Skrevet av Emne: Frontline  (Lest 2222 ganger)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Frontline
« på: 04 April 2007, 23:52:41 »
 Hvor gamle må kattungene være før de blir vaksinert, får ormekur og frontline?

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
Frontline
« Svar #1 på: 05 April 2007, 01:12:27 »
Her litt om vaksine.
8 ukers alder: Eventuell første vaksine mot kattepest og katteinfluensa. Gis ved stort  smittepress eller dersom kattemor ikke er vaksinert. Samtidig utstedes helseattest dersom det er ønskelig.
12 ukers alder: Første vaksine for katter som er i et "beskyttet" miljø og har en mor som er  vaksinert.
16 ukers alder: Siste grunnvaksine

Ormekur:
Kattunger kan bli infisert med spolormlarver når de får melk fra mora. Det er derfor en god rutine å gi kattunger ormekur innen de er tre uker gamle. Hvis det da kommer orm i kattungens avføring, bør kuren gjentas 2 uker senere, og en fortsetter å behandle med to ukers mellom så lenge det kommer orm etter behandling. Når det ikke kommer orm i kattungens avføring etter behandling er det tilstrekelig å gi en ormekur i måneden. Dette fortsetter man med til kattungen er 6 måneder gammel.

Når katten er over 6 måneder er det i de fleste tilfeller tilstrekelig å gi ormekur to ganger i året. Det er flere resept frie midler mot innvollsorm på markedet, men ikke alle har virkning mot både spolorm og bendelorm – be om råd på apoteket eller hos dyrlegen.

Ang. frontline:
Frontline har dokumentert god sikkerhetsmargin hos både hund og katt. I kliniske studier har 8 uker gamle valper og kattunger blitt behandlet med 5 ganger normaldosen i 6 måneder uten å fremvise symptomer på bivirkninger.
(Funnet på nettet, ikke mine ord)   :wink[1]:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
Frontline
« Svar #2 på: 05 April 2007, 01:19:02 »
Så man må vente i 8 uker med Frontline.  Jeg har 3 små som trengte det nesten med det samme de var født, men har ikke gitt dem enda.  Lady, mora deres rakk å få 1 gang før hun fødte.  Takk for vaksineforklaringa.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
Frontline
« Svar #3 på: 05 April 2007, 01:23:41 »
Ja jeg husker at det ble diskutert om alder og frontline.
Jeg trodde egentlig at kattene måtte være eldre enn 8 uker,
men det må de altså ikke.
Du har fått en takk av meg for den jobben du gjør.  :icon_smile:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
Frontline
« Svar #4 på: 05 April 2007, 01:29:35 »
Takk skal du ha, du får takk fra meg også for alle gode råd og svar jeg har sett du har gitt og skrevet her.

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
  • Takket: 4
    • Vis profil
Frontline
« Svar #5 på: 05 April 2007, 12:05:06 »
Hva Er egentlig frontline? Aldri hørt om før...  :klø seg:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
Frontline
« Svar #6 på: 05 April 2007, 12:28:14 »
Det er spray eller dråper som vi har på pelsen for å utrydde lopper eller lus.  Er ikke sikker på hva det er, men det er små svarte insekter

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
Frontline
« Svar #7 på: 05 April 2007, 12:29:46 »
Dråper man drypper i nakken for å forhindre flått. ;)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
Frontline
« Svar #8 på: 05 April 2007, 12:35:08 »
Jeg tror ikke det er for flott.  Men det vet nok de andre her.  Man drypper dråpene i nakken, så langt inn mot huden som en kan. Sprayen tar jeg på hendene mine, gnir hendene i nakken på katten og bak ørene.  Vet ikke om det er riktig, men det svarer nok andre på.  Jeg er ikke ekspert på noe av dette, men jeg lærer etterhvert. Det er et godt svar på dette en annen plass, men finner det ikke i farta. 

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Frontline
« Svar #9 på: 05 April 2007, 12:41:07 »
Det fjerner nok utøy generelt tror jeg. Her er nettsiden http://frontline.us.merial.com/home/

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
Frontline
« Svar #10 på: 05 April 2007, 14:26:26 »
Den er mot flått også jo, står på pakken det  :wink[1]:
Jeg har aldri prøvd sprayen, men aldri drypp dråpene på deg selv og før i pelsen vært fall, for stoffet er giftig. Står at man helst skal ha på hansker når man påfører katten dette, også må du ikke klappe den før det er gått 24 timer etter påføring. Viktig at den også ikke er bada det siste døgnet før middelet og heller ikke etter. Da mister det nemlig sin virkning. Det varer i ca 4-5 uker så må en til med ny omgang.

Du vet ikke om hun hadde løpetid da hun stakk hjemmefra? For hvis hun ikke hadde det og ikke har fått det den tiden hun var på tur, er det nok lite sannsynlig det er blitt noe smått. Får håpe du har flax at det ikke er noe  :icon_smile:
« Siste redigering: 05 April 2007, 14:33:40 av Tamlin »

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
Frontline
« Svar #11 på: 05 April 2007, 14:34:19 »
Takk for info.  Har ikke hatt flått på noen av mine katter jeg, kanskje det ikke er flott der nede.  Det står på sprayboksen der ned at vi skal gjøre som jeg sa, men det er mulig de ikke oversetter rett til meg.  Også jeg som sprayer litt på sofaen , senga o.l for ikke å få utøy ser.  Må nok slutte med det nå. 

Jeg bader ikke noen av kattene, så det er ikke noe problem der i all fall.

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
Frontline
« Svar #12 på: 05 April 2007, 14:36:41 »
Joda om det står som du sier på sprayboksen er nok det riktig  :icon_smile:
Jeg har jo bare brukt dråpene, så har ingen erfaring med den andre. Men den tar lopper og lus også den frontline.
Ikke alle steder i Norge det er flått nei, men de sprer seg jammen fort usj vær glad du slipper  ;D

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Frontline
« Svar #13 på: 05 April 2007, 15:04:28 »
Det fjerner nok utøy generelt tror jeg. Her er nettsiden http://frontline.us.merial.com/home/

Finnes en norsk side også;  :wink[1]:

http://www.veter.se/frontline/no/index2_no.html