Skrevet av Emne: Katt som tisser inne, og allerede sjekket for UVI  (Lest 1877 ganger)

Utlogget mozart81

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Katt som tisser inne, og allerede sjekket for UVI
« på: 17 Mars 2007, 11:25:04 »
Hei,

Min lille pusejente Foxy på snart 9 mnd har en uvane med å tisse utenfor kassen. Jeg har hatt henne hos dyrlegen, og de har sjekket for UVi, men det hadde hun ikke. men de påpekte at urinen var litt tynn, så de spurte om hun drakk mye vann. Det gjør hun jo, men hun er jo i tillegg så energisk hele dagen at du skulle tro hun hadde en rakett plassert i stumpen sin.

Akkurat nå har begge kattene katteperler, og ikke sand. Tror dere det vil hjelpe om jeg bytter til vanlig kattesand i den ene kassen? Begge kassene er i andre rom enn maten, og hun går på begge for å bæsje, og tisse innimellom.

Og noen råd til hva jeg skal vaske med for å være sikker på at jeg får vekk all lukt der hun har tisset?

Venter spent på svar...

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
SV: Katt som tisser inne, og allerede sjekket for UVI
« Svar #1 på: 17 Mars 2007, 12:54:33 »
Det er lurt av deg å forsøke en annen type sand i den ene kassen =)

Eddik fjerner urinlukt etter min erfaring, bland eddik i vanlig vaskevann, og vask godt over -etter- at du har vasket med såpe og vann. Jeg pleier å blande ganske mye eddik i jeg da..

Hvis ikke det hjelper å bytte sand, evt bytte fôr etterhvert, ville jeg tatt en nøyere sjekk. Det er mange ting som kan være galt selv om pus ikke har UVI.
Lykke til!

Utlogget mozart81

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 17 Mars 2007, 13:30:07 »
Skal ut å kjøpe sand til den ene kassen nå tenkte jeg. Noen forslag til hva jeg skal velge, og "bruksanvisning"..? Har aldri brukt annet enn katteperler...

Så jeg vasker først med såpe og vann... deretter med eddik... forsto jeg rett da?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 17 Mars 2007, 14:04:31 »
Eg bruker EverClean, med grønt merke! :) Har ingen lukt her og den klumper seg bra!  :icon_smile:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget mozart81

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 17 Mars 2007, 15:06:52 »
Takk... men er det samtidig noen som kan gi meg en "bruksanvisning" i hvordan man bruker kattesand..? Har som sagt aldri brukt annet enn perler, og der plukker man bare ut bæsjen, og kaster alt med jevne mellomrom...

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 17 Mars 2007, 15:17:01 »
blir det samme med sand, bare at sanden klumper ser rundt tisset sånn at itillegg til dritten så plukker man ut tisset også!  :biggrin:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget JannickeB

• Super avhengig pus
  • Takket: 29
  • Jannicke
    • Vis profil
    • Maine Coon og Dachs
« Svar #6 på: 17 Mars 2007, 16:28:17 »
Eg brukte perler i begynnelsen, men då begynte katten min å tisse i dusjen! det luktet fælt,men vasket med klorin og domestos,gikk over til oliver`s kattesand den e kjempe god! bare plukker bort besjen og tisseklumper og fyller på litt sand etterhvert! beste sanden jeg har brukt...ikke noe lukt om du bruker den rett, det gjorde ikke jeg i begynnelsen,så då synes jeg ikke noe om den,men no funker det GLIMRENDE :jippi[1]:

Utlogget mozart81

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #7 på: 23 Mars 2007, 08:57:33 »
Takk for svar!! Det virker lovende hittil ihvertfall... Hun tripper opp i kassen og tisser med jevne mellomrom...  :biggrin: også så moro å grave i den og deretter riste potene på gulvet...  :icon_biggrin:

Mozart synes også det er spennende med den nye sanden... vi har nå en kasse med perler og en kasse med sand... nesten ikke måttet plukke noe som helst ut av den med perler.. ser ut som om de er mest fornøyd med sand begge to...

Jeg er ihvertfall happy så lenge Foxy slutter å tisse alle andre steder..  :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #8 på: 23 Mars 2007, 10:42:37 »
Flott å lese at det ser ut til å fungere med my sand.  :icon_smile: