Skrevet av Emne: Tolke forsikringpairer- emne?  (Lest 1956 ganger)

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 31
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
Tolke forsikringpairer- emne?
« på: 19 Mars 2007, 15:05:34 »
Jeg fikk forskringspapirene mine i dag, og jeg er helt borte vekk, jeg skjønner ingenting. Mulig jeg tolker alt negativt, men om det er slik jeg tror, kan det da umulig lønne seg i lengden? Er det noen her som er dyktige på slikt? Jeg skulle gjerne ønsket meg svar på endel spm før jeg betaler regninga, jeg er temmelig blakk fra før, og det koster ganske mye å ringe Agria.. Grådiguri...

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Tolke forsikringpairer- emne?
« Svar #1 på: 19 Mars 2007, 18:02:32 »
Hva om du bare legger ut de forskjellige spørsmålene her, da tenker jeg du får svar om noen vet. Jeg har selv fosikret ene katten vår for kort tid tilbake, men har ikke studert paoierene så nøye enda men de er da her i allefall en plass.  :fnis[1]:

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #2 på: 19 Mars 2007, 18:23:18 »
Litt vanskelig å tolke uten at jeg har sett papirene, men ofte er det jo gjerne slik at forsikring IKKE lønner seg hvis katten alltid er frisk.
Det er jo nettopp derfor man har forsikring, for å ha tryggheten når katten faktisk blir syk. Men dette er jo umulig å forutse.

Jeg har selv Agria forsikring, og den koster en del i året, men så dekker den også mye når uhellet først er ute.
Nylig hadde jeg selv en uforutsett utgiftspost på ene katten som etterhvert ble veldig dyr, men jeg slapp unna med å kun betale egenandelen. Så bare der har jeg tjent inn forsikringen for noen år framover. :hihi[1]:

De vanlige veterinærforsikringene til Agria dekker en god del tilfeller, er i alle fall min erfaring. :icon_wink:

Selvfølgelig kan man også velge å ikke forsikre, og heller legge av penger til egen "kattekonto", og klarer men det er jo det egentlig bedre enn å forsikre. Men den bør da være på en del tusen kr, og man må kunne klare å spare. (som jeg vet av egen erfaring ikke alltid er like lett.. :whistling:)

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
« Svar #3 på: 19 Mars 2007, 19:36:46 »
Ja, den forrige katten min ble en sikkelig utgiftspost og man kan angre i ettertid man ikke forsikra. Hadde spart meg masse penger. Vi fikk Lille revaksinert i dag, og da spurte jeg tilfeldigvis om de visste, men jeg fikk heller beskjed om at ei som jobba der, sikkert sånn ombud, skulle ringe meg i morgen. Det setter jeg stor pris på, god service kan fort få meg på glid. Men om noen har erfaringer, kom gjerne med dem.

Skrev litt om det i den forsikringstråden, men kopierer:

Jeg fikk papirene til Sara i dag, vi har valgt optimal til henne også. På regninga står det at egenandelen er 1000, ikke 900. Andre med slik erfaring? Etter rabatt på 10% betaler vi 567 for en katt. Jeg syntes dette er mye jeg.. I tillegg kommer jo også egenandel på 20%.  Hmm. Blir litt frustrert jeg, ikke at den ekstra hundrelappen utgjør så mye, men det er likevel ikke det jeg fikk beskjed om når jeg registrerte henne, og det er jeg skeptisk til.

I vedleggene jeg fikk, leser jeg at det er ganske mye som ikke dekkes. Jeg må spørre litt, dette er komplisert...  :icon_idea: Huff..

Det står bla at merverdiavgift for momspliktig forsikringstaker ikke dekkes. Mulig jeg er litt fjern nå, men betyr det at momsen ikke dekkes?
Det er jo 25% av regninga det også?

Besetningsutredning av leukose, FIP og ringorm dekkes ikke - betyr det at undersøkelsene ikke dekkes? Blodprøver etc?

For å få dekket avliviing - må man ha diagnose? Om katten ikke er påkjørt eller sånn åpenbar årsak

Og jeg skjønner ikke dette med kreftbehandling... Dekker dem utredningen ved mistanke om kreft?

Om man må til dyrlegen utenom de vanlige åpnongstidene, dekkes da de ekstra omkostningene?

« Siste redigering: 19 Mars 2007, 19:50:08 av Wanja »

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #4 på: 19 Mars 2007, 19:48:09 »
Ja, den forrige katten min ble en sikkelig utgiftspost og man kan angre i ettertid man ikke forsikra. Hadde spart meg masse penger. Vi fikk Lille revaksinert i dag, og da spurte jeg tilfeldigvis om de visste, men jeg fikk heller beskjed om at ei som jobba der, sikkert sånn ombud, skulle ringe meg i morgen. Det setter jeg stor pris på, god service kan fort få meg på glid. Men om noen har erfaringer, kom gjerne med dem.

Skrev litt om det i den forsikringstråden, men kopierer:

Jeg fikk papirene til Sara i dag, vi har valgt optimal til henne også. På regninga står det at egenandelen er 1000, ikke 900. Andre med slik erfaring? Etter rabatt på 10% betaler vi 567 for en katt. Jeg syntes dette er mye jeg.. I tillegg kommer jo også egenandel på 20%.  Hmm. Blir litt frustrert jeg, ikke at den ekstra hundrelappen utgjør så mye, men det er likevel ikke det jeg fikk beskjed om når jeg registrerte henne, og det er jeg skeptisk til.
Jeg trodde at egenandelen er 900 kr (eller 1200)
I vedleggene jeg fikk, leser jeg at det er ganske mye som ikke dekkes. Jeg må spørre litt, dette er komplisert...  :icon_idea: Huff..

Det står bla at merverdiavgift for momspliktig forsikringstaker ikke dekkes. Mulig jeg er litt fjern nå, men betyr det at momsen ikke dekkes?
Det er jo 25% av regninga det også?
Men jeg tror ikke du er momspliktig, fordi du ikke driver et foretak/er bonde el..
Besetningsutredning av leukose, FIP og ringorm dekkes ikke - betyr det at undersøkelsene ikke dekkes? Blodprøver etc?
Bestetningsutredning vil jeg tolke som at du har en katt som er smittet, men pga det vil ikke forsikringen dekke at du skal sjekke alle de andre dyrene du evt har (altså besetningen). Altså at hvert tilfelle går på det enkeltes dyr forsikring

Det er slik jeg tolker det, jeg kan ikke si med sikkerhet at det er riktig.

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
« Svar #5 på: 19 Mars 2007, 19:55:31 »
Men jeg tror ikke du er momspliktig, fordi du ikke driver et foretak/er bonde el..
Sitat
Bestetningsutredning vil jeg tolke som at du har en katt som er smittet, men pga det vil ikke forsikringen dekke at du skal sjekke alle de andre dyrene du evt har (altså besetningen). Altså at hvert tilfelle går på det enkeltes dyr forsikring

Det er slik jeg tolker det, jeg kan ikke si med sikkerhet at det er riktig.
Sitat

Ah, der ser man :) Flere hoder tenker bedre enn ett!

Men på det ang moms, det står her på regninga fra i dag (vaksine) Moms 25% - 87, 32 kr (av 437 kr)

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
« Svar #6 på: 19 Mars 2007, 19:57:14 »
jeg får visst ikke til dette med å sitere heller.. føle seg smart dagen i dag...  :icon_razz: