Skrevet av Emne: Voksen katts adferd etter kastrasjon  (Lest 5055 ganger)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Voksen katts adferd etter kastrasjon
« på: 10 April 2007, 22:56:24 »
Hva skjer med eldre katters adferd når de kastreres?  Har noen på 2-3 år ( kanskje litt eldre og)  Disse kattene sloss og renner etter damene hele tida.  For ikke å snakke om all den markeringa de gjør overalt.  Mange er stygt skadet av denne slossinga også.

Vil de slutte med å markere, streife, hyle og sloss?  Eller er dette blitt en vane slik at de vil fortsette.

Vet at det beste er å kastrere de unge, men det er altså ikke gjort. 

Nova

• Gjest
SV: Voksen katts adferd etter kastrasjon
« Svar #1 på: 10 April 2007, 22:59:06 »
De vil bli roligere, sloss mindre og steife mindre, ja, uansett alder :icon_smile: De slutter også som oftest å markere.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 April 2007, 23:07:43 »
Det er bra.  Så da betyr det ikke noe at de blir kastrert seint da.  Har hatt så dårlig samvittighet for at de ikke er kastrert jeg.

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 10 April 2007, 23:08:06 »
Bedre sent enn aldri!!!

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10 April 2007, 23:10:00 »
Ja, det er sant.  Har som mål å få kastrert/sterilisert samtlige i nabolaget.  Men det kommer jo nye hele tida så det blir en endeløs oppgave.

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 10 April 2007, 23:13:43 »
Tenk å kunne lært seg å kastrere selv, har hørt det er veldig enkelt på hankatter :whistling: I sånne ekstreme tilfeller som hos deg hadde det faktisk vært positivt hvis man hadde fått tak i bedøvelse til katter.... skalpell og ei flaske vodka...
« Siste redigering: 10 April 2007, 23:15:19 av Nova »

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 April 2007, 23:33:29 »
Ja, jeg har tenkt på det.  Sterilisering  av hunkatter må nok dyrlegen gjøre.  Har sett samene gjør det på rein, men da steriliserer de bare.  Da forandres vel ikke adferden?

Må i all fall få tak i bedøvelse og slikt.  Vodkaen er vel til meg?  Men tro meg at hvis det er mulig vil jeg gjerne gjøre det selv.

Det samme med å gi de veske under skinnet.  Dyrlegen tok over 200 euro for blodprøve og vesketilførselen.  Var der toppen 45 min.

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 10 April 2007, 23:37:22 »
men da steriliserer de bare.  Da forandres vel ikke adferden?
Vodkaen er vel til meg? 

Sterilisering vil ikke endre adferden, det stemmer. Men på hankatter gjelder det bare å få ut steinene og snurre til slik at det ikke blør.

Vodkaen tenkte jeg du kunne bruke til å rense med, slik at det ikke blir infeksjon, men ja, jeg hadde også tatt en svelg :hihi[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 10 April 2007, 23:38:36 »

Det samme med å gi de veske under skinnet.

Det settes inn i blodåra ja! :icon_smile:

Nova

• Gjest
« Svar #9 på: 10 April 2007, 23:41:17 »
Men til sånne åpne sår bør nok Nacl (saltvannsløsning) brukes til å rense med, så ta den vodkaen selv du :le[1]:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 10 April 2007, 23:49:09 »
Dyrlegen satte ikke denne veska inn i noen blodåre.  Kan kleip skinnet over nakken deres og satte nåla inn der.  De skulle ha en halvliter hver, hvis jeg husker riktig.  Så sto jeg der med Baby i armene mens veska ble tilført.  Pernille fikk samme behandlinga, men ho tissa på meg ho stakkar.  Dyrlegen ble litt småsur over ho gjorde det, men da ble jeg forbanna for å si det mildt. Begge disse ungkattene hadde babyer selv da dette skjedde.  Og begge to døde noen timer etter dyrlegebesøket.

Hvis jeg får se hvordan dyrlegen snitter, drar ut steinene og syr sammen noen ganger tror jeg nok at jeg skal klare det.  Hvis jeg kan gjøre det selv vil jeg gjøre det for alle som ønsker dette for katten sin.  Men grekerne er i mot å kastrere hankatter.  De sier det er unaturlig, det sa veterinæren faktisk også.  

Mannssjovinister mesteparten av de altså.

Linda

• Gjest
« Svar #11 på: 10 April 2007, 23:50:37 »
Dyrlegen satte ikke denne veska inn i noen blodåre.  Kan kleip skinnet over nakken deres og satte nåla inn der.  De skulle ha en halvliter hver, hvis jeg husker riktig.  

Ja, sånn ble en av mine katter også væsket opp etter sykdom så det hørtes riktig ut :icon_smile:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 10 April 2007, 23:51:54 »
Man skal være klar i hodet og stø på hendene.  Tar vodkaen etterpå jeg.

ja, jeg kan drømme...  det blir nok aldri noe av dette..

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 10 April 2007, 23:53:27 »
Det viktigste er uansett at alt er sterilt og at katten ikke lider.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 10 April 2007, 23:56:03 »
Katten skulle vel ikke lide hvis den fikk bedøvelse.  Den ville også bli spart for masse lidelse i framtida hvis jeg kunne gjøre dette.

Er det noen veterinærer som vil vise med hvordan inngrepet gjøres?

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #15 på: 10 April 2007, 23:58:28 »
Dyrlegen satte ikke denne veska inn i noen blodåre.  Kan kleip skinnet over nakken deres og satte nåla inn der.  De skulle ha en halvliter hver, hvis jeg husker riktig.  

Ja, sånn ble en av mine katter også væsket opp etter sykdom så det hørtes riktig ut :icon_smile:

Hvor mye veske fikk din katt?  Det så ikke så vanskelig ut å gi denne veska, eller hva mener du?

Nova

• Gjest
« Svar #16 på: 11 April 2007, 00:03:20 »
Jeg har ikke sett at man har gitt væske subkutant før, men hvis det gjøres sånn skulle det ikke være noe problem. Men går det galt, så går det galt. Huff.

Linda

• Gjest
« Svar #17 på: 11 April 2007, 00:06:09 »

Hvor mye veske fikk din katt?  Det så ikke så vanskelig ut å gi denne veska, eller hva mener du?

Nei, det så absolutt ikke vanskelig ut. Husker ikke hvor mye hun fikk, men det var en del. Veterinæren satte i flere omganger, og hun fikk vel ca. en halv desiliter i gangen.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #18 på: 11 April 2007, 00:06:33 »
Er det samme veske de får i blodåra som den de får under pelsen?  Jeg kunne aldri funnet noen blodåre på kattene. 

Problemet  er å få tak i utstyr og vite hva man skal gi.

Nova

• Gjest
« Svar #19 på: 11 April 2007, 00:07:26 »
Ja, man gir visst væske både subkutant og intravenøst...

"Det kan være aktuelt å gi væske hvis den døende viser klare tegn på dehydrering og økende forvirring. Terminalt delir kan utløses av dehydrering og økende nyresvikt. Studier har vist at forsiktig væsketilførsel (0,5 - 1,5 l/d) intravenøst eller subkutant kan hindre eller reversere en slik tilstand. For mye væske kan på den annen side føre til økende kardiopulmonal svikt, med dyspné og ødemer .."

Dette handlet om mennesker da..