Skrevet av Emne: Er det greit å ha innekatt  (Lest 2194 ganger)

Utlogget Blære

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.heltprivat.no/blaere
Er det greit å ha innekatt
« på: 16 August 2005, 23:27:25 »
Hei jeg lurte på hva dere synes om det å ha innekatt. Altså med rasekatter er det en selvfølge synes jeg, og jeg synes det også er greit med vanlig huskatt når man bor i et sterkt trafikert område/ bor sånn til at det passer dårlig å ha den gående ute. Men hva er deres oppfatning.

Min Hellige Birma er innekatt (det vil si jeg lufter han i bånd) men da vi hadde vanlig huskatt før så var det også en innekatt. Bor i 3 etg. i en blokk i et område med mye trafikk. Da vi fikk katt 1 gang så var det vel egentlig ikke lov heller hos oss.

Men som sagt hva er deres syn på å ha katt som lever inne hele tiden?
Det er ikke en ekte katt hvis den ikke kommer hjem med halveis avrevet øre og en mus i munnen
Blære
www.heltprivat.no/blaere

Utlogget Benedicte

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • http://home.no.net/donikas/
« Svar #1 på: 16 August 2005, 23:35:47 »
Jeg mener at det er helt greit å ha Huskatter som innekatt :thumbsup:
Du kan besøk meg på http://home.no.net/donikas/ og skriv gjerne en hilsen i gjeseboka mi.

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 16 August 2005, 23:39:01 »
Jeg synes det er helt greit, har tre innekatter (en huskatt og to Birmaer) som stortrives med det. Katter som vennes til å være inne fra de er små vet jo ikke hva de går glipp av, og vil derfor ikke savne "utelivet". Men jeg tror ikke det er noe problem å "omvende" voksne katter heller, de er jo svært tilpasningsdyktige dyr. Og når man vet hvor mange farer som lurer der ute er kanskje innekatt den beste løsningen i mange tilfeller :thumbsup:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #3 på: 16 August 2005, 23:53:13 »
Helt enig med Linda! :)  :thumbsup:

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #4 på: 17 August 2005, 11:38:43 »
jeg er rimelig sær...synes sikkert de fleste  :cool:
Men i 95% av innekatt "tilfellene" har ikke eierene klart å gi kattene et meningsfylt og naturlig liv.

Så jeg er stort sett (finnes få unntak såklart!) imot innekatter....uansett rase/ikke rase!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #5 på: 17 August 2005, 17:34:05 »
Våre katter er jo innekatter nå, men  merker at de savner å være ute når de ser pusekatter på utsiden av vinduet  :idea:

Vi har allerede mistet en pus pga stor trafikk på veien der vi bor, så vi velger å flytte til et mer kattevennlig strøk, men har forståelse for at det ikke er like enkelt å flytte for alle.

Er livredd noe sånt skal skje med en av pusene våre igjen, er helt grusomt å finne en katt påkjørt  :cry:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
« Svar #6 på: 18 August 2005, 00:44:13 »
Sitat fra: stressless

Men i 95% av innekatt "tilfellene" har ikke eierene klart å gi kattene et meningsfylt og naturlig liv.

Så jeg er stort sett (finnes få unntak såklart!) imot innekatter....uansett rase/ikke rase!

La meg først få si at jeg respekterer synspunktet ditt fullt ut, selv om jeg ikke er enig i det  :hilse:  Men hvor får du dette tallet fra? Hvor mange innekatter har du sett/kjent? Og hvordan vet du at disse 95% kattene ikke har et "meningsfylt liv"? Hva er et meningsfylt liv? Jeg ville tro at det varierer fra katt til katt, akkurat som det varierer fra menneske til menneske...?

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 18 August 2005, 00:57:11 »
Sitat fra: csoki

La meg først få si at jeg respekterer synspunktet ditt fullt ut, selv om jeg ikke er enig i det  :hilse:  Men hvor får du dette tallet fra? Hvor mange innekatter har du sett/kjent? Og hvordan vet du at disse 95% kattene ikke har et "meningsfylt liv"? Hva er et meningsfylt liv? Jeg ville tro at det varierer fra katt til katt, akkurat som det varierer fra menneske til menneske...?

Veldig enig :thumbsup: Lurer også på hva som menes med et "naturlig liv"? Dyr tilpasser og utvikler seg jo akkurat som mennesker. Litt satt på spissen, men vi mennesker bor jo ikke i huler og fanger maten vår selv lengre, selv om det kanskje i utgangspunktet var "naturlig" for oss...

De fleste jeg kjenner har innekatt, og jeg har aldri sett tegn på mistrivsel hos noen av de, så at 95% av innekatter ikke har et "meningsfylt og naturlig liv" tviler jeg sterkt på.

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #8 på: 18 August 2005, 01:17:44 »
jeg er rimelig sær...synes sikkert de fleste  :cool:

signerer.
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget stressless

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 August 2005, 12:24:11 »
Sitat fra: csoki

Et naturlig liv, som igjen for det respektive dyret blir meningsfylt, er å la dyret få leve mest mulig naturlig....slik det ville gjort i fri-tilstand...og slik at dyret kan følge sine instinketer mest mulig.
Dette skal godt gjøres med en katt stengt innenfor 4vegger  :katt6:

En katt er et streif dyr, som er skapt til å tusle sitt territorium hver dag....slik får den trim,mat og parringspartnere(de som er steriliserte gjør ikke det da...men noen tror det!)
Mange katter blir påtvunget selskap av andre katter som de ikke liker....er dette en innekatt, kan den ikke unnslippe!

Selv om vi mennesker er flinke til å tilpasse oss, og like nye tilpassninger, er det ikke dermed sagt at dyr er like glade for det vi '"finner på".
Synes det er trist at mennesker setter egne behov foran dyrets...bare pga sine følelser/bekymringer/gleder.....
Den dagen pusen min ikke kan ferdes ute, den dagen bikkja ikke ka jevnlig få leke/omgang med andre hunder,den dagen hesten må stå på boksoppstalling......ja da skal jeg være så lite egoistisk, at jeg selger/avliver eller omplasserer dyrene til noen som kan gi de et naturlig tilpasset liv.

Etologi er moro lesning.....men man må se seg selv med nye øyne etterpå....ikke alle mennesker takler det  :cool:

Utlogget stressless

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #10 på: 18 August 2005, 12:33:29 »
tillegg: de 95%...var mitt tall, ikke fra studier...men fra min erfaring med innekatt....som menneske,fra studiet mitt og fra arbeid i dyreklinikk/hjemmebesøk med veterinær.

Jeg har vært hos store og små oppdrettere, hos private innepus-eiere, sefølgelig gjorde et fåtall et positivt inntrykk på hvordan de stimulerte og "holdt" katteholdet sitt, men absolutt de fleste gjorde det motsatte.

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 34
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #11 på: 18 August 2005, 13:53:32 »
Hei
Var jeg deg og det er jeg ikke. Villejeg hatt katten min inne om det er en rasekatt eller en huskatt. Og når du bor så nært veien som du sier så hadde jeg ikke gjordt annet enn å ha dem inne. Jeg har både rasekatt og huskatt, men jeg bor slik til at her kjører det ingen biler så mine katter går ut og inn som dem selv vil.
Et råd jeg kan komme med er om du har en stor altan eller noe lignende så kan du gjerde inn en bit av den med netting vegger og tak og sette inn ei gammel gein av et tre eller noe lignende. Eller et klattrestativ. Da har kattene dine utemuligheter også. Noen som kjøpe en katt av meg gjorde det slik å det fuket fint. Bare et lite råd fra meg. Kos deg med kattene dine og pass og på dem så det ikke skjer dem noe.
Hilsen
Randi

Linda

• Gjest
« Svar #12 på: 18 August 2005, 14:03:32 »
En katt er et streif dyr, som er skapt til å tusle sitt territorium hver dag....slik får den trim,mat og parringspartnere (...)

Jasså. Huskatten min var semi-utekatt sitt første leveår, og det eneste hun gjorde ute var å legge seg under buska til naboen for å sove. Katten til søsteren min går ut og inn som den vil, og den går stort sett aldri lengre enn fem meter fra husveggen. Trim og mat får de faktisk mer av inne, og parringspartnere er ikke aktuelt ettersom de er kastrerte. Så hvorfor skal de da være ute?

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #13 på: 18 August 2005, 19:19:56 »
Min venninne har 2 huskatter, som ho har inne, og de trives hvertfall med det...
De freser og springer inn igjen, hvis ho prøver å få dem med seg utafor døra :lol:

Sissel

• Gjest
« Svar #14 på: 18 August 2005, 21:44:22 »
Jeg mener vel at hvis katten selv fikk bestemme så ville alle katter være inne/utekatter, og at man så langt som mulig bør prøve å legge opp til at katten kan få et liv som den trives med. Jeg inbiller meg at noen raser vil trives bedre som innekatter enn andre, men jeg har bare erfaring med birma og huskatt (og bittelitt perser) så jeg vet absolutt ikke.
Jeg syns uansett det blir litt feil å hevde at det bare er livet som innekatt som er riktig, det er å snu ting på hodet litt syns jeg. Har man mulighet til å ha den ute, så har jeg ingenting imot at katten kan få være ute så lenge den er kastrert. Men utekatter lever et kortere liv enn innekatter, og det må man være klar over når man slipper katten ut.

Hos meg var huskattene utekatter noe jeg aldri har opplevd som et problem (for dem), og birmaene er innekatter. Dette er fordi jeg inbiller meg at birmaer trives bedre som innekatter enn huskatter gjør (men som sagt vet jeg ikke...). Jeg vil bygge en kattegård for at birmaene skal få være litt utendørs også. Da syns jeg at jeg har gjort mitt for at de skal trives

Sissel

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
« Svar #15 på: 18 August 2005, 23:18:02 »

Et naturlig liv, som igjen for det respektive dyret blir meningsfylt, er å la dyret få leve mest mulig naturlig....slik det ville gjort i fri-tilstand...og slik at dyret kan følge sine instinketer mest mulig.
Dette skal godt gjøres med en katt stengt innenfor 4vegger  :katt6:

En katt er et streif dyr, som er skapt til å tusle sitt territorium hver dag....slik får den trim,mat og parringspartnere(de som er steriliserte gjør ikke det da...men noen tror det!)
Mange katter blir påtvunget selskap av andre katter som de ikke liker....er dette en innekatt, kan den ikke unnslippe!

Selv om vi mennesker er flinke til å tilpasse oss, og like nye tilpassninger, er det ikke dermed sagt at dyr er like glade for det vi '"finner på".
Synes det er trist at mennesker setter egne behov foran dyrets...bare pga sine følelser/bekymringer/gleder.....
Den dagen pusen min ikke kan ferdes ute, den dagen bikkja ikke ka jevnlig få leke/omgang med andre hunder,den dagen hesten må stå på boksoppstalling......ja da skal jeg være så lite egoistisk, at jeg selger/avliver eller omplasserer dyrene til noen som kan gi de et naturlig tilpasset liv.

Etologi er moro lesning.....men man må se seg selv med nye øyne etterpå....ikke alle mennesker takler det  :cool:

Er man glad i dyret sitt, oppdager man fort når det ikke trives!!!  

Det er faktisk ikke alle som bor slik til at de kan ha en katt som går ute. Jeg bor midt i byen, og slippe mine katter ut - jeg hadde aldri sett dem igjen. Etter dine argumenter skulle ingen som bor i tettbygde strøk/byer hatt katt!

Jeg tror ikke hverken det ene eller andre er "det eneste riktige" i denne sammenhengen, det kommer helt an på katten selv og hva eieren gjør for å aktivisere den og gjøre hverdagen spennende. Foreldrene mine har for eksempel en katt som går ut og inn som han vil, og å tvinge ham til å være innekatt permanent, hadde vært rent dyreplageri. Men det er ikke det for Piros, Csoki og Lykke, som alltid har vært inne! Lykke hadde et "stunt" ute i det fri som nesten tok livet av henne. Kastrerte katter har ikke behov for et stort revir, for dem kan en leilighet eller et hus være nok. De sover, spiser, leker med hverandre og hunden og koser masse. Jeg ser ikke det minste tegn til mistrivsel hos dem, og ja, jeg har hatt etologi jeg også.

Attack`s

• Gjest
« Svar #16 på: 19 August 2005, 03:31:30 »
Mine er også innekatter med tilgang på kattegård.
Etter å alltid finne huskattene døde etter noen få mnd,så gikk jeg å kjøpte meg min første rasekatt,da jeg trodde dem egnet seg bedre å ha inne.
(bor få meter fra veien)Nå vet jeg bedre,at huskatter trives like godt som innekatter.
Alle trives kjempegodt inne.Der de trives aller best er i min seng :lol:

Sønnen min har sin egen MCO,og det er jo en typisk utekatt.Han får jo rene angst anfallene om han blir med ut i sele.En gang slet han seg ut av armene og det var rett inn igjen med han.Farlig å få frisk luft...hihi.

Så sant det er trygt utendørs,så har har alle godt av en tur i det fri,men det viktigste syns jeg er å få mat,vann og masse kos og kjærlighet å ikke stå ute å fryse.
Et inneliv kan være ensomt for alene kattene,men er man fler,så er de veldig finke til å finne på røverstreker sammen.  :jippi:

Innekatter slipper også unna flere av utesykdommene.
Syns det  er deilig å vite at kattene ikke har selskap av flått med seg når det er natta :sove:

Nå kan jeg bare prate for meg selv,men erfaring ute katt og inne katt,så har jeg et mye bedre språk sammen med innekattene mine.

Og nå nærmer det seg snart høsten,så da er det jaktsesong av gnagere i kjelleren :kattmus:

Teritorium lager de inne også.De lærer bare å bli mindre kravstore.Det kan vel ikke være en dårlig egenskap vel? :thumbsup:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #17 på: 19 August 2005, 08:51:12 »
Sitat fra: Linda
En katt er et streif dyr, som er skapt til å tusle sitt territorium hver dag....slik får den trim,mat og parringspartnere (...)

Jasså. Huskatten min var semi-utekatt sitt første leveår, og det eneste hun gjorde ute var å legge seg under buska til naboen for å sove. Katten til søsteren min går ut og inn som den vil, og den går stort sett aldri lengre enn fem meter fra husveggen. Trim og mat får de faktisk mer av inne, og parringspartnere er ikke aktuelt ettersom de er kastrerte. Så hvorfor skal de da være ute?

umm..De velger selv hvor langt de vil gå vettu..det er vel det som var pointet.Når vi tvinger dem til å være inne,får de ikke valget.. :idea:
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget songbird

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #18 på: 19 August 2005, 18:18:28 »
Jeg hadde først planer om å la katten min, Obelix, få være ute, men siden oppdretterene krevde det har han blitt innekatt. Nå i ettertid er jeg forsåvidt veldig glad for det...for den gutten hadde virkelig ikke klart seg lenge ute. Han er litt for glad i å hilse på alt som beveger seg...f.eks den sinte bikka til naboen.
Den gamle katten min, Doffen, bor hjemme hos foreldrene mine i gokk (indre østfold), og har vært utekatt hele sitt liv. Han stortrives med det (unntatt når det snør, regner, er bittelitt kaldt, er litt for varmt, eller han er trøtt), men fy søren for noen sår og skader han har kommet hjem med. I løpet av hans hittil syv og et halvt år lange liv har han brukket tre ben, halen to ganger, og vært hos dyrlegen med betente sår tre ganger.

Joda, de fleste katter ville sikkert hatt det bra som utekatter, men jeg har absolutt ingen negative følelser angående å la Obelix bo inne. (Med untak av det at han for øyeblikket er alene, men forhåpentligvis kan han få en venn om ikke så altfor lang tid).

Nå har han forresten fått seg en sånn dvdfilm med insekter på, som står på hele dagen mens jeg er på skolen. Han elsker den! Tv'en er full av små potemerker.  :lol:

Sissel

• Gjest
« Svar #19 på: 19 August 2005, 18:50:56 »
Ja, det glemte jeg å si. Min barndoms katt måtte avlives pga alder og ble  minst 20 år! Han har vær utekatt hele sitt liv (kastrert). Men vi bodde landlig til da.

Sissel