Skrevet av Emne: Lyst på kattunge? Les først denne artikkelen om ansvarlig kattehold!  (Lest 12897 ganger)

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Det er dyrt å ha katt (spesielt i begynnelsen og ved uforutsette dyrlegebesøk) så du bør ha en ordnet økonomi før du får deg katt!

Først og fremst: en katt skal være 12 uker før den forlater moren, så ikke skaff deg et nurk på 8 uker, det er 31 dager for tidlig...

Ofte når du kjøper en rasekatt så får du den ferdig vaksinert. Andre ganger må du betale vaksine nr 2 selv, 4 uker etter du har mottatt katten, det koster 2-400 kr, det avhenger av oppdretteren om du får ”full pakke”. Kjøper du en 12 uker gammel kattunge må du sørge for 16 ukers-vaksina selv, får du den ved 16 ukers alder (vanlig) så får du den fiks ferdig. Deretter vaksineres katten en gang i året.
Dersom du ønsker deg en huskatt vil jeg anbefale deg å ta kontakt med din nærmeste ”Dyrebeskyttelsen”! Der kan de hjelpe deg å finne en katt som passer deg siden de kjenner kattene, dessuten er det jo flott å hjelpe et lite individ som ikke har hatt det så lett i livet, og gi det en ny sjanse :-) Katter fra Dyrebeskyttelsen er ferdig vaksinerte når du kjøper de, og de voksne kattene er i tillegg kastrerte og merket med tatovering eller microchip. Da betaler man et lite omplasseringsgebyr som dekker noe av deres utgifter, og man bidrar til å slutte med å gi bort kattunger gratis. Katten fortjener høyere status enn som så!

Så må katten kastreres dersom den ikke skal gå i seriøs avl. Det kan gjøres her i Norge fra 12 ukers alder, men det er forskjellig fra klinikk til klinikk. Det mest vanlige (foreløpig) er å kastrere når katten er fylt 6 mnd. Det koster alt fra 500-1000 for hankatter, og alt fra 1200-2000 for hunkatter. Samtidig bør katten få microchip og øretatovering, og da får du ofte et pakketilbud. Det er viktig for at katten skal kunne spores tilbake til deg dersom den skulle stikke av og forsvinne.

Deretter bør du kun kjøpe tørrfór fra dyrebutikk eller fra dyrlegen. Det er det eneste fóret som er godt nok for pusen din. Det inneholder riktig mengde næring og livsviktige stoffer, og det er billigere i lengden når du kjøper store sekker. Det lukter mindre av avføringen, de får finere pels, og de har det generelt bedre. Vanlig butikkmat er feil sammensatt ernæringsmessig og kan føre til matt pels, røyting, dårlige tenner og masse unødvendig avføring pga masse tilsetningsstoffer og fargestoffer.
Våtfór og boksmat er generelt unødvendig for katter, da det inneholder 80-90% vann og fungerer kun som kos og "vomfyll" siden katten har alt den trenger i tørrfóret sitt. Våtfór skraper heller ikke på tennene og dermed fungerer det heller ikke som en tannbørste slik som tørrfóret gjør. Et kosthold bestående av mye våtfór vil derfor føre til dårlig tannhelse på sikt. Hold deg gjerne kun til tørrfór og gi kanskje en spiseskje våtfór i helgen som kos. Kattunger bør ha et fór tilpasset for dem, kjøp derfor kattungemat ("kitten" på engelsk) helt fram til katten er ca 10 mnd-12 mnd, avhengig av rase, spør oppdretter! Husk rent vann tilgjengelig til en hver tid!

Dersom katten skal ha tilgang til utelivet, bør den ikke få gå ute alene før den er fylt 8 mnd. Husk at katter er kattunger helt til de er 1 år gamle. Ideelt sett bør den være inne helt til den er fylt 1 år for da er retningssansen ferdig utviklet, men man ser at hvis katten har tilsyn de første gangene etter den er fylt 8 mnd, går dette stort sett bra. Slipp aldri ut en katt som ikke er kastrert og merket, slik at du ikke mister katten eller blir medskyldig i den høye statistikken av kattunger og løskatter i Norge. Katten vil produsere mange stakkars kattunger dersom du slipper den ut ukastrert. Husk halsbånd selv om den er chippet og har tatovering, for "mannen i gata" er dette mest kjent, foreløpig. Kjøp ikke halsbånd med strikk, kjøp kun halsbånd med slik smekklås som løsner ved litt kraft. Da hindrer du at katten blir hengende fra en grein og kveles. Låsen vil løsne og katten er fri ! Her er et eksempel på et slikt halsbånd:

Av utstyr er katten helt avhengig av å kvesse klørne, og det gjør den ved å klore på møblene dine ;-) Hvis du vil unngå ødelagte møbler, så kjøp et klorebrett som katten kan klore på istedet. Husk at dette er et av kattens urinstinkter, så ikke kjeft på katten dersom uhellet er ute, men plassér katten ved klorebrettet og lær katten å bruke det! Du kan få kjøpt sprayflaske med noe som heter "catnip" eller "kattemynte", som du kan spraye på klorebrettet slik at katten blir fristet til å bruke det.

Utover dette må katten selvsagt ha et toalett, uavhengig om den er ute- eller innekatt! Utformingen er opp til deg, enten du vil ha åpen løsning som da er en kasse med kattesand i, eller den mer avanserte varianten med tak og luke, som vil forhindre mye av lukten fra kassa.
Av kattesand finnes det mange varianter å velge mellom. Det mest lukteffektive må vel sies å være klumpesand, en sandvariant som klumper seg når den tilsettes fuktighet og som gjør at avføring og urin kan plukkes ut med spade, og resten av sanden ligger igjen like fin. Det mest effektive av denne varianten fåes kjøpt i dyrebutikk.
Deretter får man kjøpt vanlig ikke-klumpesand som da altså ikke har denne bindene effekten, hvilket gjør at all sanden ofte må byttes ut, istedet for å kun fylle på slik man gjør med klumpesand. Fordelen med denne er at den er ufarlig for helt små kattunger som kanskje vil prøvesmake på sanden. Anbefales til kattunger under 12 uker. Resten får bli en smakssak. Det finnes både perler, pellets og andre varianter, man må bare prøve ut til man finner det som fungerer best for deg og din katt.

Så må jo katten selvsagt ha noen leker :-) En stor "hit" er skoesker, liten ball i en enden av ei skolisse som man kan dra bortover gulvet en sprettball eller rett og slett bare tomme tørkeruller. Men man kan selvsagt også kjøpe fancy, fargerike og litt mer kreative leker i dyrebutikken. Det morsomste er uansett å leke med deg eller en likesinnet kattekompis :-)

Man bør ikke spille så høy musikk at man rope for å høre hverandre, for man må huske på at katter har mye bedre hørsel enn oss i likhet med mange andre dyr. Bruk sunn fornuft. Du vil ofte kunne se det på katten om den mistrives. Hvis katten er urolig og legger ørene bakover, er det et tegn på ubehag av noe slag.

Varme i leilighet? Vel, kattene er jo opprinnelig ørkendyr, og de har faktisk en kroppstemperatur på mellom 38-39, så om du svetter litt så er det sikkert deilig for katten ;-) Men ikke tenk på det, du kan ha normal stuetemperatur, alt fra 10 grader til 30, katten tilpasser seg.
Det katten derimot ikke er laget for, er svært lave temperaturer. Så hvis gradestokken synker langt under 0, så la katten være inne om natten. Kattunger som blir født når det er 6- og kaldere, fryser faktisk ihjel.

Hvilken rase du bør ha, avhenger av hva slags gemytt du er ute etter. Er du ute etter en katt som kanskje vil prate litt med deg og som er med på leken hele dagen, så er kanskje en av de orientalske kattene noe for deg (siameser, orientaler osv)? Dersom du ønsker en roligere og mer stillferdig katt så er kanskje en perser noe for deg? Det finnes også en herlig rase som er fullstendig uforutsigbar, som er veldig utsatt og sårbar i samfunnet, som trenger deg, som finnes i alle farger og fasonger, gemytt og temperament... nemlig den vakre huskatten. Uansett hva du ønsker så bør du lese litt om katter, forskjellige raser, kanskje ringe rundt og stille spørsmål til oppdrettere og i det hele tatt sette deg inn i hva det å bli eid av en katt faktisk innebærer. Det er et stort ansvar, og det skal taes alvorlig. Katten kan gi deg så utrolig mye kjærlighet og glede de neste 15-20 årene så hvorfor ikke gjøre denne tiden best mulig for både deg og ikke minst din lille firbeinte venn?

Skrevet av: Ramona Anderssen Sivertsen

« Siste redigering: 15 April 2007, 03:45:32 av Christine »
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Trixie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 11
  • -det er bedre med litt skitt en ett rent helvete-
    • Vis profil
heihei:)
det er veldig viktig det med 12 uker. men ifølge veterinærer skal det være 12-14 uker.
men er det vanlig å ta kattunger fra moren når de er 16 uker? har bare sett en eneste annonse hvor det er noen som selger kattunger på 16 uker. men jeg mener selv dette er litt i overkant. den må jo ikke binne seg til matmoren til moren vet du  :icon_smile:

Hilsen Trix
Cat me if you can!

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
det er veldig viktig det med 12 uker. men ifølge veterinærer skal det være 12-14 uker.
men er det vanlig å ta kattunger fra moren når de er 16 uker? har bare sett en eneste annonse hvor det er noen som selger kattunger på 16 uker. men jeg mener selv dette er litt i overkant. den må jo ikke binne seg til matmoren til moren vet du  :icon_smile:

Hilsen Trix
Dess eldre katten er jo mer selvstendig er den. Og kattungen er selvfølgelig bundet til matmoren/faren, det er jo de som har sosialisert kattungen i alle disse ukene, å bytte hjem er en stor utfordring for en kattunge uansett, men den tar absolutt ikke skade av å bli levert etter 16 ukers alder.

Utlogget Trixie

• Sjefskatt
  • *
  • -det er bedre med litt skitt en ett rent helvete-
    • Vis profil
hei
oki, takk for svar. dette forummet er virkelig BRA! :D:D:D:D:D:D:D

stoooor  :bigarmhug: til alle sammen :)

HIlsen Trixie
Cat me if you can!

Utlogget tvb_86

• Forumslave katt
  • Takket: 35
  • Lykkelig gift og mamma:)
    • Vis profil

Hilsen Trix

følte jeg måtte svare på den siste setningen  :rødmeja:
jeg MÅTTE ta min da den var 4 uker for å redde livet hennes, og den er så knyttet til meg at den er mer menneske enn katt .noen ganger er det faktisk skummelt.
jeg har jo vært som moren hennes.
så å vente er absolutt helt rett :icon_smile:
men så klart ikke til den er voksen da  :humre:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil

Hilsen Trix

jeg MÅTTE ta min da den var 4 uker for å redde livet hennes, og den er så knyttet til meg at den er mer menneske enn katt .noen ganger er det faktisk skummelt.

Jeg er i samme situasjon!
Moren til Minus ville ikke vite av han, og jeg har for det meste flasket han opp, og gitt han omsorg...
Jeg er nå mora til Minus :fnis[1]:
Han er "på meg" konstant, patter og slikker... (han er over 2 år gammel!)
Det er selvfølgelig utrolig koselig at han er så knyttet til meg, men også litt skremmende og unaturlig.

Utlogget tvb_86

• Forumslave katt
  • Takket: 35
  • Lykkelig gift og mamma:)
    • Vis profil

Hilsen Trix

Jeg er i samme situasjon!
Moren til Minus ville ikke vite av han, og jeg har for det meste flasket han opp, og gitt han omsorg...
Jeg er nå mora til Minus :fnis[1]:
Han er "på meg" konstant, patter og slikker... (han er over 2 år gammel!)
Det er selvfølgelig utrolig koselig at han er så knyttet til meg, men også litt skremmende og unaturlig.

:whistling: oi!! han slikker også. det gjør ikke lissi. hun har aldri gjort noe sånt, men hun er jo etter meg hele tiden.Det er skremmende og unaturlig som du sier og vi får jo aldri blitt katter og lært opp kattene psykisk sånn moren kan og de andre naturlige instinktene. Men vi har jo tatt oss bra av dem likevel da  :bigarmhug:

Utlogget Sjallabajs

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Iris
    • Vis profil

Hilsen Trix

Nei så søtt!

Utlogget Gunnar

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 27
  • Livet er godt!
    • Vis profil
    • Smykke og puseblogg
Veldig fint og informativt skrevet dette her. Skulle ligget som "sticky" på finn.no også, under "gis bort".

Utlogget elskerkatt

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Flott skrevet! og sikkert nyttig informasjon til nybegynnere med kattunger! :icon_smile:

Jeg overtokk min kattunge da den var 8-9 uker gammel, jeg synes det karnsje var litt tidlig. Hører fra den ene at tiden på en leveringsklar kattunge er på 8uker, også hører jeg et annet sted at det er 12-14 uker? jeg blir litt forvirret..  :klø seg:

Utlogget Herapus

• Koseklumpen
    • Vis profil
Flott skrevet! og sikkert nyttig informasjon til nybegynnere med kattunger! :icon_smile:

Jeg overtokk min kattunge da den var 8-9 uker gammel, jeg synes det karnsje var litt tidlig. Hører fra den ene at tiden på en leveringsklar kattunge er på 8uker, også hører jeg et annet sted at det er 12-14 uker? jeg blir litt forvirret..  :klø seg:

Katten lærer mest av mammaen sin mellom 8 og 12 uker. Tar man kattungen fra moren tidligere enn dette, risikerer man å få en katt som aldri blir helt ordentlig katt. Har man mulighet til det, er derfor det beste å vente 12 uker. Hera som jeg har nå, ble tatt fra moren for tidlig, men har det helt fint på alle måter likevel.

Tidligere var anbefalingen 8 uker, og jeg ser at de fleste kattebøkene mine angir dette. Imidlertid er den mest oppdaterte, og riktigste, alderen for adskillelse fra mor 12 uker.

Utlogget elskerkatt

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
ok  :icon_smile:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Hobbypus
Det er også mange som tror det er 8uker på katter, siden det er det som er leveringsklar alder på hunder
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg blogger om livet mitt

Utlogget kriistiin

• Fin pus
  • Takket: 5
  • Pippi
    • Vis profil
    • Brukshundene
lurer på en ting.
MÅ katten vaksineres når den er kattunge?
Har ikke vaksinert kattungen min. Spiller det noe rolle om det er ute eller innekatt?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Hobbypus
man bør vaksinere kattene sine ja.. det er mye sykdommer der ute for pus :(
og for innekatter så drar vi mennesker med oss mye under skoene våre!
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg blogger om livet mitt

Utlogget kaffedyr

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Sv: Lyst på kattunge? Les først denne artikkelen om ansvarlig kattehold!
« Svar #15 på: 13 September 2009, 08:11:42 »
Christine: Kan du ikke legge til litt på biten om halsbånd? Jeg synes det er minst like viktig med refleks! :) Det er faktisk hovedgrunnen til at mine må gå med slikt, reflekshalsbånd som jeg i tillegg har festa på et lite reflekspåheng (som forresten har navn og tlfnr på baksiden). For det er slettes ikke alle katter som er flinke til å passe seg for biler, og katter flest vil jo spesielt like å være ute i mørket.

Halsbåndet du la ved bilde av ser jaggu ut til å være et reflekshalsbånd også, av den behagelige typen med myk innside. Tror jeg har noen identiske i eska med min store samling. Antakelig kun fordi jeg har kjøpt inn i store mengder de ikke har mista noen enda ;p Kan banne på de hadde lagt dem fra seg ute dersom jeg hadde starta med å kjøpe ett til hver.

Utlogget Millimani

• Kattunge
  • **
  • Virvel
    • Vis profil
    • En liten, stor verden
Veldig fint skrevet hoved-innlegget her, og andre innlegg her også ja ;) Jeg får katt i morgen, den omplasseres fra en annen familie. Fire år gammel og kjempe-søt :)
Dette med leveringsklare kattunger og kastrering/sterilisering er så uhyre viktig, og det er mange som ikke er klar over det med at kattungene ikke er leveringsklare før de er 12 uker. Jeg er så lei av å finne annonser hvor katter på alt fra seks til ti uker gis bort. Jeg handla masse utstyr til henne i går, og er klar til å ta imot henne i morgen :) Jeg er veldig opptatt av alle disse "reglene" for at katta skal ha det best mulig, og lærer stadig noe nytt, selv om jeg føler at jeg kan mye om det å ha katt.
Den katta jeg skal få er ikke id-merket, men jeg er veldig klar på det at hun skal id-merkes, og at jeg ikke slipper henne ut på en stund. Hun må bli ordentlig kjent før jeg slipper henne ut alene, vil hun gå i sele kan jeg ta henne ut i den, men tror ikke hun er vant med det, så vet ikke om jeg skal satse på det... Skal få henne id-merket med chip og tatovering snarest mulig, men må la henne bli litt bedre kjent med meg først. Hun har selvsagt hilst på meg før, men siden jeg bor i Skien og hun har bodd i Svarstad til nå, så har det ikke blitt så ofte selv om det er "bare" 45 minutter kjøring en vei.

Utlogget Liv H

• Fin pus
  • Takket: 7
    • Vis profil
Jeg kan absolutt skrive under på at det er viktig å vente til katten er 12 uker. Jeg har selv hatt to katter som jeg har fått ved 4-5 ukers alder.

Siri som jeg hadde til hun ble 18 år, men dessverre måtte avlive pga kreft i fjor sommer fikk jeg da hun bare var 4 uker. Moren hadde fått kattunger knapt 7 måneder gammel og gikk lei av dem etter veldig kort tid. Siri var den minste i kullet og klarte ikke å få karet til seg melk de korte stundene kattemoren var hjemom, for det meste var hun ute og farta. Siri var en fantastisk søt katt, men ble altfor avhengig av meg, var lite sosial med både andre katter og med andre mennesker enn meg. Du blir selvsagt utrolig glad i en katt som er så avhengig av deg, men hun hadde nok hatt et bedre liv selv om hun hadde fått litt litt større sammen med kattemor som hadde lært dem opp. Men... av og til vil ikke naturen det sånn, og jeg er kjempeglad for de mange årene jeg fikk med en helkjønn katt likevel :-D

Tjorven som nå er 1 år fant jeg på Finn.no - gi bort katt. Det sto at hun var leveringsklar så vi avtalte at eieren skulle komme innom med henne. Jeg så med en gang at hun neppe kunne være mer enn 4-5 uker gammel - en god håndfull bare. Eieren var nødt til å bli kvitt dem ga de hadde fått baby i huset, så jeg valgte likevel å ta i mot henne. Jeg hadde tross alt erfaring med for tidlig overleverte katter, så tenkte at alternativene hennes var ennå dårligere. Tjorven har mye mindre preg av å være tatt for tidlig. Hun er fantastisk trygg og rolig katt. Veldig sosial både med andre katter og med mennesker. Det eneste man merker et at hun elsker å sutte på øreflippen når hun får muligheten.

Så... det kan ende godt, men alle katter fortjener det beste. Begge ville helt klart tjent på å få noen uker til med sine kattemødre.

Utlogget vickie

• Nytt medlem
  • *
  • live is a bitch
    • Vis profil
    • http://hahahe.blogg.no/
Ah, tusen takk!   :biggrin: dette var det sykt mye hjelp i.
Jeg henter kattungen min på lørdag, og skal shoppe ting til hu i morra.
Etter å ha lest dette ble jeg mye mer sikker  :mellow:

Utlogget addi

• Fin pus
  • Takket: 3
    • Vis profil
kjempebra skrevet og virkelig en nyttig artikel som egentlig skulle være forpliktende å lese før man få kattunger!

Jeg er nesten enig i alt som stå i artikelen, utenom dette med kattemat.
***meet me in a land of hope and dreams***