Skrevet av Emne: Jegerne kommer hjem med byttet  (Lest 2086 ganger)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Jegerne kommer hjem med byttet
« på: 06 April 2007, 03:07:12 »
Jeg har noen katter som er kjempegode jegere.  De kommer med småfugler, gresshopper, mus hele tida.  Noen ganger sper de på med ei rotte eller to også.  De vil alle komme inn med byttet.  Vise det fram for de andre, men de vil ikke dele det med dem.  Jeg har brukt å la de beholde gresshoppene og småfuglen ( alle småfuglene var døde), men har tatt i fra de mus og rotter.  Vet ikke helt om det er riktig å ta fra de byttet.  Hva gjør dere?  Og hvorfor valgte dere å gjøre det slik?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: Jegerne kommer hjem med byttet
« Svar #1 på: 06 April 2007, 03:51:37 »
Her kommer også kattene inn med mus og fugler, lar dem spise det de ønsker og hiver resten når de er "ferdige" med dyret. Ingen skader skjedd ennå  :biggrin:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 06 April 2007, 10:24:00 »
OK, synes det er litt ekkelt med mus og rotter( og kanskje de har spist gift), men jeg skal la de få beholde byttet fra nå av. Hvis mus har spist musegift og katten spiser noe av musa, vil den dø av forgiftning da?  Er veldig usikker på disse greiene her.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 06 April 2007, 11:20:50 »
OK, synes det er litt ekkelt med mus og rotter( og kanskje de har spist gift), men jeg skal la de få beholde byttet fra nå av. Hvis mus har spist musegift og katten spiser noe av musa, vil den dø av forgiftning da?  Er veldig usikker på disse greiene her.
Jeg tror jeg ville forhindret at de spiste mus og rotter hvis muligheten for at disse hadde fått i seg gift fantes. Ellers er det ikke noe problem hvis kattene får regelmessig ormekur.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 06 April 2007, 12:28:03 »
Det er nok store muligheter for at mus har fått i seg musegift. Jeg finner mus og rotter som de fanger nesten hver dag.  Har kun opplevd to ganger at de har spist på de. Alle fuglene og gresshoppene blir spist.  Kanskje de vet at noe er galt med byttet?

Er det på grunn av at de fanger mus at de får orm? 

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #5 på: 06 April 2007, 13:09:35 »
Sitat
Er det på grunn av at de fanger mus at de får orm? 
Ja, i hovedsak.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 April 2007, 13:11:42 »
Blir kanskje litt annerledes i Hellas, enn her som jeg bor, et rolig nabolag med stor skog på siden av, de fleste mus fanges i skogen ser det ut som, har aldri sett noen av de ca 20-30 kattene som bor her i bakken jakte på mus nær huset ( men kan jo skje såklart  :icon_frown: er også mange små unger som bor her, så vil tro de er forsiktig med gift her )

Om kattene ikke spiser på dem vet de nok selv at noe er galt, da skal de selvsagt ikke spise byttet.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 06 April 2007, 13:23:45 »
Ja, det er nok litt anderledes.  Søppelcontainerne er både matfat og jaktmark for de fleste.  Jeg bor også landlig til nå, det er masse frukt og nøtter for musene der.  Da jeg flyttet dit i fjor var det kilovis av nøtteskall i kjelleren, så musene trives nok i området.

Jeg har inntrykk av at de fleste kattene bruker byttet som leke.  De elsker å vise byttet fram.  Når en har fanget noe dukker de andre opp med en gang for å se.  Det er nesten så du ser misunnelsen lyser ut av øya på dem.  Den som har fangsten deler ikke.  Leker seg ferdig, så kan nestemann komme og leke litt.

Utlogget Kjetta

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #8 på: 07 April 2007, 21:09:51 »
Kattene mine tar ikke livet av byttet sitt, de drar det med inn på stuegulvet og leker med det til døde. Ser jeg dette stopper jeg dem selvfølgelig, og slipper om mulig byttet fri igjen.
Stolt eier av 3 katter på 8, 12, og 16 år. Elsker dere skattene mine!

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 April 2007, 21:21:43 »
Mine dreper byttet før de stolt kommer inn med det.  Kun ei gang kom de inn med ei levende mus.  Stakkaren hadde gjemt seg under tv bordet, og 10 katter jakta på musa.  Fikk ut kattene på kjøkkenet og jagde musa ut igjen.

En gang kom de med ei musefelle som så ut som en liten boks.  Inni satt ei bittelien mus.  Jeg ødela boksen og slapp musungen ut.  Synes ikke det er rett med sånne feller som lar musa sulte i hjel.

De jakter mye på småfugler i trærne, med det er heldigvis ikke så ofte de fikk tak i noen.