Deretter bør du kun kjøpe tørrfór fra dyrebutikk eller fra dyrlegen. Det er det eneste fóret som er godt nok for pusen din. Det inneholder riktig mengde næring og livsviktige stoffer, og det er billigere i lengden når du kjøper store sekker. Det lukter mindre av avføringen, de får finere pels, og de har det generelt bedre. Vanlig butikkmat er feil sammensatt ernæringsmessig og kan føre til matt pels, røyting, dårlige tenner og masse unødvendig avføring pga masse tilsetningsstoffer og fargestoffer.
Våtfór og boksmat er generelt unødvendig for katter, da det inneholder 80-90% vann og fungerer kun som kos og "vomfyll" siden katten har alt den trenger i tørrfóret sitt. Våtfór skraper heller ikke på tennene og dermed fungerer det heller ikke som en tannbørste slik som tørrfóret gjør. Et kosthold bestående av mye våtfór vil derfor føre til dårlig tannhelse på sikt. Hold deg gjerne kun til tørrfór og gi kanskje en spiseskje våtfór i helgen som kos. Kattunger bør ha et fór tilpasset for dem, kjøp derfor kattungemat ("kitten" på engelsk) helt fram til katten er ca 10 mnd-12 mnd, avhengig av rase, spør oppdretter! Husk rent vann tilgjengelig til en hver tid!
Veldig bra innlegg, men dette jeg siterer er jeg uening i.
Det aller beste for katten er kjøtt, rått kjøtt, spiselige bein og innmat.
Riktig sammensatt (Ca 80/10/10) gir dette katten alt den treger av nalle næringstoffer og det helt uten unødvendge fyllstoffer som mais, hvete, ris osv.
Ved å variere kjøtt og innmatkildene sørger man for ett godt og variert kosthold, så nært opp mot det naturlige man kan få det.
Katter er strictly Carnivores og burde ikke spise mat som innholder masse kornsorter.
Eneste tørrforet jeg finner akseptabelt er typer som Orijen og Taste of The Wild.
Våtfor i seg selv er heller ikke så dumt sålenge det er av kvalitet, de 80% vann som er i det er faktisk bra for katten, tørrforede katter drikker som regel altfor lite.
Tenk på hvor mye vann en typisk mus feks består av, rundt 70% sånn ca, hvis katten skulle fått i seg væske tilsvarende dette sammen med tørrforing så måtte den drukket innmari mye, mer enn de fleste katter gjør.
Men selvfølgelig, RC feks er bedre enn Friskies, er ikke det jeg sier, men å si at dyrebtikkfor e det eneste som er godt nok for katten er i min mening feil, en råfringsdiett rett sammensatt er mye bedre.
Og tilslutt, i løpet av sommeren kommer ferdigblandet råfor til katt på markedet, da kan alle som vil gi katten et optimalt kosthold uten å legge så mye enegi i det fore slik