Skrevet av Emne: innekatt/utekatt??  (Lest 713 ganger)

Utlogget fiamor

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
innekatt/utekatt??
« på: 19 August 2005, 11:51:35 »
Hei,
Jeg er som sagt "mammaen" til Fiamor :-)..
jeg er lit i tvil om hva jeg skal gjøre..Bor i rekkehus, men det er veldig mye trafikk både rett utenfor til boligområdene her, samt hovedveien cirka 200 meter bortenfor. Min forrige katt ble påkjørt og døde rett utenfor i boligområdet her. Det er noe av det verste jeg har opplevd.. Jeg var helt knust.Savner henne fortsatt, men det er jo bare 4 uker siden det skjedde.. har imellomtiden skaffet meg FIAMOR som er13 uker gammel nå...
eg har veldig tanker om at jeg vil ha henne som innekatt,vil nødigoppleve det samme en gang til... Noen som har noen tanker/råd angående dette.. Ohg om katten vil trives som innekatt selv om hun er alene? Kjenner flere som har innekatter alene(og det er heller ikke rasekatter) det går greit..Ut i bånd om sommeren ognoen andre har vendt dem til å sitte i reiseburet ute på balkongen ett par timer om dagen....
Please kan noen gi meg noen råd.. Jeg er skikkelig i tvil....
"fiamor"

Utlogget Blære

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.heltprivat.no/blaere
innekatt/utekatt??
« Svar #1 på: 19 August 2005, 12:11:43 »
Høres lurt ut å ha henne som innekatt. Hvis du har hageflekk så ville jeg annbefale deg å lære henne til å gå i bånd. For da kunne du eventuelt binde henne i et langt tau ute i hagen sånn at hun kunne få lea på seg en del. Det gjorde vi med den forrige katten vår på hytta. Hun tok til og med mus selv om hun stod bundet.
Det er ikke en ekte katt hvis den ikke kommer hjem med halveis avrevet øre og en mus i munnen
Blære
www.heltprivat.no/blaere

Utlogget Blære

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • http://www.heltprivat.no/blaere
innekatt/utekatt??
« Svar #2 på: 19 August 2005, 12:13:07 »
Og hvis du venner henne til å være innekatt fra hun er liten så er det intet problem.
Det er ikke en ekte katt hvis den ikke kommer hjem med halveis avrevet øre og en mus i munnen
Blære
www.heltprivat.no/blaere

Sissel

• Gjest
innekatt/utekatt??
« Svar #3 på: 19 August 2005, 12:16:27 »
Jeg ville heller latt være å ha katt enn å ha katt som utekatt hvis du bor så farlig til som du beskriver. Kan ikke skjønne at det skal være noen problem å lære en 13 uker gammel katt å være innekatt, så det er det beste alternativet hvis du spør meg.

Sissel

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
innekatt/utekatt??
« Svar #4 på: 19 August 2005, 12:29:06 »
Sitat fra: Blære
Høres lurt ut å ha henne som innekatt. Hvis du har hageflekk så ville jeg annbefale deg å lære henne til å gå i bånd. For da kunne du eventuelt binde henne i et langt tau ute i hagen sånn at hun kunne få lea på seg en del. Det gjorde vi med den forrige katten vår på hytta. Hun tok til og med mus selv om hun stod bundet.

Takk for svar...
Men bare lurer litt på, om man lærer dem å gå i bånd, vil det ikke da bliautomatisk mye "masing" om å gå ut heletiden? jeg mener om natten og div... For da harde jofått teften av gress, lukter, etc... Men jeg har henne litt ute i bånd nå altså, og hun synes det er greit, lukter og spiser gress,div...
Har ogsåtenkt til å sterilisere henne når den tid kommer.. Må si jeg gruer meg til første løpetiden :-).. Husker det med den forrige, hehe, merkelig adferd stakkar...

Tar henne nok ut i bånd på hytta også, der er det større plass og løpe ute på...
En annen grunn til innekatt er at to av naboene her er livredd katter, pluss at han ene hater katter, og jager dem skikkelig bort hvis de kommer inn i hagen hans..
"fiamor"

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
innekatt/utekatt??
« Svar #5 på: 19 August 2005, 12:37:13 »
Sitat fra: Sissel
Jeg ville heller latt være å ha katt enn å ha katt som utekatt hvis du bor så farlig til som du beskriver. Kan ikke skjønne at det skal være noen problem å lære en 13 uker gammel katt å være innekatt, så det er det beste alternativet hvis du spør meg.

Sissel

Tusen takk for svar....
Synes at det er trist at folk kjøre som griser i boligområder, selv om det bare er fartsgrense 30 her...
Pusen min har jo alt den trenger inne selv om jeg er på jobb fra 8-16(datteren kommer hjem 1400 hver dag da). Såer vi (hvertfall jeg) hjemme stort sett hver ettermiddag og kveld og kan gi pusen lek og oppmerksomhet :-)
Flere lekehus, og klorebrett, mange leker,myk kurv og masse gjemmesteder her om dagen,så jeg tror oghåper at hun kan tillpasse seg en innetilværelse.
Uff som du skjønner er jeg veldig i tvil..  men jeg ser jo fort om hun vil trives som innekatt da...
Hvertfall frem til hun er sterilisert, så fårman ta det som det kommer etterhvert...
"fiamor"

Sissel

• Gjest
innekatt/utekatt??
« Svar #6 på: 19 August 2005, 12:54:29 »
Husk at du ikke må la katten stå ute alene i bånd, det er ikke lov. Gå evnt ut en tur sammen med henne hvis du vil ha henne ute i bånd. Jeg ville vært forsiktig med det, for jeg tror det lett kan bli litt masing fra katten sin side når de først har oppdaget utendørsverden.
Mine katter har også selskap av barna fra 14 og utover, og det stortrives begge parter med  :thumbsup:

Sissel

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
innekatt/utekatt??
« Svar #7 på: 19 August 2005, 13:03:54 »
Husk at du ikke må la katten stå ute alene i bånd, det er ikke lov. Gå evnt ut en tur sammen med henne hvis du vil ha henne ute i bånd. Jeg ville vært forsiktig med det, for jeg tror det lett kan bli litt masing fra katten sin side når de først har oppdaget utendørsverden.
Mine katter har også selskap av barna fra 14 og utover, og det stortrives begge parter med  :thumbsup:

Sissel

Ville aldri latt henne stå ute alene i bånd nei... Aldri i verden.. Det får blien liten "gåtur" i alle tillfelle, men jeg har også mange tanker om masing når de opplever utelivet ja, selv i bånd...Har vinduene på gløtt, i lås om dagen, så hun har fritt utsyn i vinduskarmen.. Så hun mangler ingentingher inne :-)
"fiamor"

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
innekatt/utekatt??
« Svar #8 på: 19 August 2005, 14:34:15 »
Har du mulighet for en til pus? Innekatter liker seg best når de har noen andre puser å være sammen med. En enslig katt blir fort ensom når den er mange timer alene-
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Sissel

• Gjest
innekatt/utekatt??
« Svar #9 på: 19 August 2005, 15:11:12 »
Sitat fra: fiamor
Så hun mangler ingentingher inne :-)

Der har du svaret du trenger  :thumbsup:

Sissel

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
innekatt/utekatt??
« Svar #10 på: 19 August 2005, 16:27:34 »
Sitat fra: liten
Har du mulighet for en til pus? Innekatter liker seg best når de har noen andre puser å være sammen med. En enslig katt blir fort ensom når den er mange timer alene-

Har ikke mulighet til en katt til her... men er ikke katter stort sett alene selv om de er ute da?
Har hvertfall tenkt til å ha henne inne intill hun er blitt sterilisert, så får jeg se hvordan det går etter det...Det begynner å bli så mye trafikk her, og folk kjører som griser uansett 30 sone eller ikke..Orker ikke en påkjørt katt til...
Er det helt totalt umulig å få en enslig katt til å trives altså?
"fiamor"

Linda

• Gjest
innekatt/utekatt??
« Svar #11 på: 19 August 2005, 18:21:54 »
Sitat fra: fiamor
Er det helt totalt umulig å få en enslig katt til å trives altså?

Umulig er det vel ikke, men min erfaring er at innekatter trives best om de er to eller flere. Det er mye mindre arbeid med to katter enn med én også, ettersom de har selskap i hverandre og ikke krever konstant oppmerksomhet av eier.

Utlogget songbird

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
innekatt/utekatt??
« Svar #12 på: 19 August 2005, 18:31:47 »
Min Obelix er innekatt alene nå, og har hatt det veldig fint med det hittil. Men nå har jeg jo vært hjemmeværende hele sommeren siden vi fikk ham, så det blir nok verre for ham når jeg begynner på skolen igjen.
Sannsynligvis blir det nok en katt til etterhvert her hos oss, for å gi ham selskap (og selvsagt litt for min glede også!), men for øyeblikket har jeg ikke råd til det. Men så snart jeg kommer igang med jobb, og får litt større budsjett, blir det nok en pusekatt til.

Sørg iallfall for å gi ham masse opmerksomhet når du kommer hjem, for det blir jo ensomt for stakkarene å være alene så lenge om gangen.
Du kan jo også kjøpe en sånn kattedvd, som kan stå på hele dagen og spille av insekter og fugler og sånt på tven. Obelix elsker det iallfall. Han er kjempestolt hver gang han har "fanget" et av insektene på tv'en.  :lol:

Sissel

• Gjest
innekatt/utekatt??
« Svar #13 på: 19 August 2005, 18:43:12 »
Noen venner av meg har en alenekatt (britte) og hun trives bra alene. Katten vil jo ikke være alene så mange timene. Du sier jo at ungene kommer hjem kl 14.00. Det skal ikke være noe problem mener jeg.

Det verste blir hvis du skal reise fra henne i ferier og helger.

Sissel

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
innekatt/utekatt??
« Svar #14 på: 19 August 2005, 19:23:53 »
Sitat fra: songbird
Min Obelix er innekatt alene nå, og har hatt det veldig fint med det hittil. Men nå har jeg jo vært hjemmeværende hele sommeren siden vi fikk ham, så det blir nok verre for ham når jeg begynner på skolen igjen.
Sannsynligvis blir det nok en katt til etterhvert her hos oss, for å gi ham selskap (og selvsagt litt for min glede også!), men for øyeblikket har jeg ikke råd til det. Men så snart jeg kommer igang med jobb, og får litt større budsjett, blir det nok en pusekatt til.

Sørg iallfall for å gi ham masse opmerksomhet når du kommer hjem, for det blir jo ensomt for stakkarene å være alene så lenge om gangen.
Du kan jo også kjøpe en sånn kattedvd, som kan stå på hele dagen og spille av insekter og fugler og sånt på tven. Obelix elsker det iallfall. Han er kjempestolt hver gang han har "fanget" et av insektene på tv'en.  :lol:

hørtes kjempemoro ut og "fange"insekter på TV da... Fia fanger fluene her inne hun... hehe..Thank you, noe å tenke på  :neie:
"fiamor"

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
innekatt/utekatt??
« Svar #15 på: 19 August 2005, 19:25:30 »
Noen venner av meg har en alenekatt (britte) og hun trives bra alene. Katten vil jo ikke være alene så mange timene. Du sier jo at ungene kommer hjem kl 14.00. Det skal ikke være noe problem mener jeg.

Det verste blir hvis du skal reise fra henne i ferier og helger.

Sissel

Kommer til åta henne med meg hvis jegskal på hytta og sånt i helgene, og ferier... Hvis jeg ikke har mulighet til det, har jeg en snill onkel og tante som bor rettopp i veien somkan kikke etter henne om jeg skulle bort uten henne :-)
"fiamor"

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
innekatt/utekatt??
« Svar #16 på: 20 August 2005, 02:17:53 »
Sitat

Må si jeg gruer meg til første løpetiden :-).. Husker det med den forrige, hehe, merkelig adferd stakkar...

Når kommer den ca?

Rocky var alene-innekatt i ca to år, det gikk forsåvidt greit det. Men etter vi fikk ny kattunge har han blitt sååå mye greiere å ha med å gjøre, ikke så masete og konstant oppmerksomhetssyk lenger. :thumbsup: De første ukene etter lillekatten kom hadde han ikke tid til oss i det hele tatt, måtte jo passe babyen! :lol:

Utlogget Selma and me

• Kattunge
  • **
  • I *heart* cats!
    • Vis profil
SV: innekatt/utekatt??
« Svar #17 på: 25 April 2006, 21:47:38 »
Sorry folkens, jeg må bare si det. Jeg synes det er fælt at folk vil ha innekatter.. Naturen har så mye å gi kattene våre og de er skapt til å jakte og utforske ting UTE! Så med mindre man har en meget god grunn, ville jeg latt katten min være "fri"!!
 :Cat:
Den man elsker skal man gi vinger til å fly, og ikke stenge inne i et bur.. :r014[1]:

Ikke bli sinte på meg nå da.. :icon_razz:
Jeg ELSKER katter jeg!

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #18 på: 25 April 2006, 21:50:18 »
Har du sett døde katter i veikanten,kanskje?  :icon_frown:
Er ikke sur altså, folk må få mene hva de vil, men ikke alle har uteomeråder som egner seg for katter...
F.eks dem som bor nær vei, eller i blokk...
Minus er innekatt, mest fordi han er livredd for å gå ut :icon_question:

Heidi K

• Gjest
« Svar #19 på: 25 April 2006, 21:54:34 »
Sorry folkens, jeg må bare si det. Jeg synes det er fælt at folk vil ha innekatter.. Naturen har så mye å gi kattene våre og de er skapt til å jakte og utforske ting UTE! Så med mindre man har en meget god grunn, ville jeg latt katten min være "fri"!!
 :Cat:
Den man elsker skal man gi vinger til å fly, og ikke stenge inne i et bur.. :r014[1]:

Ikke bli sinte på meg nå da.. :icon_razz:

Hvem har sagt de bor i bur?

Jeg syns det er veldig godt å slippe å bekymre seg for om kattene mine er overtkjørt, plaget av unger, stengt inne o.l.

Mine katter mangler iallefall ingenting - hverken å få jakte eller frisk luft. Jakte gjør de inne på alt mulig rart og de blir også stimulert. Luftet blir de jammen meg også. Og de er sunne og friske og har ingen sykdommer eller mangelsykdommer.

Glad folk har forskjellige meninger om dette, men jeg synes absolutt ikke synd på mine katter som er innekatter! Og syns det er feil av deg å kalle det "fælt".

Men det er nå min mening.