Skrevet av Emne: Har skrevet en artikkel om kattehold, hva synes dere?  (Lest 3953 ganger)

Nova

• Gjest
Har skrevet en artikkel om kattehold, hva synes dere?
« på: 14 April 2007, 03:52:14 »
Jeg har skrevet denne artikkelen basert på et innlegg jeg skrev til en persom som aldri hadde hatt katt før, men som vurderte å kjøpe. Da følte jeg meg obligert til å skrive et utfyllende innlegg. Hva synes dere om dette? Egner det seg som en klistret artikkel og som forside på katteprat?

Lyst på kattunge? Les først denne artikkelen om ansvarlig kattehold!

Det er dyrt å ha katt (spesielt i begynnelsen og ved uforutsette dyrlegebesøk) så du bør ha en ordnet økonomi før du får deg katt!

Først og fremst: en katt skal være 12 uker før den forlater moren, så ikke skaff deg et nurk på 8 uker, det er 31 dager for tidlig...

Ofte når du kjøper en rasekatt så får du den ferdig vaksinert. Andre ganger må du betale vaksine nr 2 selv, 4 uker etter du har mottatt katten, det koster 2-400 kr, det avhenger av oppdretteren om du får ”full pakke”. Kjøper du en 12 uker gammel kattunge må du sørge for 16 ukers-vaksina selv, får du den ved 16 ukers alder (vanlig) så får du den fiks ferdig. Deretter vaksineres katten en gang i året.
Dersom du ønsker deg en huskatt vil jeg anbefale deg å ta kontakt med din nærmeste ”Dyrebeskyttelsen”! Der kan de hjelpe deg å finne en katt som passer deg siden de kjenner kattene, dessuten er det jo flott å hjelpe et lite individ som ikke har hatt det så lett i livet, og gi det en ny sjanse :-) Katter fra Dyrebeskyttelsen er ferdig vaksinerte når du kjøper de, og de voksne kattene er i tillegg kastrerte og merket med tatovering eller microchip. Da betaler man et lite omplasseringsgebyr som dekker noe av deres utgifter, og man bidrar til å slutte med å gi bort kattunger gratis. Katten fortjener høyere status enn som så!

Så må katten kastreres dersom den ikke skal gå i seriøs avl. Det kan gjøres her i Norge fra 12 ukers alder, men det er forskjellig fra klinikk til klinikk. Det mest vanlige (foreløpig) er å kastrere når katten er fylt 6 mnd. Det koster alt fra 500-1000 for hankatter, og alt fra 1200-2000 for hunkatter. Samtidig bør katten få microchip og øretatovering, og da får du ofte et pakketilbud. Det er viktig for at katten skal kunne spores tilbake til deg dersom den skulle stikke av og forsvinne.

Deretter bør du kun kjøpe tørrfór fra dyrebutikk eller fra dyrlegen. Det er det eneste fóret som er godt nok for pusen din. Det inneholder riktig mengde næring og livsviktige stoffer, og det er billigere i lengden når du kjøper store sekker. Det lukter mindre av avføringen, de får finere pels, og de har det generelt bedre. Vanlig butikkmat er feil sammensatt ernæringsmessig og kan føre til matt pels, røyting, dårlige tenner og masse unødvendig avføring pga masse tilsetningsstoffer og fargestoffer.
Våtfór og boksmat er generelt unødvendig for katter, da det inneholder 80-90% vann og fungerer kun som kos og "vomfyll" siden katten har alt den trenger i tørrfóret sitt. Våtfór skraper heller ikke på tennene og dermed fungerer det heller ikke som en tannbørste slik som tørrfóret gjør. Et kosthold bestående av mye våtfór vil derfor føre til dårlig tannhelse på sikt. Hold deg gjerne kun til tørrfór og gi kanskje en spiseskje våtfór i helgen som kos. Kattunger bør ha et fór tilpasset for dem, kjøp derfor kattungemat ("kitten" på engelsk) helt fram til katten er ca 10 mnd-12 mnd, avhengig av rase, spør oppdretter! Husk rent vann tilgjengelig til en hver tid!

Dersom katten skal ha tilgang til utelivet, bør den ikke få gå ute alene før den er fylt 8 mnd. Husk at katter er kattunger helt til de er 1 år gamle. Ideelt sett bør den være inne helt til den er fylt 1 år for da er retningssansen ferdig utviklet, men man ser at hvis katten har tilsyn de første gangene etter den er fylt 8 mnd, går dette stort sett bra. Slipp aldri ut en katt som ikke er kastrert og merket, slik at du ikke mister katten eller blir medskyldig i den høye statistikken av kattunger og løskatter i Norge. Katten vil produsere mange stakkars kattunger dersom du slipper den ut ukastrert. Husk halsbånd selv om den er chippet og har tatovering, for "mannen i gata" er dette mest kjent, foreløpig. Kjøp ikke halsbånd med strikk, kjøp kun halsbånd med slik smekklås som løsner ved litt kraft. Da hindrer du at katten blir hengene fra en grein og kveles. Låsen vil løsne og katten er fri ! Her er et eksempel på et slikt halsbånd:

(LINK TIL BILDE AV HALSBÅND)

Av utstyr er katten helt avhengig av å kvesse klørne, og det gjør den ved å klore på møblene dine ;-) Hvis du vil unngå ødelagte møbler, så kjøp et klorebrett som katten kan klore på istedet. Husk at dette er et av kattens urinstinkter, så ikke kjeft på katten dersom uhellet er ute, men plassér katten ved klorebrettet og lær katten å bruke det! Du kan få kjøpt sprayflaske med noe som heter "catnip" eller "kattemynte", som du kan spraye på klorebrettet slik at katten blir fristet til å bruke det.

Utover dette må katten selvsagt ha et toalett, uavhengig om den er ute- eller innekatt! Utformingen er opp til deg, enten du vil ha åpen løsning som da er en kasse med kattesand i, eller den mer avanserte varianten med tak og luke, som vil forhindre mye av lukten fra kassa.
Av kattesand finnes det mange varianter å velge mellom. Det mest lukteffektive må vel sies å være klumpesand, en sandvariant som klumper seg når den tilsettes fuktighet og som gjør at avføring og urin kan plukkes ut med spade, og resten av sanden ligger igjen like fin. Det mest effektive av denne varianten fåes kjøpt i dyrebutikk.
Deretter får man kjøpt vanlig ikke-klumpesand som da altså ikke har denne bindene effekten, hvilket gjør at all sanden ofte må byttes ut, istedet for å kun fylle på slik man gjør med klumpesand. Fordelen med denne er at den er ufarlig for helt små kattunger som kanskje vil prøvesmake på sanden. Anbefales til kattunger under 12 uker. Resten får bli en smakssak. Det finnes både perler, pellets og andre varianter, man må bare prøve ut til man finner det som fungerer best for deg og din katt.

Så må jo katten selvsagt ha noen leker :-) En stor "hit" er skoesker, liten ball i en enden av ei skolisse som man kan dra bortover gulvet en sprettball eller rett og slett bare tomme tørkeruller. Men man kan selvsagt også kjøpe fancy, fargerike og litt mer kreative leker i dyrebutikken. Det morsomste er uansett å leke med deg eller en likesinnet kattekompis :-)

Man bør ikke spille så høy musikk at man rope for å høre hverandre, for man må huske på at katter har mye bedre hørsel enn oss i likhet med mange andre dyr. Bruk sunn fornuft. Du vil ofte kunne se det på katten om den mistrives. Hvis katten er urolig og legger ørene bakover, er det et tegn på ubehag av noe slag.

Varme i leilighet? Vel, kattene er jo opprinnelig ørkendyr, og de har faktisk en kroppstemperatur på mellom 38-39, så om du svetter litt så er det sikkert deilig for katten ;-) Men ikke tenk på det, du kan ha normal stuetemperatur, alt fra 10 grader til 30, katten tilpasser seg.
Det katten derimot ikke er laget for, er svært lave temperaturer. Så hvis gradestokken synker langt under 0, så la katten være inne om natten. Kattunger som blir født når det er 6- og kaldere, fryser faktisk ihjel.

Hvilken rase du bør ha, avhenger av hva slags gemytt du er ute etter. Er du ute etter en katt som kanskje vil prate litt med deg og som er med på leken hele dagen, så er kanskje en av de orientalske kattene noe for deg (siameser, orientaler osv)? Dersom du ønsker en roligere og mer stillferdig katt så er kanskje en perser noe for deg? Det finnes også en herlig rase som er fullstendig uforutsigbar, som er veldig utsatt og sårbar i samfunnet, som trenger deg, som finnes i alle farger og fasonger, gemytt og temperament... nemlig den vakre huskatten. Uansett hva du ønsker så bør du lese litt om katter, forskjellige raser, kanskje ringe rundt og stille spørsmål til oppdrettere og i det hele tatt sette deg inn i hva det å bli eid av en katt faktisk innebærer. Det er et stort ansvar, og det skal taes alvorlig. Katten kan gi deg så utrolig mye kjærlighet og glede de neste 15-20 årene så hvorfor ikke gjøre denne tiden best mulig for både deg og ikke minst din lille firbeinte venn?

Skrevet av: Ramona Anderssen Sivertsen

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
SV: Har skrevet en artikkel om kattehold, hva synes dere?
« Svar #1 på: 14 April 2007, 07:14:54 »
Dette er kjempebra!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #2 på: 14 April 2007, 09:06:19 »
Kjempebra skrevet!

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 14 April 2007, 10:49:40 »
Tusen takk!! :jippi[1]:

Utlogget Line-mor

• Alias Kanin-mor
  • Takket: 54
  • Et liv uten dyr, er et liv uten mening.
    • Vis profil
    • Lines Kosekrok
« Svar #4 på: 14 April 2007, 11:28:29 »
Kjempe bra skrevet Nova, men jeg synes det blir litt feil å bare si at man bør gå til dyrebeskyttelsen for å få huskatt. Misforstå meg rett. Ja såklart det er mange katter der som trenger nye, gode hjem.
Men hva da med de som har kull på sine egne huskatter? De kjenner vel kattene sine like godt som dyrebeskyttelsen kjenner sine.
Det burde vel heller da presiseres å kjøpe huskatt, enten fra dyrebeskyttelsen eller fra privat personer. Da oppfordrer innlegget til faktisk å kjøpe, og ikke få huskatter.

Som sagt, kjempe bra skrevet.  :icon_smile:

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #5 på: 14 April 2007, 11:35:05 »
Her har du fått med deg det meste  :icon_smile: Bra!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 344
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #6 på: 14 April 2007, 11:39:23 »
Fin artikkel Nova, super  :icon_smile:

How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14 April 2007, 11:40:59 »
Dette var kjempebra Nova.  Jeg likte godt at du reklamerte for dyrebeskyttelsen i innlegget ditt.  Det er så mange som ikke har hatt det så godt og som fortjener en sjanse til å få det.
Flott at du tok med gratisleker til kattene også, det er jo ikke sikkert at alle har så god råd.
Bare få det innlegget trykket du, mange vil ha mye lærdom å hente der.

KJEMPEBRA!

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 April 2007, 11:45:58 »
keep up the good work!  :icon_smile:

heike

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #9 på: 14 April 2007, 13:02:42 »
Kjempebra Nova, skal få fikset bildet som mangler og sette artikkelen som prioritert ( bør vel kanskje legge artikkelen på kattesnakk siden det forumet er åpent for alle  :icon_smile: )
Kommer på forsiden av katteprat også etterhvert som jeg sa  :bigarmhug:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 14 April 2007, 18:58:53 »
Men hva da med de som har kull på sine egne huskatter? Det burde vel heller da presiseres å kjøpe huskatt, enten fra dyrebeskyttelsen eller fra privat personer.   :icon_smile:

Nei, jeg vil aldri anbefale noen å kjøpe huskatter fra privatpersoner, det er jo fullstendig motsigende. Det er jo som å si at jeg synes det er greit at ukastrerte katter går ute, og det synes jeg ikke. Ingen bør få kull på huskatter før vi har klart å ta hånd om alle de som allerede eksisterer. Derfor velger jeg å anbefale Dyrebeskyttelsen! :icon_smile:

Nova

• Gjest
« Svar #11 på: 14 April 2007, 18:59:41 »
Tusen takk, alle sammen!! :jippi[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 344
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #12 på: 14 April 2007, 19:00:26 »
Men hva da med de som har kull på sine egne huskatter? Det burde vel heller da presiseres å kjøpe huskatt, enten fra dyrebeskyttelsen eller fra privat personer.   :icon_smile:

Nei, jeg vil aldri anbefale noen å kjøpe huskatter fra privatpersoner, det er jo fullstendig motsigende. Det er jo som å si at jeg synes det er greit at ukastrerte katter går ute, og det synes jeg ikke. Ingen bør få kull på huskatter før vi har klart å ta hånd om alle de som allerede eksisterer. Derfor velger jeg å anbefale Dyrebeskyttelsen! :icon_smile:

Takk for Den Nova!!  :biggrin: Du klarte å skrive det eg ikke fikk til!!  :bigarmhug:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 14 April 2007, 19:08:17 »
 :icon_smile:

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #14 på: 14 April 2007, 19:51:43 »
Jeg forsto ikke helt denne setningen;
Først og fremst: en katt skal være 12 uker før den forlater moren, så ikke skaff deg et nurk på 8 uker, det er 31 dager for tidlig...
31 dager etter 8 uker, er 9 uker,  ikke 12...

Ellers var det kjempe bra skrevet!

Utlogget tvb_86

• Super avhengig pus
  • Takket: 35
  • Lykkelig gift og mamma:)
    • Vis profil
« Svar #15 på: 14 April 2007, 19:55:53 »
kjempeflott.
jeg er streng og dette var bra  :icon_smile:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #16 på: 14 April 2007, 19:56:06 »
31 dager er da en måned, altså fire uker  :savle[1]: ( og da er nurket 12 uker gammelt når man regner med de første 8 ukene  :rødmeja: )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Nova

• Gjest
« Svar #17 på: 14 April 2007, 19:58:21 »
31 dager etter 8 uker, er 9 uker,  ikke 12...
Ellers var det kjempe bra skrevet!

He, he! Tror du må ta det regnestykket på nytt du :wink[1]:

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #18 på: 14 April 2007, 19:58:32 »
31 dager er da en måned, altså fire uker  :savle[1]: ( og da er nurket 12 uker gammelt når man regner med de første 8 ukene  :rødmeja: )

:rødmeja: Flau...
FATTER ikke hva jeg tenkte med, hehe
Tror jeg tenkte en mnd som en uke.
Klart jeg forsto nå...

Uff da. hehe.

takk for oppklaringen.

Nova

• Gjest
« Svar #19 på: 14 April 2007, 20:00:19 »
Det går bra vettu :icon_smile: Jeg kunne jo fort ha gjort en sånn feil, så det er fint at du følger med :icon_smile: