Skrevet av Emne: Trodde egentlig ikke de gjorde det...  (Lest 1716 ganger)

Utlogget becke

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 35
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Trodde egentlig ikke de gjorde det...
« på: 06 April 2007, 00:36:56 »
.. men kjenner hankatter igjen ungene sine når de ikke har hatt kontakt med de tidligere, men plutselig treffer på de ute en plass??

Grunnen til at jeg spørr er faren til Balder. Nå bor eg hos svigers, og hun er naboen til de jeg fikk balder av.. Hun fortalte først det at når kattungen hun beholdt, Loki ble sluppet ut, så virka det nesten som at faren visste at det var hans sønn.  Dette er en hankatt som sloss med alle andre katter i nabolaget.
Da balder og snowballs endelig slapp ut gikk det ikke lang tid før han og Snowballs sloss..
så fikk jeg høre av naboen at kattefaren sloss ikke med balder heller! han sitter bare å ser på han, akkurat slik han gjjør med Loki.. og balder var tross alt 11 mnd da de traff hverandre første gang.

Med andre ord, kattefaren sloss med alle katter utenom sine egne sønner! er dette bevisst eller bare ren tilfeldighet?

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
SV: Trodde egentlig ikke de gjorde det...
« Svar #1 på: 06 April 2007, 00:40:06 »
 :hmmmm: så rart da...nå vet ikke jeg svaret på det du spørr om da, men det kan kanskje ligge noe i det eller?

Må jo være en grunn til det liksom.....sprøtt er det iallefall  :love:

Utlogget becke

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 06 April 2007, 00:42:25 »
Er litt skjønt og da :love:
Hun som eier Loki sa at når Loki først slapp ut såg det ut som at faren satt og såg på han med kjærlighet i blikket :love:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06 April 2007, 00:45:08 »
Jeg tror ikke de kjenner igjen ungene sine.  det kan være mange fedre til et kull kattunger.  Leste at hver gang kattemor ble voldtatt ( kan være frivillig også) modnet et egg.  Derfor kan de også ha mange fedre.  i et kull kan det være at alle kattungene er totalt ulik hverandre.

Utlogget becke

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 06 April 2007, 00:49:19 »
ja.. kattefaren er eneste hankatten som får lov til å nærme seg Midnight da (kattemora) alle andre blir jaget bort av Pus, hukatta til svigers;)
Balder er jo prikk lik på faren og da.. hadde bilder av de i dagboka, men de er jo vekke nå.. teite lagrebilder

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 06 April 2007, 00:58:05 »
Mine hankatter er også alltid og sjekker de små.  De gangene jeg har kattunger kommer de inn og inspiserer mor og barn med jevne mellomrom.  Når kattungene ble litt større fant de seg i litt av hver fra dem.  Men de tok ikke 5 øre for å voldta dem heller.  Har hatt et svare leven med dette her.  En liten kattefrøken, og 4-5 kankatter etter ho for å voldta ho.  Ungjentene gjømte seg og hylte av redsel, så kom løpetida og da stilte de seg opp foran monsene.  Virka som hankattene hadde et system for hvem som skulle få først, de sto i linje og venta.  De eldste jaget vekk de yngre monsene, virka som de vill ha all konfekten selv. Nå har ikke jeg sterilisert alle enda, mulig dette er grunnen.  Dere får komme på banen dere som vet dette bedre. 

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #6 på: 06 April 2007, 08:25:34 »
Jeg er ikke helt sikker. En venninne, mangeårig perseroppdretter, hevder at hannkattene gjenkjenner ungene sine. Dette har hun sett mange ganger, sier hun. Nå har jeg også sett dette. Honningen, min krem/hvite jente, er datter av Dani, min kremhann. Hun er født hos min datter, da moren bor der, og flyttet til meg da hun var 3 mnd. Fra første øyeblikk viste Dani en enorm omsorg og kjærlighet. Det var aldri noen underliggende motiver. De lå alltid sammen, han vasket henne etter alle kunstens regler. Når hun ble badet og stelt for utstilling, kunne jeg ikke ha henne sammen med faren før etter utstillingen, da han ville sette i gang en voldsom vasking og stelling for å fikse på alt jeg hadde ødelagt i hans øyne. Gjenkjennelse eller ikke - Honningen har en helt spesiell plass i Danis hjerte.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #7 på: 06 April 2007, 11:23:30 »
Vi har bevis for dette i kattehuset også.

ene katten der lå ALLTID lengst inne i en hule i et lite klorestativ i buret sitt.. men i samme dagen som kattunger (fra samme plass som den andre) ble satt inn i samme buret, kom denne katten ut av hulen sin.. Han begynte å vaske og stelle kattungene, og han ble mer sosial med oss mennekser! :)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: 06 April 2007, 12:21:36 »
Hva da når det er flere hankatter som vasker og steller de små?  Jeg har hatt to hankatter som har adoptert små morløse.  Både Furbye og Bamse lot de sutte på magen sin, vaska de hele tida o.l.  Ingen av disse kan være far til de små. 

Hva når kattungene i kullet har ulike fedre.  Hvordan kan de vite at ungen er deres?  Det er jo mye innavl blant hjemløse katter ( de som jeg jobber med).  Hvorfor skjer dette hvis de vet de er faren?

Synes dette temaet er viktig å få svar på. 

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #9 på: 06 April 2007, 13:17:05 »
Hva da når det er flere hankatter som vasker og steller de små?  Jeg har hatt to hankatter som har adoptert små morløse.  Både Furbye og Bamse lot de sutte på magen sin, vaska de hele tida o.l.  Ingen av disse kan være far til de små. 

Hva når kattungene i kullet har ulike fedre.  Hvordan kan de vite at ungen er deres?  Det er jo mye innavl blant hjemløse katter ( de som jeg jobber med).  Hvorfor skjer dette hvis de vet de er faren?

Synes dette temaet er viktig å få svar på. 
Som jeg skrev - jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg har to avlshanner som bor i sammen og omgås både kastrater og avlshunner. Det spesielle forholdet jeg skrev om, er det bare far og datter som har.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France