Skrevet av Emne: Pusis kokebok?  (Lest 1089 ganger)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Pusis kokebok?
« på: 08 April 2007, 10:14:52 »
Vet at de har kokebøker for hund og katt i USA.  Leste på BBC( tror jeg det var) at mange lager mat til katt/hund selv siden de har hatt dødsfall som skyldtes ferdigmaten.  Vet dere om vi kan kjøpe slike kokebøker her?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
SV: Pusis kokebok?
« Svar #1 på: 08 April 2007, 12:37:25 »
Tror ikke det finnes noen slike bøker her til lands nei, men du kan jo sjekke på http://amazon.com/, det er en amerikansk bokhandel på nett. Ellers har du vel kanskje hørt om BARF metoden? Der man kun forer med rått kjøtt, involler osv. http://www.designxlnc.se/barfkatt/

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 April 2007, 12:49:17 »
Nei, har ikke hørt om dette med rått kjøtt o.l.  Det kan heller ikke bli aktuelt for meg med de prisene de har på slike varer der nede.  Jeg var så dum at jeg trodde lunger o.l. ikke kostet noe, men der tok jeg feil.  De tar nesten 100 kg kiloen til og med for lever. Slakteren solgte alt fra tarmer, lunger o.l.  Kattemat er veldig dyrt der nede også, derforønsker jeg å lage mere mat selv.

Har tenkt mange ganger på hvor heldig vi var i nord, det var ofte det kom sel på garna, og det er mye kattemat i en slik.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 April 2007, 12:50:39 »
Sel på garna? Offa meg, stakkars små... spiser katter slikt da?

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08 April 2007, 12:55:37 »
Klart de gjør det.  Selkjøtt er godt det.  Det var ofte det mye sel, og det er ikke til å unngå at de kommer i garn også.  Flere fjorder hadde stadig selinvasjon.  Det var for lite fisk til så mange seler, førte til at selene sultet også.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 08 April 2007, 17:30:26 »
Skulle ønske eg klarte å lage skikkelig mat til pusene, men eg klarer såvidt å lage skikkelig mat til megselv dessverre, så da blir det Hills tørrfor på kattene og fastfood på meg!  :biggrin:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 April 2007, 17:48:13 »
Du får hive deg i trening RaraAvis.  Det vanskeligste er å begynne.  Det vi kan er lett, det vi ikke kan er ikke så lett, men øvelse gjør mester.  Kanskje du har noen du kan kokkelere litt sammen med?  Jeg elsker å lage mat jeg.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #7 på: 08 April 2007, 17:53:31 »
Meg og typen lager god mat på lørdagene.. men det er det.. ellers går det i ferdigmiddager og posemiddager  :whistling:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 April 2007, 22:25:50 »
Nei siden det er så dyrt med kjøtt der nede så er jo ikke det noe alternativ. Du kan ikke godsnakke med en slakter om å få restene og ting han ikke bruker da?

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #9 på: 09 April 2007, 18:06:24 »
Eventuelt et slakteri..de har masse avfall tipper jeg.

Ideen her er jo ikke dum i det hele tatt, lage mat til kattene fordi tørrforet ikke alltid er bra.
Men her må man vel også påasse på at kattene får i seg ting de tåler. Jeg syns det høres merkelig ut å skulle gi katter sel og fisk, for dette er jo ikke katters naturlige kosthold, i hvert fall ikke kattene de fleste av oss bor sammen med. Sel inneholder jo også masse omega3, vet ikke om dette er så gunstig for katter? Jeg aner ikke. Det er i alle fall mange fiskeslag som ikke er bra for dem.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09 April 2007, 18:31:58 »
Nevnte dette med sel og fisk mest for å fram at det er så mye lettere å få gratis eller billig mat til kattene i Norge.  NNS gir masse slakteriavfald, eller selger det billig her.  I hellas får vi ikke noe fra slakteren, der selges alt  dyrt.  Og det blir dyrere og dyrere der.  sammenlignet prisene på mat der og her, og handlekurva er nok mye billigere i Norge enn i Hellas.

Jeg tenker også på næringsinnholdet til kattene.  I Nord får de i all fall mye stekt/kokt fisk med potet og grønnsaker og det så ikke ut som om det var så dårlig for dem.

Hadde jeg hatt 1, 2 eller 3 katter ville jeg nok også kjøpt ferdigfor til kattene.  MEN jeg har 30 selv, og forer mange av de hjemløse kattene i tillegg.  Derfor må jeg tenke på alternativer til ferdigmaten.  Uansett hva jeg gir dem vil det være bedre enn ingenting eller det lille de finner i søppelboksene.