Skrevet av Emne: Hvordan kan jeg avlive kattunger og skadede katter  (Lest 7324 ganger)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hvordan kan jeg avlive kattunger og skadede katter
« på: 03 April 2007, 10:41:21 »
Det er ca 10 gravide katter som kommer hit og spiser .  Hvis jeg finner kattungene deres(mens de er veldig små), hvordan kan jeg avlive dem?
Det er også mange katter som er hårdt skadet av biler og motorsykler.  Elvis kom krypende hjem , hele venstre side så ut til å være knust.  Han hadde betennelse i munnen, føttene og var svært dårlig. Jjeg ga han antibiotika, smørte jod og pencillinsalve på føttene og øyensalve.  Det ser ut som om han kommer seg nå, han humper i all fall rundt og spiser bra.  Andre katter som er så hardt skadet, eller forgiftet ønsker jeg å avlive.  Hva kan jeg gi dem?

Hundene her tar også svært mange katter.  De fleste kommer ikke tilbake, de bare forsvinner.  Jeg har mistet 5 på denne måten.  Har selv sett hunder som spiste en katt.  Andre kommer med store bittskader.  Ozzy hadde åpne hull etter tennene deres.  Han klarte jeg ikke å redde.   Mange slike skadede katter kommer krypende opp på verandaen( har laget myke liggeplasser der), hvordan kan jeg avlive disse?

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: Hvordan kan jeg avlive kattunger og skadede katter
« Svar #1 på: 03 April 2007, 10:44:13 »
Jeg ville kontaktet Mattilsynet hvis jeg var deg slik at de kunne ta seg av kattene.
Da blir de avlivet hos veterinær.
Men er dette dine katter, eller er det hjemløse katter som du tar deg av?

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 03 April 2007, 10:54:12 »
Jeg bor i Hellas, og her er det ingen hjelp å få.  Jeg har tatt problemet opp med flere veterinærer, de sier at jeg bare skal jage de vekk slik at de ikke kommer hit.
Ellers er veterinærene helt i mot avlivning av dyr.  Har tatt flere forgiftede og skadde dyr dit.  Det gjør jeg ikke mer.  Hver katt kostet over 200 euro, og de døde likevel.  men jeg ønsker ikke at de skal pines.
1 gang fikk jeg veterinæren til å avlive en katt.  Cesar var forgiftet, og det kom blod ut av alle åpninger.  Dyrlegen tok 50 euro for dette.  Jeg har ikke råd til å betale så mye for alle, derfor ønsker jeg å gjøre det selv.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 03 April 2007, 10:57:52 »
Å i hellas ja, da stiller det seg nok annerledes.
Nei jeg vet ikke hvordan du kan klare å løse det slik at du kan klare
å la de syke dyrene slippe.
Huff, så trasig dette er. 

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 52
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
« Svar #4 på: 03 April 2007, 11:04:58 »
Huff dette er jo helt forferdelig!!
Så vanskelig de skal være da, vi har de godt her i Norge..
Det blir jo spesielt vanskelig når det ikke er noe hjelp å få..
Du er da snill og bryr deg om dyrene, høres ut som det er mange som ikke gjør det...
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 03 April 2007, 11:36:08 »
Men hva skal jeg avlive dem med?  Her kaster de dem i søpla, kjører de til et annet område, gir dem muse/rottegift eller rett og slett begraver de små levende.  Noen setter også ut mat med knust glass i.  Enorm uvitenhet om slikt her. Fant 6 små kattunger som klamret seg til ei grein på et tre i området her, sikkert kjørt bort for å slippe å ha problemet.

Kan jeg kjøpe noe som gjør at de sovner inn uten å lide?

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #6 på: 03 April 2007, 11:43:51 »
Hva om du ringer en norsk dyrlege? Kanskje de kan hjelpe deg?
Noen som kan skyte dem?
Rotte/musegift er smertefult, samme er drukning.
Brekke nakken på små kattunger er jo mer humant, men det hadde ikke jeg klart.

Hørt mye rart om dyrene i Hellas, hund som katt.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 03 April 2007, 11:49:38 »
Takk, skal ringe dyrlege her.  Kanskje han kan gi meg navn på noe jeg kan få kjøpt i Hellas.  Får ingen til å skyte dem, uansett hvor hardt skadet de er.  Folk sier det er naturlig balanse, og mange må dø.  Jeg tenkte på å slå de i hodet med en hammer når de er nyfødte, det klarte jeg ikke, har derfor 3 nye små nå.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #8 på: 03 April 2007, 13:12:59 »
Et hardt slag i bakhodet med en hammer eller noe lignende er det mest humane når ingen andre avlivingsmetoder er tilgjengelige. Ære være deg for at du tar på deg disse belastningene med alle disse stakkarne, jeg bøyer meg i støvet!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 03 April 2007, 16:13:22 »
Et hardt slag i bakhodet med en hammer eller noe lignende er det mest humane når ingen andre avlivingsmetoder er tilgjengelige. Ære være deg for at du tar på deg disse belastningene med alle disse stakkarne, jeg bøyer meg i støvet!

Signerer denne, det er vel det mest humane ja. Jeg synes du er en god person som bryr deg og vil ta deg av disse stakkars små, synd at de ikke har samme synet på katter eller dyr generelt der nede som vi har. Skam er det.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 03 April 2007, 18:32:40 »
Folk sa jeg var barbarisk da jeg foreslo at de kunne avlive de små slik.  Noen sa det var ikke annet og vente fra en viking.  De mener det er bedre slik de gjør det.  Det nyeste nå er å drukne dem i klor.  Noen så et program om klorgass og forvekslet det med vanlig klorin.  "Kidnappet" 6 små fra naboen da hun skulle gjøre det.  Hun blei så forbanna at hun heiv ut katta også.  Og hun er tysk.

Men IKKE alle grekere er dårlige med dyr, mange gjør så godt de kan.  Opplysning er viktig.  Alle trenger kunnskap.  Brukte en kalkulator jeg fant her for å vise hvor mange katter det kan bli etter 15 år hvis 1 katt ikke steriliseres, og alle unger fikk 1 kull hver.  Tror det var ca 15000 katter det.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #11 på: 03 April 2007, 18:42:14 »
Jeg kjenner jeg blir direkte dårlig av å lese dette. IKKE at det du gjør er forferdelig, men synet de har på katter i Hellas.

Mine drømmer om å noen gang flytte dit er nå herved avlyst, jeg hadde ikke maktet å ha så mange løskatter rundt huset, da måtte jeg kjøpt ett helt hotell og hatt alle boende hos meg.

Tusen takk for at du tar ansvar i kaoset!  :icon_smile_pray:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #12 på: 03 April 2007, 19:04:42 »
Jeg vet desverre ikke hva du kan gi kattene, men jeg ville også gjort som foreslått over å ringt en norsk veterinær for å høre hva h*n vil anbefale.

Det er utrolig trist å lese hvordan holdningen til syke og skadde dyr er, la naturen gå sin gang liksom... Hadde det ikke vært for menneskene der borte så hadde vel ikke kattene vært utsatt for havparten av skadene en gang. Du skriver at mange av kattene er forgiftet, dette er det jo mennesker som har påført dem. Flere katter blir påkjørt som feks din Elvis. Dette er det også mennesker som står for. De burde dermed tatt konsekvensen av dette og i allefall bidrat til å gi dyrene en human død.

Igjen, jeg beundrer innsatsen din.
« Siste redigering: 03 April 2007, 19:14:52 av Kitziee »

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #13 på: 03 April 2007, 19:11:41 »
Da kan du nok ikke flytte til så mange av disse ferielandene Tussimor.  Slike holdninger er vanlige der.  Jeg har nå snart hotell jeg da, ca 30 katter + alle de som kommer og spiser om natta.  Finnes det ikke mat ute kommer de i døra og mjauer, eller kommer inn på kjøkkenet for å se om det er noe der.  Bruker å steke 4-5 store kyllinger + 1-2 kg spagetti et par ganger i uka.  Da skal du se gjestene mine, jeg roper kom, kom, kom. 

Verandaen fylles fort da.  Men det gir en god følelse i magen å se dem nyte måltidet.  Naboene mener jeg er litt gal, men pytt,pytt.

Takk Kitziee for at du sa det som grekerne, la naturen gå sin gang.  jeg blir forbanna, men det hjelper lite.  Det er utrolig godt å ha dette foraet, har lest i flere timer her nå.  Takk for alle svar og støtte jeg har fått.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #14 på: 03 April 2007, 19:27:21 »
Nei uff, jeg blir helt fra meg her, kjenner jeg er provosert og lei meg.. du får atter en takk fra meg for at du er så god og snill. Håper de rundt deg ser dette, og kanskje tar etter deg.. Barbarisk metode med hammer, hva er vel glassbrot eller klorin da sier jeg.. Nei og nei for en galskap...

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #15 på: 03 April 2007, 19:49:34 »
Uff jeg vet ikke helt hva jeg skal si jeg..... :icon_cry:

Utrolig at mennesker kan behandle dyr slik... :hmmmm:  :icon_mad:

Men det er vel som du sier, at det kreves kunnskap.....og jeg håper virkelig det er mange der nede som syntes det du gjør for disse dyra er beundrings verdig og tar etter det du gjør.... :icon_smile:

Du får en takk av meg også for innsatsen du gjør.... :bigarmhug:

Nova

• Gjest
« Svar #16 på: 03 April 2007, 19:59:34 »
Noe som går an er å ta katten i en tett pose og feste til eksosrøret og gasse på, men det er nok mest ideelt på kattunger som ikke skjønner noe om hva som foregår. Det er iallefall smertefritt. Katten besvimer først og dør etterpå.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #17 på: 03 April 2007, 20:05:21 »
Da er det vel mer humant med et slag tenker jeg...

Nova

• Gjest
« Svar #18 på: 03 April 2007, 20:12:48 »
Humant er det uansett, men kan være stressende for voksne katter, det er jeg enig i. Derfor er det ideelt for kattunger dersom man f.eks ikke greier å slå de selv.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #19 på: 03 April 2007, 21:34:40 »
Jeg prøver posen og eksosrøret jeg.  Bør vel gjøres før de får opp øynene, men jeg kan ikke gjøre det med store katter.  Det må da finnes sterk sovemedisin man kan gi i sprøyte eller noe.

Jeg regner med at det sikkert blir født 30 kattunger mens jeg er her i Påska.  10 hokatter er høygravide, og det er bare de jeg vet om.