger!

Jeg er nesten enig i alt som stå i artikelen, utenom dette med kattemat.
Hvorfor er du uenig ?

Utlogget Thaeri

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #22 på: 22 September 2010, 23:34:06 »

kjempebra skrevet og virkelig en nyttig artikel som egentlig skulle være forpliktende å lese før man få kattunger!

Jeg er nesten enig i alt som stå i artikelen, utenom dette med kattemat.

Hvorfor er du uenig ?

För att halvbra våtfoder är bättre näringsmässigt än även det bästa torrfodret, och bra våtfoder är ännu bättre.

Här är en länk till ett av mina inlägg om ni klarar av att läsa på svenska: http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,28105.msg455888.html#msg455888

Ytterligare en länk på svenska: http://www.kattstatus.se/sida50.html

Och en på engelska, skrivet av en veterinär (svensk översättning finns om ni föredrar svenska) : http://www.catinfo.org/

Vetenskaplig artikel på engelska: http://dl.dropbox.com/u/4592456/The%20carnivore%20connection%20to%20nutrition%20in%20cats%20by%20Debra%20L.%20Zoran.pdf

Utlogget addi

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #23 på: 23 September 2010, 08:17:08 »
Thaeri har allerede forklart det veldig bra!

Du kan også lese hva jeg skrevet her på forumet om tørrfôr og så finner man litt mer informasjon på engelsk her

http://home.earthlink.net/~jacm2/id1.html

http://www.maxshouse.com/feline_nutrition.htm

http://www.thepetcenter.com/article.aspx?id=3405
***meet me in a land of hope and dreams***

Utlogget verdensfineste

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #24 på: 23 September 2010, 23:35:52 »
Ok, jeg har egentlig alltid vært av den oppfatning at tørrfor er best, våtfor til fest jeg.

Utlogget addi

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #25 på: 24 September 2010, 08:44:41 »
jeg vet at det er mange som tror det, men det stemmer ikke.
Les hva jeg har skrevet her http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,28193.0.html

Jeg pleier å sammenligne tørrfôr med potetgull. Det er noe som man kan ha som lørdagskos, men ikke som hverdagsmat.

Anbefale deg å gi katten høykvalitets våtfôr som Bozita og Applaws og hvis du ikke vill kutte tørrfôr helt ut så anbefaler jeg å gi orijen.
***meet me in a land of hope and dreams***

Utlogget Fauna/Aurora

• Fin pus
    • Vis profil

Deretter bør du kun kjøpe tørrfór fra dyrebutikk eller fra dyrlegen. Det er det eneste fóret som er godt nok for pusen din. Det inneholder riktig mengde næring og livsviktige stoffer, og det er billigere i lengden når du kjøper store sekker. Det lukter mindre av avføringen, de får finere pels, og de har det generelt bedre. Vanlig butikkmat er feil sammensatt ernæringsmessig og kan føre til matt pels, røyting, dårlige tenner og masse unødvendig avføring pga masse tilsetningsstoffer og fargestoffer.
Våtfór og boksmat er generelt unødvendig for katter, da det inneholder 80-90% vann og fungerer kun som kos og "vomfyll" siden katten har alt den trenger i tørrfóret sitt. Våtfór skraper heller ikke på tennene og dermed fungerer det heller ikke som en tannbørste slik som tørrfóret gjør. Et kosthold bestående av mye våtfór vil derfor føre til dårlig tannhelse på sikt. Hold deg gjerne kun til tørrfór og gi kanskje en spiseskje våtfór i helgen som kos. Kattunger bør ha et fór tilpasset for dem, kjøp derfor kattungemat ("kitten" på engelsk) helt fram til katten er ca 10 mnd-12 mnd, avhengig av rase, spør oppdretter! Husk rent vann tilgjengelig til en hver tid!

Veldig bra innlegg, men dette jeg siterer er jeg uening i.
Det aller beste for katten er kjøtt, rått kjøtt, spiselige bein og innmat.
Riktig sammensatt (Ca 80/10/10) gir dette katten alt den treger av nalle næringstoffer og det helt uten unødvendge fyllstoffer som mais, hvete, ris osv.
Ved å variere kjøtt og innmatkildene sørger man for ett godt og variert kosthold, så nært opp mot det naturlige man kan få det.
Katter er strictly Carnivores og burde ikke spise mat som innholder masse kornsorter.

Eneste tørrforet jeg finner akseptabelt er typer som Orijen og Taste of The Wild.

Våtfor i seg selv er heller ikke så dumt sålenge det er av kvalitet, de 80% vann som er i det er faktisk bra for katten, tørrforede katter drikker som regel altfor lite.
Tenk på hvor mye vann en typisk mus feks består av, rundt 70% sånn ca, hvis katten skulle fått i seg væske tilsvarende dette sammen med tørrforing så måtte den drukket innmari mye, mer enn de fleste katter gjør.

Men selvfølgelig, RC feks er bedre enn Friskies, er ikke det jeg sier, men å si at dyrebtikkfor e det eneste som er godt nok for katten er i min mening feil, en råfringsdiett rett sammensatt er mye bedre.

Og tilslutt, i løpet av sommeren kommer ferdigblandet råfor til katt på markedet, da kan alle som vil gi katten et optimalt kosthold uten å legge så mye enegi i det fore slik :)

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
    • Vis profil
Hei,

Der er du jo  :icon_wink:

Det vil komme mer nyansert informasjon om fôringsalternativer og ernæring her etter hvert,
og du må bare starte tråder om du har noen gode linker og informasjon  :)

Mus er vel anslått å ha en kroppssammensetning bestående av oppmot hele 80% vann.
Med mindre man har en katt som drikker svært aktivt vil det være gunstig å tilføre
ekstra væske i kostholdet gjennom fullkostvåtmat, eller helt optimalt; råfôring.
Dersom man tilbyr rått fôr og våtmat på kattungestadiet er det større sjanse for at man ikke ender opp med en "prippen pus",
som bare vil spise tørrfôr - noe som kan by på problemer om pus blir syk (noe de fleste opplever i løpet av livet).

Så det er absolutt et poeng å ta med seg  :nod:

Nortberg

• Gjest
« Svar #28 på: 01 September 2012, 16:01:58 »
Vi adopterte en hunnkatt fra dyrebeskyttelsen i Stavanger, og det eneste de gjør er å kastrere/sterilisere og chippe. Så da hun kom til oss var hun ikke bare uvaksinert og full i orm, men også tørr ekkel pels som aldri hadde blitt børstet (langhåret) og to ører fulle av midd. Vi så henne for første gang da vi skrev under på kontrakten, herlig. Skulle egentlig ha en hannkatt.. :)

Utlogget Musekatt

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 18
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #29 på: 01 September 2012, 16:07:59 »
Det syns jeg er rart Nortberg, for til grunn for en kastrering, skal man gjøre en grundig helsesjekk. Trodde også at man må/bør ha vaksinen i bunn først :klø seg:

Utlogget ingridr

• Spretten katt
  • Takket: 6
    • Vis profil
Noen som har svar på hvorfor våtfor er best? Alle andre steder leser jeg at de skal ha tørrfor, og våtfor til fest? Vil si at guttene mine får royal canine våtfor, til innekatter, som hverdagsforet, og så får de applaws, eller kokt sei eller kylling til godis to ganger om dagen. Og så har de vannfontenen da ... Men sei kan jeg jo egentlig kjøpe billigere enn hvilken som helst kattemat, (first price sei) bare hørt at det ikke er så sunt for dem??

Utlogget Agapi

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
Å, tusen takk, her var det nyttig informasjon for en relativt ny førstegangs-katteeier! Har en frøken på straks 8 måneder som har fått smaken på utelivet, og vi klør oss i hodet og lurer på når vi skal tørre å slippe henne. Bortsett fra på terrassen har hun bare vært ute i sele foreløpig, men hun setter seg ofte foran utgangsdøra og mjauer intenst og lenge. "Uuuuut... det er så mye spennende der.... please...." I mitt hode er det ikke snakk om at hun er ute alene før over sommeren (hun blir ett år 7. september), men vi (jeg...  :blushes: ) må vel tørre å la henne gå uten sele litt før det håper jeg...

Utlogget turbokatten

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
    • Vis profil
Å, tusen takk, her var det nyttig informasjon for en relativt ny førstegangs-katteeier! Har en frøken på straks 8 måneder som har fått smaken på utelivet, og vi klør oss i hodet og lurer på når vi skal tørre å slippe henne. Bortsett fra på terrassen har hun bare vært ute i sele foreløpig, men hun setter seg ofte foran utgangsdøra og mjauer intenst og lenge. "Uuuuut... det er så mye spennende der.... please...." I mitt hode er det ikke snakk om at hun er ute alene før over sommeren (hun blir ett år 7. september), men vi (jeg...  :blushes: ) må vel tørre å la henne gå uten sele litt før det håper jeg...

Når du har vært flink og vært ute i bånd og vist henne nabolaget, så kan hun ut når du ønsker det. 8 måneder er en grei alder å slippe ut på egenhånd, men man kan godt vente enda litt lenger om man ønsker det. Husk å kastrere henne før du slipper henne! :)

Utlogget Agapi

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
Hun er kastrert, chippet, vaksinert og øretatovert, så det meste er vel på plass der. Men jeg ser ikke for meg at hun er klar for å være ute alene enda nei. Hun er ganske skvetten ute fremdeles, og jeg vil ikke at hun skal bli redd og stikke av fordi naboen finner det for godt å starte motorsykkelen akkurat mens vi er ute heller.  :icon_idea:

Utlogget natepus

• Forumslave katt
  • Takket: 14
    • Vis profil
Hvis du ikke føler hun er klar for utlivet alene enda, da er hun mest sannsynlig ikke klar... Du kjenner pusen din best og må gjøre det som føles riktig :)

Tapatalking

Utlogget egonognelly

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
Hei, jeg har nå to katter. Den ene heter Nelly og den fikk jeg i fjor sommer, og hun fikk kattunger i sommer. Jeg ville beholde en kattunge selv, men nå i de siste ukene/måneden har de kranglet veldig. Bare han (kattungen) kommer inn i stua våkner Nelly og freser mot han. Ingen av de er kasteret eller sterilisert enda, men vi skal vente til minstemann blir stor nok. Jeg tror hun ar fått for lite opperksomhet. Når hun er inne så spiser hun og går å legger seg å sover i senga mi (for der vet hun at han ikke kommer så ofte). Når han kommer bort til henne feser hunn og klorer han. Lurer veldig på hva jeg kan gjøre? Har så dårlig samvittighet for de begge to. Nå gir jeg Nelly mye mer oppmerksomhet, men det hjelper ikke så veldig mye. Hun kloret meg her om dagen (noe som er svært ulikt henne) bare fordi han kom inn i rommet vi var i. Noe tips plis? har virkelig ikke lyst å gi bort noen av kattene.  :icon_frown:

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Instinktet sier jo at barna ikke skal være sammen med mor etter en viss alder. Hun er gjerne mer overbærende for døtre enn sønner. Dette er vel for å unngå innavl.
 vetikke
Jeg fikk aldri mor og sønn til å gå godt sammen, bare han kom på samme rom så ble det bråk. Det roa seg da han ble kastrert.
Kastrering av begge to er viktig, og helst før du får innavla kattunger.

Utlogget egonognelly

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
Tusen takk fo svar!  :tommelopp:
Ja, jeg håper virkelig at dette roer seg og at de går sammer etter katrering og sterilisering. Noen tips til hva jeg skal gjør i mellomtiden. Det er enda en stund til de skal kastreres og stereliseres, har ganske dårlig samvittighet over begge kattene.
Blir glad for aloe tips/svar  :smiley?:

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil