Skrevet av Emne: LEVERSVIKT HOS KATTER  (Lest 5765 ganger)

Utlogget dennis

• Koseklumpen
  • Takket: 2
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
LEVERSVIKT HOS KATTER
« på: 23 Mars 2007, 12:10:52 »
Heisann kattevenner :biggrin:

Jeg har en katt som nå har vært hos veterinær to ganger for blodprøver vedr.leversvikt. Nyrene er friske,men det er levra som er utsatt.
På den første kontroll var verdiene lavere enn den siste testen som ble tatt igår,selv etter 14dager med spesialfor..så det ser i grunnen ikke lovende selv om veterinæren mente at han kan ha noen fine måneder igjen å leve.(var vanskelig å anslå levetid)
Er det noen som har erfaring med dette? Han spiser godt,er i god form og har lagt på seg 200g på to uker.Sånn sett er alt iorden utenfra...
Jeg håper jeg får ha han lengst mulig selvfølgelig.Go`guten har nettopp fyllt 13år,så jeg skjønner jo at han ikke er noen ungkatt lengre.Men han er høyt elsket :love:

Er det noen som har vært utsatt for dette og likevel hatt katten i lengre tid etter at leversvikt var påvist?
Håper jo seff på noen solskinnshistorier :jippi[1]:

Krysser fingrene for at han får være frisk og rask i lang tid enda :x-fingre[1]:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: LEVERSVIKT HOS KATTER
« Svar #1 på: 23 Mars 2007, 19:42:32 »
Får håpe at katten din får leve en god stund til sammen med deg.
Selv har jeg ikke noen erfaring med dette og kan dessverre ikke svare deg.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #2 på: 23 Mars 2007, 20:52:06 »
Håper indelig du får ha pusen hos deg i lang tid fremover.

Kan ikke si noe om leversvikt, for hos oss var det nyrene og litt til.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23 Mars 2007, 23:53:39 »
Organene lever, nyrer og bukspyttkjertel henger sammen, får man verdier som viser for høye eller lave tall på tester av en av disse organene, kan det godt være noe i veien med de andre organene også, som de henger sammen med, og må jobbe med i kroppen.
Men hvis katten har en enkel infeksjon et annet sted i kroppen, vil dette også slå ut på leververdiene, fordi den samler opp slaggstoff fra kroppen før den kvitter seg med det.

La med ta en metafor: Streptokokker i halsen ga meg nyresvikt. Jeg ble ikke syk, men det ble oppdaget senere på blodprøver, da man så at kreateninverdien var veldig høy.

Jeg tror du må ha et realistiisk syn på at katten har nådd en anseelig alder, og er dermed mer utsatt for infeksjoner.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

sjenta

• Gjest
« Svar #4 på: 24 Mars 2007, 00:37:37 »
Ja desverre er dette veldig vanlig hos eldre kastererte katter å ha problemer med nyre, lever etc.....

En liten historie!
Min 16 års gammel kasterert katt ble dårlig over noen dager, han var skikkelig syk, så ut som han var død og reagerte ikke på noe. Tok han med til dyrlegen og han ville ha han over natten til opservasjon. Der ble det tatt blodprøver og gitt intravenøst (noen vitaminer og litt mat). Dagen etterpå skulle jeg hente han og gjett om han hadde forandret seg til å bli den gode gamle. Da fortalte dyrlegen at han hadde litt lave nyreverdier og satte han på spesialfor (Takk Hills Diett) + at han gav han noen vitaminsprøyter. Han sa også at dette var helt vanlig bland kastererte katter. Ville ikke anslå levetid igjen men sa at jeg godt kunne ha han i 2-7 år enda. Dette er 1 år siden og han er som andre litt eldre katter :) Spiser, sover, spiser, vasker seg, en tur ut og inn for å spise og sove igjen :) ;)

Når kattene blir så gamle som dette så vet man aldri :) Jeg tar en dag av gangen og har begynt å forberede meg på at han kan bli borte om ikke så alt for lenge.....Sånn er livet.....

Utlogget dennis

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26 Mars 2007, 09:39:26 »
Takk for innleggene ;D

Dette var til litt hjelp for meg!
Veterinæren fant ikke feil med annet enn levra på de blodprøvene som ble tatt,og var veldig overraska over at nyrene var helt fine.
I helgen var Dennis skikkelig leken og kosete,så foreløpig er ihvertfall alt fint :savle[1]:

Så lenge han er frisk og rask skal han få nyte livet,men når det begynner å skrante vet vi hva utveien blir....Denne herlige skapningen kommer den dagen til å bli dypt savnet..Man er jo forberedt på at vi kun har dem på begrenset tid,man tenker at det skjer en dag...men når dagen kommer er man vel ikke helt klar for å ta farvel.

Skal ihvertfall kose meg han og la han nyte livet så lenge han har det godt! Det viktigste for meg er at han har god livskvalitet :)

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #6 på: 26 Mars 2007, 13:34:22 »
Livskvalitet er essensielt her!
Lykke til videre :biggrin:

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget dennis

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #7 på: 24 Juli 2007, 22:35:18 »
 :biggrin:
Et lite livstegn fra Dennis "mor".Har nå hatt han i ca.4 1/2 mnd etter at vi fikk diagnosen,men han har de siste månedene spist godt,og ligger stabilt på ca.1kg over det han var på i mars.Han var på fjellet et par uker også,og da fikk han fersk mat "servert"; store fine mus  :whistling: .Så nå er det tilbake til spesialforet.
Han er fremdeles i god form,så nå krysser jeg fingrene for at han får ha det fint i lang tid framover :x-fingre[1]:

Varme hilsner fra matmor og en malende kosekatt:)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #8 på: 24 Juli 2007, 22:43:42 »
Flott å høre at han er i så fin form og at det går bra med han.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #9 på: 24 Juli 2007, 22:47:25 »
Så bra at pusen klarer seg! =)

LItt sent kanskje, men for å svare på hovedinnlegget, så er jo 14 dager på spesialfôr ikke spesielt lenge. Frøya måtte gå lenger på sitt, før hun ble kvitt krystallene i urinen.  :icon_smile: