Skrevet av Emne: Pris på huskatter  (Lest 3214 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
Pris på huskatter
« på: 19 Mars 2007, 13:37:01 »
Om eg ikke tar mye feil er vi her enig om at huskater bør koste litt.. men spørsmålet er: Kor mye bør en huskatt koste?  :icon_idea:

Selv mener eg at man bør ta minst 1000kr for en huskatt. MEN! man bør altså førsegangs vaksinere, gi ormekur og chipmerke katten før den leveres til ny eier ved 12 uker  :icon_smile:

Vet vi har snakket om dette før, men da som omplaserinsgebyr! Denne gangen snakker eg om privatpersoner som har vert så "Uhelig" å få unger på sin huskatt..

Ka mener dere?  :icon_idea:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Nova

• Gjest
SV: Pris på huskatter
« Svar #1 på: 19 Mars 2007, 13:38:55 »
Jeg er enig med deg! Men jeg tror nok dessverre 500kr er realistisk i første omgang.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #2 på: 19 Mars 2007, 13:43:12 »
Enig med begge to her, man bør iallefall få dekket utgiftene man har med vaksinering, chipping og ormekur  :wink[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kosepus

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Mars 2007, 14:05:03 »
Enig jeg også. Man bør gjøre alt dette når man skaffer seg katt, så det er like greit at katteeier gjør det på forhånd og at den som skal ha katten betaler. 
Greit å vite at katten har vært til dyrlege en gang og at den er frisk også...  :icon_smile:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #4 på: 19 Mars 2007, 14:08:41 »
Jeg synes i utgangspunktet at 1000 hadde vært en grei pris, men da måtte ALLE tatt den prisen.
Jeg tror at hvis jeg skulle solgt mine huskatter for 1000 kroner, og naboen min gir bort sine katter gratis så hadde jeg fått problemer med å selge mine. Folk flest er opptatt av at katter skal være gratis. Og desverre er det alt for mange som driter i vaksine, shipping og helsesjekk.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19 Mars 2007, 14:30:31 »
Jeg synes i utgangspunktet at 1000 hadde vært en grei pris, men da måtte ALLE tatt den prisen.
Jeg tror at hvis jeg skulle solgt mine huskatter for 1000 kroner, og naboen min gir bort sine katter gratis så hadde jeg fått problemer med å selge mine. Folk flest er opptatt av at katter skal være gratis. Og desverre er det alt for mange som driter i vaksine, shipping og helsesjekk.

Signerer denne jeg, sa alt jeg oxo mener =)

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #6 på: 19 Mars 2007, 14:57:34 »
500
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 31
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
« Svar #7 på: 19 Mars 2007, 15:10:42 »
Jeg er så hjertens enig at en katt burde koste minst 1000 kr, og alt dette ville innebære for å ansvarliggjøre eiere. Men jeg tror kanskje ikke at det er realistisk. Jeg mener også at mange som ikke har så mye penger fortjener å ha katt. Selv om de i startfasen ikke har råd til alt det en katt optimalt bør ha, så kan man være en fantastisk kattemamma for det og gi en katt et godt liv. Det er ikke en selvfølge at selv om en katt får alt av matrealistiske ting, så har den det bra.

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #8 på: 19 Mars 2007, 17:38:23 »
Jeg er så hjertens enig at en katt burde koste minst 1000 kr, og alt dette ville innebære for å ansvarliggjøre eiere. Men jeg tror kanskje ikke at det er realistisk. Jeg mener også at mange som ikke har så mye penger fortjener å ha katt. Selv om de i startfasen ikke har råd til alt det en katt optimalt bør ha, så kan man være en fantastisk kattemamma for det og gi en katt et godt liv. Det er ikke en selvfølge at selv om en katt får alt av matrealistiske ting, så har den det bra.

Signerer denne jeg.... :icon_smile:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #9 på: 19 Mars 2007, 21:14:40 »
Hadde vi bare vært så heldig at vi fikk tidligkastrert kattepusene så kunne man tatt minst 1000kr og kastrert, vaksinert, merket og tatt ormekur på kattene før de ble solgt.
Jeg tror at de som er villig til å betale for en katt, er de som er bevisst på katteholdet. Ergo, hadde naboen fått gitt vekk sine gratis, så hadde jeg forhåpentligvis vist at mine kattepuser kom til ett hjem hvor katteholdet er ansvarlig.

Utlogget Kosepus

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #10 på: 19 Mars 2007, 22:04:51 »
Enig med Tussimor. Katter burde vært kastrert tidlig, så når de er ute på vift, slipper man "uhell". Også enig i at katter kan ha et veldig godt hjem selv om de ikke får alt med en gang. Men det koster litt å ha katt også, så hvis man har tenkt nøye på å skaffe seg en, er det kanskje ikke så mye å betale 1000,- for å få en frisk og sunn katt. Man kan jo ikke alltid vite hvilken "ramp" i nabolaget som er faren f.eks...
Jeg hadde nok tatt betalt for å vite at mine kattunger hadde fått et godt hjem, og ikke bare blitt hentet og gitt bort som gave til en unge som ønsket seg en liten og skjønn kattunge akkurat nå. Katter som har blitt kasta ut når de er blitt voksne er det nok av, desverre... :icon_sad: 

Utlogget SkyCrane

• Spretten katt
  • Takket: 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 20 Mars 2007, 09:30:22 »

Problemet her er at folk flest har den holdningen at en katt er en slik bruk og kast gjenstand. Er man lei så kjører man til veterinæren.. Eller enda værre, bare setter den fra seg i et skogholdt et par mil unna. "Det er jo bare en katt..!"

Men jeg skal si meg enig i at de burde koste noe.

Samtidig tror jeg det blir vanskelig å håndheve det. På grunn av folks holdning. Det må en rimelig omfattende holdningskampanje til for å få til det her. Del av ovennevnte grunner, og det faktum at "ingen" kastrerer dem vil de også derfor få lov til å formere seg fritt og uhemmet... Desverre

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #12 på: 20 Mars 2007, 13:02:50 »
Hvilken pris man tar for en huskatt synes jeg bør variere. For en voksen, vaksinert, id-merket og kastrert katt som skal omlplasseres synes jeg 200-300 kr er en passelig symbolsk sum. For en kattunge som er 3-4 mnd, og som er grunnvaksinert synes jeg 500 er en ok sum. Og for en kattunge som er id-merket i tillegg, vil jeg si 1000 kr.

Har man ikke vaksinert kattungene synes jeg egentlig ikke man skal ta noe  for dem (missforstå meg rett, jeg synes ikke man bare skal gi dem bort til hvem som helst). En så liten, uvaksinert kattunge skal ikke bli tatt fra mammaen sin, og i mange tilfeller  burde eierne ikke fått det kullet heller.
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #13 på: 20 Mars 2007, 20:01:04 »
Eg hadde så mye fornuftig å si i morges også måtte eg løpte til fysio, så nå har eg glemte det  :icon_neutral:

Uansett, å ta betalt for kattunger er noe som må begynne i det små, NOEN må begynne! Man må få igang en holdningskampanje, få flere aviser til å skrive om fordeler ved kastrasjon osv! Få det ut på nyhetene osv! Ikke minst: SI FRA PÅ FORUM !!! Legg ut linker om leveringklar alder på alle forum der man snakker om dyr! Mange "chatte" forum har et underforum med "dyr" legg det der.. få igang en diskusjon!
Det er sånn vi når folk!!

Legg ut og informasjon om vaksine, sykdommer og ting dere syns er viktige!! for med engang folk skjønner at det koster å ha katt, og få kattunger tenker dem seg om.. "kanskje skulle vi fått igjen litt for alt dette?"
Og dermed ruller ballen!!  :crazy[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #14 på: 20 Mars 2007, 21:42:54 »
Jeg mener at kattunger burde blitt levert ferdig vaksinert og fått ormekur, og i de mest perfekte tilfellene også til og med kastrert og chippet. Man burde dermet tatt betalt for å dekke opp dette når man selger kattungene. Jeg mener nå som Nova at 500 kr vil være mest realistisk i første omgang. Det er utrolig kjedelig å ikke få solg kattungene om man legger lista for høyt mens andre gir bort sine kattunger gratis. MEN når det er sagt (og jeg vet det ikke er det tråden handler om), jeg håper folk flest snart tenker på å kastrere kattene sine fremfor hvor mye de skal ta betalt for eventuelle kattunger.  :wink[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #15 på: 20 Mars 2007, 21:45:33 »
HELT enig Kitziee!!!

men dette var da om man skulle være så "uheldig" å få unger før man fikk kastrert katten sin!  :icon_idea:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #16 på: 20 Mars 2007, 21:48:22 »
HELT enig Kitziee!!!

men dette var da om man skulle være så "uheldig" å få unger før man fikk kastrert katten sin!  :icon_idea:

jeg vet, måtte bare føye det til.  :fnis[1]:

Utlogget Line-mor

• Alias Kanin-mor
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 54
  • Et liv uten dyr, er et liv uten mening.
    • Vis profil
    • Lines Kosekrok
« Svar #17 på: 21 Mars 2007, 11:20:55 »
HELT enig Kitziee!!!

jeg vet, måtte bare føye det til.  :fnis[1]:

Må si meg enig med Kitziee her. Og jeg vil bare føye til at selv om man er "uheldig" og får kull før katten er kastrert, er vel ikke prisen det mest vesentlige. Det viktigste bør være at de faktisk får ett godt hjem.

Mulig jeg legger hodet mitt på hoggestabben nå, men vi tok ikke noe for ungene i det første kullet til Softail.  :whistling:
Vi bor på ett sted hvor det bugner av gårdskatter, så jeg syntes det viktigste var at de fikk nye og gode hjem. Om jeg ikke fikk dekket opp noen utgifter spilte ingen rolle.

Jeg har såpass kontakt med de som fikk kattungene, så jeg anser ikke det som noe problem. Har både hilst på og fått sms'er i ettertid. :icon_smile:

Hva jeg gjør med kullet vi har nå vet jeg ikke, for det var ihvertfall ikke planlagt.  :icon_frown: Men sånn er det når dører står på vid gap og pus ser sitt snitt. Uansett så forguder vi de små, og vil gjøre alt for at de skal få gode hjem, uavhengig av penger egentlig.

:biggrin:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #18 på: 05 April 2007, 01:51:59 »
Nå provoserer jeg nok dere her inne, men

JEG  VILLE  BETALT  DE  SOM TOK KATTUNGER  HERFRA  HVIS  JEG  VISSTE AT  DE  FIKK  ET  GODT  HJEM.

Det er vel derfor jeg sitter igjen med alle de små, jeg har ikke stolt på noen, så da gir jeg dem ikke vekk heller.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #19 på: 05 April 2007, 10:27:57 »
Lisbet, jeg hadde gjort akkurat det samme om jeg var i din situasjon. For hos deg så er det ute av kontroll, da må man gjøre det man makter og har mulighet til. Så du klarte ikke å provosere meg!  :wink[1]: