Skrevet av Emne: Nervøs katt  (Lest 1609 ganger)

Stine-mira

• Gjest
Nervøs katt
« på: 04 April 2007, 11:57:04 »
Hei! Jeg er ny her!
Jeg har en abyssiner-jente på ett og et halvt år. Hun er folkesky og nervøs! Om vi prøver å stryke henne løper hun avgårde, og om vi snakker til henne eller lokker på henne hører hun aldri etter. Med mindre det er noe godt å få, som kylling eller reker. =P Da kommer hun løpende og er sååå vennlig. Vi skulle ha henne på utstilling men hun var hylte og skrek og var helt gal, hun ville ikke ut fra buret sitt. Dommeren spurte katten "er det ingen som gir deg selvtillit hjemme?" og sendte meg et blikk jeg ikke tolker som hyggelig. Hva mente hun med det tro? jeg skryter av katten min hele tiden, stryker og koser med henne hele tiden, men kosingen må nesten skje som "tvangskosing" siden hun aldri vil kose! VI har også en gammel hannkatt, han er kastrert og er kjempe kosete. Vi har gitt dem samme "oppdragelse" så jeg skjønner ikke hva som er feil med min lille abyssinerjente! Det virker som hun bestandi er nervøs! Hender bare en sjelden gang at hun maler og kommer og vil kose, når hun koser biter hun, noe som hun tydeligvis synes er godt, men ike vi =P
 Når hun koser vil hun også helst ha noe i munnen, som klærne våre, hun biter litt i tøyet og har det i munnen sin og sutter på en måte på det, og klyper og graver med potene sine. Min mor tror hun ble tatt for tidlig fra sin mor..
Har noen noen tips eller råd? Hvordan kan jeg få henne til å bli mere trygg på seg selv og omgivelsene?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Nervøs katt
« Svar #1 på: 04 April 2007, 12:11:39 »
Du kan alltids prøve Feliway .. det hjalp mine 2 sky katter vertfall  :biggrin:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 April 2007, 13:30:30 »
Har flere katter som er sånn.  De er alle tatt fra moren veldig tidlig.  Pusi på 3 år var bare 3-4 uker da hun ble funnet.  Hun var skadet og begge øynene var gjenklistret.  Hun er akkurat sånn som din katt, men hun blir bedre og bedre.  Hun kommer mye oftere nå og vil kose.

Nesten alle av de kattene jeg har driver med denne suttinga og graver med labbene mens de sutter.  De siste 6 små jeg fant ute gjør dette på Furbye som er 8-10 mnd(funnet i søppelboksen), og han legger seg tilrette og lar de gjøre dette.  Selv gjør han det på meg.

Stine-mira

• Gjest
« Svar #3 på: 04 April 2007, 13:37:20 »
Du kan alltids prøve Feliway .. det hjalp mine 2 sky katter vertfall  :biggrin:

Nå har jeg bestilt det, skal bli spennende å prøve. Tusen takk for rådet=)

Og takk Lisbet, godt å høre at det går bedre, da er det kanskje håp for min katt også =)
« Siste redigering: 04 April 2007, 13:51:11 av Stine-mira »

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #4 på: 04 April 2007, 14:00:23 »
Hei og velkommen til Katteprat   :biggrin:

Den "klypingen og gravingen" med labbene har de fra de var kattunger når de ligger og dier.
Dette er vennligsinnet og derfor må man aldri "hive" katten ned fra fanget når den gjør dette.

RaraAvis nevner Feliway, og det er absolutt verdt forsøket.

Det du også kan gjøre som skal virke avslappende på katter er å snu ansiktet litt på skrå
og så gjespe langsomt.
Prøv også å knipe med øynene dine til katten når hun ser på deg (blinke langsomt).
I følge de som har studert katter mener de at dette betyr: "Du er godtatt", altså en tillitserklæring.
Katten svarer deg gjerne med også å knipe med øynene.

Stine-mira

• Gjest
« Svar #5 på: 04 April 2007, 14:22:31 »
Hei, tusen takk :) Jeg finner mye interessant her! Nei jeg skjønner at ikke vi skal ha henne ned når hun driver med dette. Vi ser på det som kosing:) Tusen takk for rådene Ulla!  Skal teste ut dette :)