Skrevet av Emne: Stallkatten skal ha kattunger!  (Lest 5468 ganger)

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
  • Takket: 3
    • Vis profil
Stallkatten skal ha kattunger!
« på: 31 Mars 2007, 12:20:07 »
Hei! :) i stallen der jeg har hesten min så er det 2 stallkatter, og den ene av dem skal ha kattunger, så lurte jeg på om det var noen ting jeg burde gjøre? vi har lagt klart en katteseng og satt maten og vannet rett vedsidenav, et sted som katten kan få være i ro.

Hvor lenge går katter gravide?
Er det noe spesielt man må passe på?
ellers om det er noe annet? :)

- Maria

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Stallkatten skal ha kattunger!
« Svar #1 på: 31 Mars 2007, 18:39:34 »
En katt går drektig i ca 60 dager, regnet fra parring (Ca 8-9 uker) .  :wink[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 31 Mars 2007, 18:54:06 »
Ta katten med til dyrlegen og kastrer henne! De fjerner fostrene samtidig! :icon_smile:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 31 Mars 2007, 19:10:34 »
Ta katten med til dyrlegen og kastrer henne! De fjerner fostrene samtidig! :icon_smile:
Den skriver jeg under på, gjør det!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #4 på: 31 Mars 2007, 19:33:52 »
eg er heilt einig at ein bør kastrere katten sin og hindre at fleire kattunger blir født (og kanskje dumpet). men eg er ikkje einig i abort.
ta og kastrer katten etter at ungene er født. se til at alle kattunger får eit godt heim. vaksiner kattungene før du gir dei bort, og ta penger for dei (altså, vaksine-kostnadene).
kattemødrer kan bli gravid igjen kort tid etter fødsel, så du vil kanskje sette henne på p-piller fram til ho er ferdig med å amme.
(akkurat kor tid ho kan bli gravid igjen etter fødsel veit eg ikkje, men dyrlegen kan seie deg det.)

kva mor og unger treng fram til fødsel og direkte etterpå, det kan kanskje andre svare på. eg har ikkje erfaring frå dette.

heike

Utlogget ninajeanette

• Koseklumpen
  • Takket: 9
    • Vis profil
« Svar #5 på: 31 Mars 2007, 19:50:28 »
jeg vet det er dumt med en uønsket graviditet men du kan jo ikke drepe kattungene, det er jo liv allerede :)

hvor i landet befinner du deg hen foresten?

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 01 April 2007, 00:12:14 »
vi skal ihvertfall ikke drepe kattungene!

det er ikke min katt uansett, det er katten i stallen, de har prøvd å gi de p-piller, men så blir det så mye styr hvis katten ikke dukker opp når den skal ha det osv. osv. så de bestemte bare at de kunne få kull, det har vanlighvis ikke vært noe problem å få gitt bort kattungene. jeg er ganske ny i stallen der da, så jeg vet ikke hvordan det har vært før. De burde blitt kastrert, ja, men det er ikke mine katter, vil bare gjøre sånn at kattungene får det best mulig.

og det er ikke uønsket graviditet, jeg bare trenger tips og råd!

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 01 April 2007, 02:41:03 »
De burde blitt kastrert, ja, men det er ikke mine katter, vil bare gjøre sånn at kattungene får det best mulig.

Du er snill som vil det beste for pusen :icon_sad: Det er ikke din feil at disse menneskene er så uvitende. P-piller fører til kreft, og katter skal heller ikke gies bort, de skal selges, siden de er like mye verdt som  andre dyr.

Men jeg har ingen tips og råd å gi deg, annet enn at egentlig burde man vel ha 10.000 i bakhånd før man får kattunger, men det er jo litt sent nå.

Men uansett, all honnør til deg som kommer hit og spør for å hjelpe pusen :bigarmhug:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #8 på: 01 April 2007, 10:52:35 »
Det at dere har laget en seng hvor katte mamman kan få ungene sine, pluss mat og vann er vel det viktigste. Og kanskje passe på litt ekstra når hun skal ha ungene, er ikke alle fødsler som går like bra bestandig...men som regel går det greit da... :wink[1]:

Etter ungene er født så kan man jo holde et øye med om alle får mat og at mamman tar godt vare på de.....

Lykke til med nye små stall katter.... :love:

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 01 April 2007, 18:19:57 »
hehe :) bare si hvis dere kjenner noen som- eller selv trenger en kattunge om 12-13 uker (tror hun får ungene i løpet av uka) i Kristiansandsområdet, skal foreslå at vi kan selge dem istedenfor å bare gi dem bort, vil at de skal få gode hjem :) skulle gjerne hatt katt selv, men kan ikke pga. allergi i familien :( men jeg koser meg med stallkattene da :D skal se om jeg kan få lagt inn et bilde av kattemamma :)

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
4 grå kattunger født fredag den 13! <3
« Svar #10 på: 13 April 2007, 23:46:08 »
Ja i dag kom dagen! stallkatta (som forresten heter Fant) fikk 4 små grå puser  :love: antaglighvis fordi faren er grå, mora er svart/hvit flekkete.
Hun fødte i et skjul som noen griser har brukt før (tomt nå) men vi fant ut at det ville bli for kalt om natten, så vi flyttet mor og barn opp på loftet i kattesenga, og satte fram mat og vann til kattemor.

Kattemor virka kjempefornøyd, malte og koste seg, ville ha kos på magen og tok seg av småpusene <3

tok bilder med kamera, skal se om jeg får lagt de inn  :love:

dette var nok ikke akkurat en ulykkesdag, nei!  :savle[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #11 på: 14 April 2007, 00:02:53 »
 :dobbellove:

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 14 April 2007, 22:32:41 »
*snufs*  :skjelveleppe:  :grine: Kattemor hadde blitt så stressa pga. vi flyttet henne at hun har drept to av kattungene i natt  :skjelveleppe:  :grine:

hun har også flyttet kattungene inn i et skap i salrommet, under en slags ting, hun passer fortsatt på de døde kattungene, vi prøvde å ta de vekk, men da ble hun bare så stressa, så vi la dem tilbake igjen. alle i stallen har fått streng beskjed om å holde seg unna, så da får vi satse på at de to som er igjen overlever...  :skjelveleppe:

så det var lørdag den 14 som var ulykkesdagen her altså :S men det er ganske mange folk i stallen for tiden, pga. vi holder et kurs... får håpe det går bra da, tror jeg vil ha en av de kattungene hvis det blir noen igjen, skal flytte til høsten og har kanskje mulighet for å ta den med som stallkatt der jeg skal... vi får se...  :icon_idea:

her er forresten bilde av kattemor:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #13 på: 14 April 2007, 22:35:21 »
Uff så trist, men det kan jo hende det var noe galt med de to som døde også..... :icon_question:

Får håpe de to siste overlever da, og at kattemamman lar dere ta de to døde vekk, for det er vel ikke bra å ha de kroppene liggende der for lenge  :hmmmm:

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 14 April 2007, 22:45:20 »
hmm.. ja... vi skal bare la pusemor være i fred i noen dager så hun får roa seg ned, men det var ikke rart hun ble stressa, hun fødte ute i et åpent blikkskur, og det kom 4-5 personer på en gang å skulle se, + at to hunder løp fritt rundt der og  ville se hva som foregikk + at vi flyttet henne til et annet sted... men vi får se, får håpe det går bedre nå, problemet er at flere folk bruker det rommet som det skapet hun har flytta til selv er i. oppe på loftet er det ingen som går liksom. men vi får se...  :skjelveleppe: :grine: :icon_idea:

Nova

• Gjest
« Svar #15 på: 14 April 2007, 23:13:08 »
Tror dere må ta bort de døde ungene så fort som mulig, altså! :icon_sad:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #16 på: 15 April 2007, 00:03:09 »
Jeg visste ikke at kattemødre dreper sine unger.  Er dette vanlig?

Ta bare bort de døde ungene du.  De kan ikke være der med de andre.  Kattemor vil nok gå rundt å skrike/rope på dem ei stund.  Men hun gir seg etter noen dager.

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #17 på: 17 April 2007, 20:50:37 »
de døde kattungene ble fjernet i går, og det ser ut som om kattemor koser seg med sine gjenværende puser. Hun har flyttet litt rundt forbi, vi får se hvordan det går da, akkurat nå lå hun i høyet, knipsa et kjempesøtt bilde  :love: men har litt problemer med å få bildene inn på dataen, skal prøve å få dem inn senere.. :)

Hvordan ser man kjønnet?

den andre stallkatta begynner også å få rund mave nå, men det er nok enda en stund til hun skal føde.

dette er da siri :)  (ikke jeg som har funnet på navnene på kattene) :P

« Siste redigering: 17 April 2007, 21:02:43 av PiratPus »

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #18 på: 18 April 2007, 14:49:01 »
Er Siri navnet på den andre stallkatten?  Hum ligner på en hankatt jeg har. 

Kanskje dere skulle få Big opp til dere i stallen så han kan holde orden i rekkene?

Det er litt vanskelig å se forskjell på kjønn når de er så ung.  Men hankatt har en liten kul bak som ikke hunkatt har.

Jeg har tatt feil flere ganger, tror det er hankatt men så viser det seg at det er nok en liten frøken.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #19 på: 18 April 2007, 16:35:12 »
Jeg visste ikke at kattemødre dreper sine unger.  Er dette vanlig?

Det er ikke uvanlig at stallkatter dreper ungene, mens deet gjerne er hannene som står for slaktingen, sånn at de kan få hunnkatten i løpetid og parre seg med henne, og deres gener kan gå videre. Hunnkatter dreper ungene sine hvis hun føler at hun ikke lengre kan beskytte dem, eller hvis hun er svært ung/uerfaren og ikke vet hvor lite de tåler, kan de dø mens hun flytter dem fra sted til sted.
Fødende katter skal ha EN person rundt seg, ikke et renn av mennesker.
Husk å støtte kattungenes nakker når du holder dem i handa, helt til de er 3 uker, da begynner de å bære selv......

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney