Skrevet av Emne: Ny villkatt - Adoptere den ?  (Lest 9380 ganger)

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
  • Takket: 3
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
Ny villkatt - Adoptere den ?
« på: 04 April 2007, 22:11:54 »
Heisann.
Jeg lurer på en liten greie.
Som topic sier så har jeg og samboern kommet over en liten fin villkatt (kanskje 4-5 mndter gammel)
-Har forhørt meg litt rundt her på bygda å ingen savner den ihvertfall.
Men ,så til problemet. Hvordan gjør man en slik villkatt husren ,og vil den få det bedre en om den bare går rundt ute å soper ?
-Fra før av har vi en mons og disse to har hilst på verandre uten at det ble noe videre oppstyr ,men så er rufus (vår katt fra før) en temmelig lat skapning som for det meste liker og sove i sofaen eller oppå akvariet vårt :)

-Men ihvertfall ,jeg trenger tips /råd til hvordan man ter seg når man skal få nytt medlem i kattefamilien.

Mvh Lars J
Katt & fisk =)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Ny villkatt - Adoptere den ?
« Svar #1 på: 04 April 2007, 22:14:54 »
Jeg er ikke i tvil om at katten vil få det mye bedre når den blir tatt inn hos dere enn når den går ute!
Så lenge den virker trygg på dere så kan det jo tenkes at den har hatt kontakt med mennesker før?...
Har dere prøvd å tatt den inn? Vist den kattedoen?
Den trenger en tur til dyrelegen, ormekur og vaksiner,- to grunnvaksiner.
Så trenger den god og næringsrik mat slik at den får godt med proteiner og fett i seg til å bli stor og sterk!

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 April 2007, 22:22:23 »
Wow , dette gikk raskt ;)
-Her er historien. I går kom den ned til trappen hos oss da vår egen mons var på tur ut.
Deretter ga jeg den litt mat i en skål (så ut som om den var sjikkelig sulten ,for den harvet maten i seg)
Etterhvert tok jeg pusen inn ,men da ville den bare gjemme seg så det endte opp med at den klatret opp i stigen til kaldloftet og satte seg.

-i dag så tenkte jeg at jeg skulle prøve og rope på monsen vår ,og da kom denne villkatten frem igjen (kanskje den likte oss ,for den var ikke sjenert)
Uansett så kom den helt opp til trappen antageligvis i håp om noen godbiter (Den kjennes nesten litt tynn ut)
-Nå har den fått i seg litt mat og vann å ligger i sofaen under ett pledd å døser. (Men den virker likevel ganske observant ,regarer på hver eneste lille lyd. går utfra at det er pga nye omgivelser ? )

-ang det du skriver om dyrelege så skal det fikses så snart som mulig. Men, vi har ikke kattedass. Bor nemlig på landet så all benødenhet må skje ute, er dette værre og lære en katt på 5-6 mndter enn en kattunge ? (isåfall hadde noen gode tips vært kjekt :) )

Mvh
Katt & fisk =)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #3 på: 04 April 2007, 22:27:42 »
Jeg har dessverre ikke noen gode tips når det gjelder tilvenning av kattedo. Men om du får tak i en plastballe og noe kattesand eller fyringspellets så kan du jo prøve å se om de vil gå oppi der?
Dette er det jo kattemoren som lærer de når de er små, men kanskje om du hadde hatt noe katteavføring (tiss/bæsj) så skjønner den at den skal oppi der? Nå bare synser jeg, dette er ikke noe jeg har prøvd på..
Så lenge dere bor langt vekke fra andre, og det ikke er noen i nærheten så ville jeg tatt inn katten. Dere kan jo legge ut etterlysning på nettkatten el.
Katten bør også kastreres når dere tar den med til dyrelegen. Da slipper du at den stikker ut å lager flere løskatter og at den streifer avgårde for å finne seg noen å parre seg med..
Var det en gutt eller jente?

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #4 på: 04 April 2007, 22:31:05 »
hei og velkommen til forumet.  :icon_wink:

Flott å lese at dere ønsker å ta til dere denne kattungen siden den virker å være hjemløs. Om kattungen er så ung som du tror så trenger den et hjem som kan seg av den, den burde ikke vært ute alene i det hele tatt enda, men om den er født ute så har den vel muligens vært ute "hele livet" allerede.

Jeg tror den raskt kan venne seg til dere, siden den allerede oppsøker kontakt. Den kan som du skriver være litt skvetten til å begynne med, men dette kommer nok til å gå seg til etterhvert som den blir trygg.

Du skriver at dere ikke har kasse innendørs, noe som jeg alltid anbefaler uansett, men den beste måten å få pus husren på da vil jo være å sette den ut hver gang den antyder at den må på do, i verste tilfelle gjør i fra seg inne. Slik vil den nok sikkert lære at slike ting gjøres utendørs. Jeg ville kanskje ordnet med en kasse innendørs uansett i den første tiden, for jeg ville nok holdt kattungen inne til den blir trygg på dere og føler seg hjemme der slk at den på nytt ikke stikker av og blir hjemløs nok en gang.

Lykke til med kattungen.  :wink[1]:

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 04 April 2007, 22:32:54 »
Hehe, vel for å si det enkelt så bor vi midt på landet.
Har hørt om noen på bygda savner katten uten noe respons. Og for å unngå at skyteglade naboer skal skyte den så tror jeg heller at jeg adopterer den :)
-Men , den virker veldig sjenert når den er inne ,og liker helst å gjemme seg tett inntil meg eller samboern. (eller andre ting hvor den har kontroll på hva som kommer i nærheten.
Er dette normalt ?
Katt & fisk =)

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 04 April 2007, 22:37:37 »
Takker for velkomsten :)

-Vel,kattunge og kattunge, i forhold til mons på 8kg så ser denne hunnkatten tynn å spinkel ut. ( annslår somsagt alderen til 5-6 mndter)
Men, hva med og sette opp en løpestreng ute som den kan få lufte seg litt i ? ( Da vet vi at den er der, og forhåpentligvis skjønner den at den kan gjøre fra seg der ?)
-Med den pusen vi har fra før har han vært oppdratt først med kasse ,så når han ble litt større ble det ut på do. Tror dere samme teknikk fungerer på villpusen ?

hei og velkommen til forumet.  :icon_wink:

Flott å lese at dere ønsker å ta til dere denne kattungen siden den virker å være hjemløs. Om kattungen er så ung som du tror så trenger den et hjem som kan seg av den, den burde ikke vært ute alene i det hele tatt enda, men om den er født ute så har den vel muligens vært ute "hele livet" allerede.

Jeg tror den raskt kan venne seg til dere, siden den allerede oppsøker kontakt. Den kan som du skriver være litt skvetten til å begynne med, men dette kommer nok til å gå seg til etterhvert som den blir trygg.

Du skriver at dere ikke har kasse innendørs, noe som jeg alltid anbefaler uansett, men den beste måten å få pus husren på da vil jo være å sette den ut hver gang den antyder at den må på do, i verste tilfelle gjør i fra seg inne. Slik vil den nok sikkert lære at slike ting gjøres utendørs. Jeg ville kanskje ordnet med en kasse innendørs uansett i den første tiden, for jeg ville nok holdt kattungen inne til den blir trygg på dere og føler seg hjemme der slk at den på nytt ikke stikker av og blir hjemløs nok en gang.

Lykke til med kattungen.  :wink[1]:
Katt & fisk =)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #7 på: 04 April 2007, 22:38:37 »
Det er HELT normalt!
Hvis du bare gir den litt tid så er det helt glemt at den var litt sky! Den må bare bli trygg på omgivelsene sine, så blir den tøffere og tøffere etterhvert!  :icon_smile:
Det beste er om dere kan holde den innendørs til den blir trygg på dere slik Kitziee sier, så stikker den ikke av igjen.
Du kan jo ta den med ut med sele og flexi-bånd, men det spørs om den liker å gå med det..

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: 04 April 2007, 22:45:14 »
Okei, var nede nå nettop å kikket til den.
Ligger i sofaen med et pledd over kroppen ,virker som om den liker å vite at ikke noe når direkte tak i den slik jeg tolker oppførselen den's.
Men nå har den ihvertfall ligget i sofaen i 3-4 timer uten å stresset med noe som helst. Ser også at øyene har en tendens til å gli litt igjen. Går utifra at det er et godt tegn  :love:

Det er HELT normalt!
Hvis du bare gir den litt tid så er det helt glemt at den var litt sky! Den må bare bli trygg på omgivelsene sine, så blir den tøffere og tøffere etterhvert!  :icon_smile:
Det beste er om dere kan holde den innendørs til den blir trygg på dere slik Kitziee sier, så stikker den ikke av igjen.
Du kan jo ta den med ut med sele og flexi-bånd, men det spørs om den liker å gå med det..
Katt & fisk =)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #9 på: 04 April 2007, 23:18:04 »
Det høres helt normalt ut!

Dere kan ikke putte noe jord eller mold i en plastbalje og se om den vil gjøre fra seg i den i mellomtiden? Det er vel det de graver og gjør fra seg i ute?
Var det en gutt eller jente?
La den være inne hos dere og slappe av nå, så blir den nok snart kosete..  :love:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04 April 2007, 23:19:07 »
Ikke alle, men de fleste katter lærer seg å gjøre i fra seg utendørs etterhvert, det er nok instinktivt.  :icon_smile: Her foretrekker alle å gjøre sitt fornødne utendørs noe de selv har lært seg, men de benytter kassen inne på natten og om det er grisevær utendørs på dagtid.

-Med den pusen vi har fra før har han vært oppdratt først med kasse ,så når han ble litt større ble det ut på do. Tror dere samme teknikk fungerer på villpusen ?

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #11 på: 04 April 2007, 23:27:58 »
Flott at du tar denne kattungen til deg. At katten vil gjemme seg nært deg eller samboer er tegn på at den føler seg ganske trygg på dere i all fall.

Jeg har ca 30 katter, de fleste er kommet på den måten du beskriver din katt gjorde.  Noen ville på fanget og kose med en gang, noen var på vakt i ukes og måneder og noen  kan jeg ikke ta på enda.

Men alle lærte navnet sitt fort.  Hver gang jeg ser på en katt sier jeg navnet dens. Jeg prater med de hele tida.  Jeg lar kattene bestemme tempoet for tillvenningstida.  Har noen pappesker som jeg har skåret hull i slik at det er som en hule, de som var sky gjemte seg der, men de fulgte med på alt som foregikk.

Når det er mat roper jeg kom, kom, og alle springer opp på altanen bak huset.

Har aldri hatt problemer med do, de som er født ute/levd ute går på do ute.

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 04 April 2007, 23:40:14 »
Okei, det var et godt tips , skal ta å skjære et hull i en pappeske slik at den kan gjemme seg inni der til den blir trygg på omgivelsene.
-Det som overrasket meg var at den idag ville ut ,så den stillte seg faktisk ved døren å begynte å mjaue . (intelligent katt :) )

-Akkurat nå har mons kommet inn ,å da trakk hun seg under sofaen. Men jeg får håpe det går seg til.

Flott at du tar denne kattungen til deg. At katten vil gjemme seg nært deg eller samboer er tegn på at den føler seg ganske trygg på dere i all fall.

Jeg har ca 30 katter, de fleste er kommet på den måten du beskriver din katt gjorde.  Noen ville på fanget og kose med en gang, noen var på vakt i ukes og måneder og noen  kan jeg ikke ta på enda.

Men alle lærte navnet sitt fort.  Hver gang jeg ser på en katt sier jeg navnet dens. Jeg prater med de hele tida.  Jeg lar kattene bestemme tempoet for tillvenningstida.  Har noen pappesker som jeg har skåret hull i slik at det er som en hule, de som var sky gjemte seg der, men de fulgte med på alt som foregikk.

Når det er mat roper jeg kom, kom, og alle springer opp på altanen bak huset.

Har aldri hatt problemer med do, de som er født ute/levd ute går på do ute.
Katt & fisk =)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #13 på: 04 April 2007, 23:47:06 »
Den ville sikkert på do.  Siden du bor på landet tror ikke jeg at du trenger å ha do inne.

Jeg har døra litt på gløtt hele natta, kattene kommer inn og varmer seg, sover på sofaen, men de går ut når de skal på do.

Det tar ikke lang tid dette Lars, det går seg til.

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 04 April 2007, 23:51:17 »
Hmm.
Vel, akkurat det og ha døren på gløtt tror jeg ikke blir aktuellt med det første pga at det faktisk er mye snø & vind ute ,så vi får heller passe på å la den få seg en luftetur nå og da. -HVIS jeg nå slipper den ut, hva er sjangsen for at den kommer tilbake frivillig ? (eller bør jeg ha band på den ? )

Den ville sikkert på do.  Siden du bor på landet tror ikke jeg at du trenger å ha do inne.

Jeg har døra litt på gløtt hele natta, kattene kommer inn og varmer seg, sover på sofaen, men de går ut når de skal på do.

Det tar ikke lang tid dette Lars, det går seg til.
Katt & fisk =)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #15 på: 04 April 2007, 23:57:09 »
Jeg bor i Hellas så det er litt varmere der.  Vi har hatt minusgrader noen netter, men jeg har vedfyring så det går bra.  Har den først god erfaring med dere, mat varme og oppmerksomhet så forsvinner den ikke.  Lag ei lignende eske med litt skinn  eller ullpledd i bunnen og sett den ut.  Er døra lukket når den er ferdig på do kommer du til å finne den der.  Tror det vil skremme den mer å få band på seg.

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 05 April 2007, 00:00:24 »
Okei. Faktisk så har jeg en kattekasse ute isolert som jeg lagde til monsen vår for etpar år siden. (pleier å være beinkaldt her om vinteren)
Den er ihvertfall flittig brukt,så jeg får håpe du har rett :) Oppmerksomhet har den fått veldig masse av de dagene den har vært her ,har faktisk sittet å styrt og stellt med den i 4-5 timer nå ;) ,får bare håpe det gir den lyst til og fortsette å være her.

Jeg bor i Hellas så det er litt varmere der.  Vi har hatt minusgrader noen netter, men jeg har vedfyring så det går bra.  Har den først god erfaring med dere, mat varme og oppmerksomhet så forsvinner den ikke.  Lag ei lignende eske med litt skinn  eller ullpledd i bunnen og sett den ut.  Er døra lukket når den er ferdig på do kommer du til å finne den der.  Tror det vil skremme den mer å få band på seg.
Katt & fisk =)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #17 på: 05 April 2007, 00:06:29 »
Vær du sikker!  Han eller hun tror sikkert den er kommet til himmelen eller noe lignende.  Gleder meg til å høre om hvordan det går i løpet av de neste dagene.

Utlogget Lars J

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #18 på: 05 April 2007, 00:08:00 »
-Bra dere høres positive ut  :jippi[1]: ,har ikke gjort noe lignende før så jeg håper det går bra.
Skal holde dere orientert om utviklingen ser.

Mvh

Vær du sikker!  Han eller hun tror sikkert den er kommet til himmelen eller noe lignende.  Gleder meg til å høre om hvordan det går i løpet av de neste dagene.
Katt & fisk =)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #19 på: 05 April 2007, 00:12:10 »
Dette blir fryktelig spennende! Du må love å holde oss oppdatert og gjerne legge inn bilder av lillenusken!