Skrevet av Emne: Ormekur- Når skal jeg ta neste?  (Lest 2594 ganger)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
Ormekur- Når skal jeg ta neste?
« på: 08 April 2007, 02:15:05 »
Da Mia var hos dyrlegen første gang sa vetrinæren at vi skulle gi ormekur annenhver mnd det første året. "alle" andre sider hver tredje måned. Kan dette være noe vi ble rådet til fordi Mia er veldig tynn? Eller var det noe dyrlegen sa for å tjene mer penger?

Hva skal jeg gjøre?

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
SV: Ormekur- Når skal jeg ta neste?
« Svar #1 på: 08 April 2007, 02:20:27 »
Kanskje det er forskjell på de ulike merkene.  Jeg vet ikke, men du får sikkert svar fra noen av de andre.  Ser at noen av de som kan mye er opp enda

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 April 2007, 02:22:21 »

Så som dere ser,så er PANACUR det sikreste ormekuren for katten din.
Og det eneste som kan gis til alle katter også om dem er gravide.
Panacur i pastaform kan gis til kattunger yngre enn 6 mnd.
Min ene dyrlege sier det ikke er noe fasitsvar på hvor ofte en skal kure en katt.For noen holder det med et par ganger i året,andre må har mer.
Det sier seg selv at utekatter må ha oftere enn innekatter,men har en både inne og ute katter så må en være obs.
Og enda et lite tips som blir billigere til dere som velger å bruke panacur.
Kjøp panacur 500mg.
Det som er praktisk for katter under 5 kg,er at dem da trenger kun 1/2 tablett 3 dager på rad og er lettere å svelge.
Eller den kan løses opp i vann og gis i sprøyte.
Eller kjøpes i pastaform.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 April 2007, 02:23:18 »
Men ellers så haster det ikke å få svar før i morgen heller da. Kommer ikke til å gi de ormekur riktig enda uansett :) Jeg bare tenker litt fremover jeg.  :)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08 April 2007, 02:27:23 »
Wops, det skrev jeg litt for sent  :icon_razz:

Ja, det er Panacur jeg har. Men bare 250 mg. Jeg har en utekatt og en innekatt. Ludde (utekatten) fikk ormekur ved juletider. Mia innekatt er det som fikk for snart to måneder siden. Kanskje jeg skal gi begge ormekur igjen om et par uker? Eller kan det liksom bli litt for ofte også? Sånn jeg har tenkt i forhold til Ludde så har jeg tenkt at han skal ha tre ganger i året: ca jul, ca 17. mai og ca sommerferien. Er det ok?

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 08 April 2007, 02:27:54 »
Jeg skulle kopiere dette med at det ikke finnes fasitsvar for hvor ofte.  Det er en egen post som gåt på dette med ormekur.  Den var bra!

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 April 2007, 02:29:52 »
Ja, det tror jeg det er.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 April 2007, 02:31:27 »
Jeg liker ikke sånne ting som det ikke finnes fasitsvar på for da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre  :icon_neutral:
Hehe. Jeg tror jeg bare må følge magefølelsen, det er vel det som menes med det tenker jeg.
Tror i allefall at jeg følger dyrlegens råd i forhold til Mia og gir henne ormekur med 60 dagers mellomrom inntil hun fyller et år. Så får vi ta det litt mer på feelingen når det gjelder Ludde.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 April 2007, 02:37:18 »
Det kan nok være lurt.  Jeg får ikke alle kattene til å spise denne medisinen, uansett hva jeg gjør.  Det er så dumt siden jeg ser at noen av de trenger den

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #9 på: 08 April 2007, 03:00:04 »
Det kan nok være lurt.  Jeg får ikke alle kattene til å spise denne medisinen, uansett hva jeg gjør.  Det er så dumt siden jeg ser at noen av de trenger den
Spørr vetrinæren din om du kan få sånne dråper som du drypper i nakken på resept!  :icon_smile: Jeg har en som er helt umulig å få i medisin, så jeg fikk det av vetrinæren..

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 08 April 2007, 08:25:30 »
Hva heter de dråpene?  Jeg har slike dråper, men de er for lopper/lus.  Finnes dråper som ormekur vil jeg ha det til alle, viss de ikke er svindyre da.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #11 på: 08 April 2007, 09:59:05 »
Hva heter de dråpene?  Jeg har slike dråper, men de er for lopper/lus.  Finnes dråper som ormekur vil jeg ha det til alle, viss de ikke er svindyre da.
Middelet heter Advocate, det tar både innvendige og utvendige parasitter. Kan brukes på kattunger over 9 uker. Les mer her:
http://www.veterinarkatalogen.no/
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 08 April 2007, 12:22:25 »
Takk skal du ha, jeg la inn denne på favoritter også.  Skjønte ikke så mye av disse fagutrykkene, men forsto i all fall at middelet var veldig effektivt.  Der jeg bor er det veldig mye mygg, og da skulle de ha dråpene litt oftere.  Vet du hvor mye dette koster?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08 April 2007, 12:26:41 »
Du, Sommerpiken? Hvorfor skal du gi ormekur oftere til Mia? Gi kurene samtidig me begge to, hun trenger ikke noe oftere enn han, heller motsatt kanskje, siden det er han som er utekatt...

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #14 på: 08 April 2007, 12:59:25 »
Hm... nei, det var jo det jeg lurte på da? Hvorfor det skulle være sånn. Tenkte kanksje det kunne være fordi hun er under et år, han er over et år gammel. Og så lurte jeg også på om hun trengte oftere ormekur fordi hun er så tynn.  ?

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #15 på: 08 April 2007, 13:30:20 »
Takk skal du ha, jeg la inn denne på favoritter også.  Skjønte ikke så mye av disse fagutrykkene, men forsto i all fall at middelet var veldig effektivt.  Der jeg bor er det veldig mye mygg, og da skulle de ha dråpene litt oftere.  Vet du hvor mye dette koster?
Nei, det vet jeg ikke. Jeg har bare brukt det en gang, det var på Kavringen, hittebarnet mitt, som fikk det hos veterinæren. Husker ikke hva jeg betalte. Jeg har vurdert å bruke det på hele bestanden i stedet for den tradisjonelle ormekuren. Da er de behandlet mot øremidd, lus, flått og fuglelopper også. Fuglelopper kan de få når de er ute i kattegården, flått kan hunden dra med seg hjem, resten er sjansen mindre for å få, men allikevel...
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 08 April 2007, 13:39:45 »
Det er jo mye enklere å bruke dråper som tar alt.  Ser også at det er Bayer som har produsert dette.  Har faktisk ikke tenkt på det, men det er/var en av hovedaksjonærene der som startet det prosjektet jeg jobber i.  Skal kontakte advokaten i Sveits så snart jeg kommer til Geneve.  STORE muligheter for at jeg kan få dette derfra.  Har faktisk ikke tenkt på det.  Takk for tipset igjen!

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #17 på: 08 April 2007, 13:51:18 »
Flott at det ser ut som om det ordner seg!  :icon_smile: