Skrevet av Emne: Hvilken farge er hun..?  (Lest 902 ganger)

lily

• Gjest
Hvilken farge er hun..?
« på: 21 Mars 2007, 15:08:19 »
Jeg vet ikke helt hvilken farge katten vår er.. hehe.. Hun er vel en brun/sort tabby, men hun har ikke noe tydelig mønster. Lurer på om hun er spotted tabby? Hun har striper på hodet, ellers er hun et 'virvar' av bruntoner, litt grått og sort. Hun har også noe som jeg tror er cremefargete flekker, en på snuten og noen på labbene. Vil det da si at hun er en skilpaddevariant? Hva blir i så fall fargekoden hennes? Har dessverre bare bilder tatt med mobilkamera, så kvaliteten er ikke den beste.. Legger ut litt store bilder, så dere får sett best mulig =)

1 a) og b)

2

3

4

På bilde 3 er hun veldig pjusket, det er rett etter vi fant hun; hun er ikke helt voksen, og vi måtte klippe av hun litt av pelsen pga floker.. Men der ser dere godt hva jeg mener med 'virvar' av brunnyanser  ;D
På bilde 4 ser dere det jeg tror kan være en cremefarget flekk på ene labben.

Også lurer jeg på om hun kanskje kan ha noe skogkatt i seg? Har sånne lange, hvite 'dusker' ut ørene.. Er det ikke sånne skogkatter (og MCO?) har? 
Skal opp til mine foreldre i helgen, skal prøve å få tatt noen bedre bilder av hun med et skikkelig kamera!

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
SV: Hvilken farge er hun..?
« Svar #1 på: 21 Mars 2007, 15:19:58 »
Mønsteret ser ut til å være tigré, jeg tror hun er brun-tigré. Koden vil da bli: DOM n 23.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

lily

• Gjest
« Svar #2 på: 21 Mars 2007, 20:08:47 »
Hmm.. Vi tenker på å stille hun ut, så da må hun jo registreres først, men aner ikke hvilken farge jeg skal registrere hun som  :icon_frown:
Jeg trodde kanskje hun er svartskilpadde tabby (f 23) eller det som heter blotched tabby (n 22).. Søkte etter bilder av disse fargene på nettet, og fant bilder med katter som ligner på henne på begge søkene.. Hehe..Når jeg søker på tigré eller tigret, finner jeg bare bilder av katter med tydelige striper? Hvis hun er tigré, vil det bare si at hun har veldig utydelige markeringer? Har det noe å si i utstillingsammenheng?

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 21 Mars 2007, 21:57:08 »
22 er klassisk tabby eller blotched, 23 tigré og 24 er spotted. På det ene bildet synes jeg stripene kom nokså tydelig fram. Huskatter stiller ikke i klasser etter farger og mønster slik rasekatter gjør, kun etter hårlag, dvs korthår og langhår, og hun er tydelig langhår. Bruntabbyvariantene er varme i fargene, det kan nesten se ut som skilpadde.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

lily

• Gjest
« Svar #4 på: 21 Mars 2007, 22:01:03 »
Okei, da er det jo ikke så farlig=) Registrerer hun som en brun/sort tigré, tenker jeg.