Skrevet av Emne: Hvor lenge kan katten være alene?  (Lest 2335 ganger)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
Hvor lenge kan katten være alene?
« på: 09 April 2007, 14:13:36 »
Hvor lenge kan kattene mine være alene i leiligheten her hvis de får tilsyn med vann og mat, samt rengjøring av kattedoen hver dag?
Jeg tenker på hvis vi skal på ferie en uke. Mamma har sagt at kattene kan være hos henne (jeg forsikret meg selvsagt om det før jeg skaffet katter) men jeg er litt nervøs for å la de være der. Huset til mamma og pappa er litt "dumt anlagt". Det er ingen muligheter til å sperre av enkelte deler av huset (Bortsett fra badet eller et av soverommene) Gangen, kjøkkenet og kjelleren er uten avskilte dører. Når mamma er på jobb om dagen så få kattene gå rundt om i hele huset hennes, og jeg er så redd for at de skal ødelegge ting og blomster og sånt.

En annen ting jeg er litt redd for hos mamma og pappa er at de bor nokså nære en traffikert vei. Men naboen dems har jo katt, og det har gått veldig bra.
Vet det skal være mulig å vende kattene til at de ikke får være ute hvor som helst, men jeg tror nok at de må få komme ut hvis de skal være hos henne en hel uke. Ellers får hun ikke luftet noe eller noen ting. I fjor sommer gikk Ludde i bånd og da var det ikke noe problem. Kanskje jeg kan innsistere på at begge kattene skal ha bånd på hos mamma og pappa i sommer?

Holder det om mamma kommer innom her en gang om dagen i en uke?
Eller bør jeg la de få dra til mamma og være der?
Kan kattene eventuelt være på badet hos mamma og pappa mens dem er på jobb om dagen?

Nova

• Gjest
SV: Hvor lenge kan katten være alene?
« Svar #1 på: 09 April 2007, 14:19:31 »
Så lenge kattene har hverandre, er det null problem at mammaen din kommer en gang om dagen i en uke :icon_smile:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #2 på: 09 April 2007, 14:21:06 »
Jeg ville latt dem være hjemme, og fått noen til å gå daglig og se til dem. Det fungerer utmerket for voksne katter.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #3 på: 09 April 2007, 14:50:35 »
Husk at kattene dine kjenner ikke uteområdet der hvor moren din bor.. Så jeg tror ikke jeg ville ha sluppet de ut der uansett.

Om du får moren din til å stikke innom, gi de kos, mat og alt sånn så tror jeg det skal gå helt fint å ha de hjemme..

Jeg kan komme å kose med de jeg!

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #4 på: 09 April 2007, 18:55:41 »
Jeg syns det lureste er at de får være hos deg, der de er vant til å være, og få tilsyn.
Vi har vært borte i nesten to uker og kattene har klart seg fint her, med tilsyn. Det er klart det blir kjedelig for dem, men det er nok det beste, å være i kjente miljøer og ikke flytte frem og tilbake. De skjønner jo ikke at de i tilfelle er på "ferie".

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #5 på: 09 April 2007, 19:01:16 »
For Ludde sin del så er det ikke ukjente omgivelser hos mamma og pappa. Han har vært der mange ganger før. Da Ludde var liten dro vi han mye mer med oss overalt enn det vi har gjort med Mia nå.

Tror nok ikke jeg får noen til å bo her hos oss mens vi er borte. Så enten blir kattene alene her med daglig tilsyn, ellers blir de værende hos mamma og pappa. Mamma har ikke noe imot å ha dem hos seg: Hun elsker kattene mine, og storkoser seg med å ha dem rundt seg. Det er nok jeg som er engstelig for at de skal ødelegge ting hos henne, ikke mamma. Men jeg synes jo det ville vært litt leit i såfall...  :(

Men hun bor jo bare fem minutter med bil herfra, så det er ikke store problemet for henne å besøke dem her hjemme heller da.  :)

Og dessuten så ville jo Tussimor komme og kose også - TUSEN TAKK!!

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #6 på: 09 April 2007, 20:08:15 »
Når jeg reiser bort uten å kunne ta med meg kattene, synes jeg det er bedre at de er på besøk hos noen de kjenner, i steden for at noen bare skal komme innom å mate. Kattene mine er vant til å reise, og siden de er så selskapssyke som de er, synes de stort sett det er helt topp å være på ferie hos pappaen min, eller noen av vennene mine. Har en venninne som er fast "kattepasser", og når det er lenge siden jeg har sett henne pleier hun å spørre om jeg ikke skal reise bort snart, så hun kan få låne kattene mine  :icon_smile: Herlig å ha sånne venner.

Siden kattene mine ikke er av den roligste sorten pleier jeg å hjelpe til med å rydde unna knuselige ting før jeg drar, og pappa stenger kattene inn på badet (hvor de ikke kan gjøre så mye ugang) når han drar på jobb.

Sånn gjør i alle fall jeg det, og det passer meg og kattene mine bra. Andre får folk til å stikke innom for å se at alt er bra, og gi mat. Tror det er smak og behag, samt vaner, som avgjør hva som er best.
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #7 på: 09 April 2007, 20:12:32 »
Jeg setter stor pris på alle innspill her.
Tusen takk alle sammen!

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 09 April 2007, 20:20:21 »
Og dessuten så ville jo Tussimor komme og kose også - TUSEN TAKK!!
Har jeg nevnt at jeg er hobbyseriemorder?  :hihi[1]:

Neida, om det blir krise, så må du bare gi en lyd!

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #9 på: 09 April 2007, 20:44:51 »
Takker så masse for tilbudet Tussimor, men jeg har hele familien i nær omkrets her, og mange gode naboer, så jeg tror det går veldig fint. Det hadde vært fint med en bytteordning på kattepass, men fra Lillestrøm til Jessheim er i lengste laget for å mate noen katter egentlig. (I allefall når det finnes andre løsninger)

:)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09 April 2007, 21:08:25 »
Da får jeg flytte til Jessheim!  :hihi[1]:

Utlogget anneli

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09 April 2007, 21:23:01 »
Jeg har det samme problemet, jeg skal en uke bort i sommer å lurer på hva jeg skal gjøre med Harly.Han er alene og har ingen andre katter å være ilag med.Blir det da for lenge at han er alene her hjemme med tilsyn i ei uke?Jeg kan ha han hjemme hos mamman min eller sette han bort på katte pensjonat.Siden han er døv så har jeg ikke så lyst til å sette han bort på kattepensjonat.Tenker på alt han ikke får med seg i og med at han ikke hører.Andre katter som nermer seg o.s.v.Hva har dere ville gjort i dette tilfellet?

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #12 på: 09 April 2007, 21:29:22 »
Jeg ville ikke latt han være aleine, siden han blir helt aleine. Da er det nok bedre om moren din passer i stede.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #13 på: 09 April 2007, 21:29:46 »
Da får jeg flytte til Jessheim!  :hihi[1]:

Genial plan! Som sagt to leiligheter til salg i nabobygget her ;)