Skrevet av Emne: to voksne hannkatter i samme hus. hjelp.  (Lest 1784 ganger)

MrZepLed

• Gjest
to voksne hannkatter i samme hus. hjelp.
« på: 10 April 2007, 22:43:24 »
Hei!

Vi har akkurat overtatt en diger hannkatt på 5 år fra bestefar som måtte flytte til et sted de ikke godtar husdyr.  Problemet er at vi allerede har en enda større hannkatt på 10 år fra før.
De er begge rolige puser og de ser ikke ut til å ville slåss, enda... Problemet er rett og slett at den katten vi har fra før er fornærmet og misunnelig. :ad[1]:
Ikke det at jeg kan snakke med katter eller noe sånt, men jeg merker det på oppførselen dens. Han er nervøs, rastløs, maler ikke mer og har mest lyst ut.
Nå tør vi ikke å slippe den ut, for vi er redde for at den skal stikke av. (Det har skjedd før hos oss, med en hunnkatt som stakk av kort tid etter at vi skaffet oss en ny kattunge)
De er begge katter som er vant til å være ute, men liker seg best inne. De er begge kastrert.
"Ny"katten ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om den andre, og har funnet seg godt til rette i sin nyetablerte kosekrok i sofaen. :savle[1]:
Noen her som har gode råd om hvordan vi skal forholde oss til disse egenrådige pelsdottene?  ;D

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: to voksne hannkatter i samme hus. hjelp.
« Svar #1 på: 10 April 2007, 22:46:06 »
La de bruke den tiden de trenger, og ikke "push" på de, for å bli kjent med hverandre. Det går som regel godt til slutt.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 April 2007, 23:17:53 »
Jeg har stadig nye katter.  Det virker som det går seg til etter hvert.  Det er lett å se at alle ikke liker hverandre like godt, men etter ei stund godtar de hverandre.   Bare gi de litt tid så ordner det seg nok.

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #3 på: 11 April 2007, 11:36:25 »
Er enig med de andre her. Bare gi dem tid så går det bra. Å husk å kos mye med din "gamle" pus  :)

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 31
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
« Svar #4 på: 11 April 2007, 12:03:22 »
Ja, bare gi dem tid, og ikke gi opp. Jeg fikk en ny pus i huset for en stund siden, og det tok i allefall en og en halv uke før fresing og knurring opphørte. Nå er det kjempegode venner, men det tar tid og man blir fristet til å gi opp underveis. Men det lønner seg til slutt, skal du se :)

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #5 på: 12 April 2007, 02:55:09 »
Du kan jo alltids prøve noen "kjerringråd" i tillegg, som å gni begge kattene med en godt brukt genser, så begge lukter av DEG.
Mitt beste tips er å lure dem litt, foreksempel med en leke, så de før de vet ordet av dem liker med hverandre.
Men hold det på nøytral grunn, ikke på yndlingssoveplassen eller matfatet til gamlepus.
Et stort fat med deilig kattemat kan jo også hjelpe!  :wink[1]: