Skrevet av Emne: Hvis katten dør...  (Lest 2681 ganger)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
Hvis katten dør...
« på: 08 April 2007, 03:00:37 »
Dette kan kanskje høres litt "makabert" ut og jeg har kvidd meg litt for å legge ut dette emnet, men jeg har kommet frem til at det er bedre for meg å legge det ut og få svar på det, enn at jeg (og kanksje noen andre også) skal gå rundt og tenke på det.

Jeg har noen ganger tenkt tanken: Hva gjør jeg hvis en av kattene mine dør? Huff. Det er en fæl, fæl tanke og jeg HATER og tenke den tanken. Det psykiske med det vil være helt forferdelig. Men jeg går også og engster meg for det praktiske, og det er vel strengt talt litt unødvendig. Jeg luere på hva man konkret gjør med katten dersom den dør. Putter man den i en pose og leger den i søpla? Leverer man den hos vetrinæren eller bør man prøve å få gravd den ned noe sted? Jeg har i grunn ingen sånne steder hvor jeg kan grave ned noen.

Huff, jeg får helt vondt inni meg av å tenke sånn, og dere synes sikkert at jeg er skikkelig "syk" som går og tenker på sånt. Men jeg tror i allefall at det for min egen del er veldig vitig å vite sånn at jeg slipper å være usikker på sånne praktiske ting hvis ulykken en gang skulle være ute.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
SV: Hvis katten dør...
« Svar #1 på: 08 April 2007, 03:05:48 »
Jeg vil tro at du kan gjøre litt forskjellig. Men jeg tror jeg ville levert de til vetrinæren. Da kan du få de kremert og puttet i urne, det koster litt penger. Men det ville jeg gjort, så kanskje jeg kunne gravd de ned når jeg flyttet ett sted jeg skal bo resten av livet..

Jeg hadde aldri klart å kastet de i bosset, det blir for merkelig, for makabert...

Man kan også levere til vetrinæren og få en felles kremasjon, det koster mindre penger, og da tviler jeg på at du får asken etterpå.

Synes det er helt greit at du tar opp dette. Vi bør jo alle tenke over vår egen død, så hvorfor ikke kjæledyrene våres sin død?

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
  • Takket: 3
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 April 2007, 03:22:40 »
Heisann.
-Jeg for min del liker det best når de blir begravd. Men det føles mest naturlig ut for meg, det er jo ikke dermed sagt at du vil ha det på samme måten. (og så må man selvfølgelig ta beliggeheten med i betraktningen) Du går ikke å graver ned pus i hagen hvis du bor i et strøk med fellesplen.
Katt &amp; fisk =)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 April 2007, 08:15:14 »
Det er flott du tar opp temaet.  Det eneste som er sikkert i livet er at vi alle skal dø en dag, dyr og mennesker.  Tror mange tenker på dette av og til jeg, det er helt naturlig.

Jeg har laget meg en privat kirkegård i hagen.  Nå er det ikke så mange flere graver jeg har plass til der.   Dør flere kommer jeg til å dra ut til ei lita øy hvor Nick har begravd hunden sin, eller dra litt lenger vekk fra bebyggelsen og gjøre det der.  Her nede er det vanligste å hive dyrelikene i søppla.  Det tror jeg også veterinærene gjør.  Kremering er ikke lov her, da blir alternativet å dra til utlandet.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #4 på: 08 April 2007, 09:51:58 »
Hundene våre ble ble kremert separat og hentet hjem i urner, kattene er begravd i et hjørne av hagen. Vi mistet en ung katt i kreft i fjor sommer. Det var en vond opplevelse, spesielt for mannen min, da dette var hans spesielle katt. Den graven er plassért slik at han kan se den fra vinduet på arbeidsrommet sitt.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 08 April 2007, 11:43:18 »
Min pusegutt ligger begravet i hagen der jeg vokste opp, det kommer jeg også til å gjøre her hvor jeg bor nå den dagen det blir aktuelt.
Jeg hadde ikke klart å hive de i søpla.

Jeg kjenner en dame som kremerte hunden sin, hun har han i en liten eske på peisen.

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 31
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
« Svar #6 på: 08 April 2007, 12:18:50 »
Man kan få asken etter felleskremering, det tilbudet fikk jeg da Juritzen måtte avlives.

Dette er nok noe mange har tenkt på, ja.. Tror nok jeg hadde levert katten til dyrlegen. Om jeg ikke hadde stor, privat hage da. Det hadde vært å foretrekke for meg, kunne ønske jeg hadde min Juritzen i hagen. Nå er aska hans strødd over en åker i Melhus.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 April 2007, 12:47:22 »
Syns det er fint at du tar opp dette jeg.
Har mistet en katt mens jeg bodde hjemme hos mamma og de og han er gravlagt.
Jeg mistet også en katt mens jeg bodde i leilighet som jeg leide midt på vinteren for rundt 2 år siden, hun ble obdusert så henne tok de seg av der.
Har også mistet to hunder, den ene var bare valpen, han var syk og ble avlivd hos veterinær så han ble igjen der, den andre ble påkjørt, han er gravlagt under rosebuskene hjemme hos mamma og de. Dog, jeg greide ikke gjøre det selv, jeg var helt knekt da, bare gråt og gråt så jeg pakket han godt inn i en eske også flere søppelsekker utenpå og la han i fryseren til pappa kom hjem 2 dager etterpå. Noen syns det er sykt, ekkelt og makabert å gjøre dette, men jeg greide virkelig ikke gjøre det selv jeg.
(kjenner tårene presse på bare jeg skriver om det nå, og det er 1,5 år siden.....)

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 April 2007, 14:33:23 »
Da vi måtte avlive Tassen, så tok vi han med hjem og begravde han i hagen...... :love:

Men Sofie som jeg hadde for mange år siden, ble igjen hos dyrlegen (for jeg klarte ikke å være tilstede da hun ble avlivet, så det var mamma som var der for meg) tenkte ikke på at vi kunne ta henne med hjem den gangen  :skjelveleppe:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 08 April 2007, 22:39:26 »
Når jeg var yngre, gravla vi de kattene som døde i hagen. Når Fanta døde, greidde jeg ikke å være med på dyrlegen, og hun ble tatt hånd om der. Det angrer jeg på, men det var skikkelig tøft for meg, hun var min øyensten..  :skjelveleppe:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #10 på: 08 April 2007, 22:44:12 »
Vi har gravlagt den siste katten vår Tammy,  pusen før ble avlivt hos veterinæren, og han ble igjen der, noe jeg angrer på i ettertid  :icon_idea:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #11 på: 08 April 2007, 22:51:05 »
eg har mistet 4 katter, og bare 1 vet eg kor det ble av, og det er Meeko! Han ligger begravd ute i hagen her, og eg titter bort på den hver gang eg er ute  :skjelveleppe:

Eg tror eg hadde begravd jentene og.. vet ikke..  :icon_idea:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Annitæ

• 25 år, Sarpsborg
  • Sjefskatt
  • *
  • Takket: 19
  • <3 Kiara og Alano <3
    • Vis profil
« Svar #12 på: 08 April 2007, 22:59:32 »
Jeg hadde en katt som blei avlivet hos dyrlegen, og han har vi i den fineste urna de hadde å tilby.. han er enda ikke begravd ned i hagen. Står i det lille vinduet vårt som er i trappa til 2.etasje.. Noen synes kanskje det er litt ekkelt, men siden det var så fin urne så synes jeg han heller kunne få en fin plass i vinduet jeg. Så er han med oss hele tiden. Tar å stryker på den urna nesten hver gang jeg går forbi, og prater til gutten min. Men om han hadde dødd her hjemme, så hadde han nok blitt begravd ute i hagen...

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08 April 2007, 23:12:32 »
Tusen takk for innspill alle sammen!

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #14 på: 08 April 2007, 23:41:26 »
Jeg hadde nok valgt kremering, men tanken er forferdelig :skjelveleppe:

Men... En eller annen plass, mener jeg å ha hørt at det er ulovlig å begrave kjæledyrene sine selv. Fint hvis noen kan finne ut om det stemmer, mulig jeg har misforstått...

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #15 på: 09 April 2007, 15:21:51 »
Graver dem helst ned selv ja... Da jeg vet at veternæren her bare leverer dem til søpla uansett....
Om dere ikke har hage el.l kan dere jo dra til en fin plass i skogen å grave dem ned evt...
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #16 på: 09 April 2007, 17:12:16 »
Da jeg mistet min kjære Bailey, la vi ham i et hvitt stoff i en eske og begravde ham i jorda like ved vannet der vi bodde. Det var ordentlig vakkert.
Kremering er også fint, jeg har litt sansen for det, men føler at ved å begrave pus gir vi mest mulig tilbake til jorda, gjør noe for miljøet, om dere skjønner.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #17 på: 09 April 2007, 18:42:59 »
Graver dem helst ned selv ja... Da jeg vet at veternæren her bare leverer dem til søpla uansett....
Om dere ikke har hage el.l kan dere jo dra til en fin plass i skogen å grave dem ned evt...

Har veterinærene lov til å hive dem i søppla her?  Vet du om det er vanlig praksis eller er det bare noen få som gjør dette. 

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #18 på: 09 April 2007, 18:49:34 »
Det heter seg jo at de blir sendt til destruering, men jeg tror ikke dette betyr at de blir hivd i søpla. Det tror jeg ikke de har lov til.