Skrevet av Emne: Kan miste øyet!!!  (Lest 8738 ganger)

Utlogget LucyQ

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
  • Louie
    • Vis profil
Kan miste øyet!!!
« på: 14 Mars 2007, 12:22:17 »
Har en svart perser på snart to år. Når katten var ca. ett år utviklet den en sort flekk på øyet. Jeg tenkte at det kunne være en føflekk e.l.
Har fulgt med det, for å se etter forandringer, men det har jeg ikke oppdaget. På fredag var plutselig det ene øyet sammenlimt. Jeg ga ham noe saltvannsdråper, uten at dette hjalp. Jeg reiste bort i to dager og sørget for at samboeren min skulle holde et ekstra øye med katten, og gå til dyrlegen hvis dette ikke ble bedre. Da jeg kom hjem var øyet fortsatt limt sammen, så jeg ringte til dyrlegen med en gang. Hadde skikkelig angst for øyet hans, for når han åpnet det, så det skikkelig ille ut. Det væsket, og øyet hadde en hinne (grålig). Da jeg kom til dyrlegen sa hun at vi skulle ha kommet tidligere og det var ikke sikkert øyet kunne reddes. :grine: Vet ennå ikke om det hadde noe med den svarte flekken på øyet hans. Følte meg som en dyremishandler på stedet og ble forbannet for at ikke samboeren min hadde gått tidligere. Han er hos dyrlegen ennå og de tar prøver av ham. Han hadde visst feber og de lurte på om han kunne ha noe infeksjon i kroppen. Stakkars pusen. Har så dårlig samvittighet. Er redd for at han mister øyet sitt, stakkar. Krysser fingrene for at alt går bra med han!!! Hjelp lurte på om det er noen som har samme erfaringe med sin pus...???    :(

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: Kan miste øyet!!!
« Svar #1 på: 14 Mars 2007, 12:31:34 »
Stakkars deg og pusen da  :icon_sad: Men bare for å si det, vår pus på 11 år har hatt en svart prikk på ene øyet sitt så langt jeg kan huske, helt ytterst av øyet, han har ikke hatt noe problemer med øyene sine og blir sjekket hvert år av veterinærer.

krysser fingrene for at det går bra med pus  :x-fingre[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Hege 31

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #2 på: 14 Mars 2007, 12:43:44 »
 :icon_sad: Uff da, stakkar dere. Du er ingen dyremishandler, du gikk jo til dyrlegen med pus. Du gjorde det som var riktig å gjøre. Jeg kjennner igjen følelsen du sitter med, men tenk på at du fikk katten til behandling. Jeg og jentene krysser fingre og labber for dere  :x-fingre[1]:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #3 på: 14 Mars 2007, 13:00:02 »
 :icon_sad: det er leit når man får en slik beskjed, men jeg syntes IKKE du skal klandre deg selv altså, man er som regel etterpåklok i slike tilfeller.... :wink[1]:

Men du gikk jo til dyrlegen når du så at dette ikke ble bedre, så noen dyremisshandler er du ikke  :bigarmhug:

Krysser fingre og tær for at han slippet å miste øyet sitt.... :x-fingre[1]:

Utlogget LucyQ

• Kattunge
  • **
  • Louie
    • Vis profil
« Svar #4 på: 14 Mars 2007, 13:23:08 »
Takk for god støtte!!! :)
Venter fortsatt på svar på hva det kan være. Jeg mente selvsagt at katten kan miste synet på øyet. Skal holde dere oppdatert videre på det som skjer!!!

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #5 på: 14 Mars 2007, 15:56:08 »
Støtter meg til det dei andre seier her! Må ikkje klandre deg sjølv!   :icon_sad:
Trur eg såg eit program på Animal Planet ein gong der dei opererte auget på ein perser med samme problem! Der sa dei at dette var noko som var vanleg hjå persarar? No har ikkje eg peiling på denne katterasen, men katter frå programmet blei i allefall finfin igjen!  :bigarmhug:

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #6 på: 14 Mars 2007, 16:35:21 »
Jeg kjenner en perser som hadde øyelidelse. De oppererte flere ganger, men de måtte til slutt velge mellom å avlive phillip eller opperere bort øyet:)
Phillip er i dag en gammel pus som klarer seg bra med ett øye, han fanger fugler og mus:)

Det er ikke noe vits å klandre seg for hva som er skjedd, dere ante jo ikke at han var så syk!
Dere må nå heller fokusere på fremtiden til pusen deres. Det går helt sikkert bra med han, på den ene eller den andre måten:)

Utlogget LucyQ

• Kattunge
  • **
  • Louie
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14 Mars 2007, 17:28:22 »
Heisann!
Har snakket med veterinæren etter laaang venting. Det var visst snakk om at katten har et virus i kroppen, men noe mer visste de ikke. I forhold til øyet skal han nå gå på antibiotika til over helgen for å se hvordan det går. Så skulle en eventuell operasjon utføres. Men de sa at de ikke visste om en operasjon på øyet ville hjelpe, og da ble alternativet å rett og slett fjerne det. Huffameg...Den flekken han har på øyet var en kronisk feil ifølge dem, og at den kunne ha noe å gjøre med viruset han har i kroppen. Ikke vet jeg. Det viktigste blir å få katten frisk igjen, for han er jo tross alt en del av familien!!! Forresten dyrlegen sa at katten også hadde gått ned et kilo siden han var inne for kastrering i september. Etter at han ble kastrert har han faktisk ikke like mye pels på halen som han hadde. Kanskje han har hatt dette viruset lenge for alt jeg vet. Men han har vært meget aktiv hele tiden, og det er først nå han ikke har vært seg selv.
Jaja vi håper antibiotikaen gjør susen i første omgang :) Forresten, takk for fine svar !!!

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 14 Mars 2007, 17:49:05 »
Huff da, men katten kan leve et herlig liv med ett øye da :icon_smile: Håper han blir helt frisk og får beholde øyet da :icon_sad:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 14 Mars 2007, 18:04:21 »
God bedring til pusen din, håper han blir helt fin igjen!

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #10 på: 14 Mars 2007, 19:18:38 »
Ønsker deg riktig god bedring til katten din. :icon_sad:
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #11 på: 14 Mars 2007, 19:53:38 »
God bedring da  :bigarmhug:

Utlogget LucyQ

• Kattunge
  • **
  • Louie
    • Vis profil
« Svar #12 på: 14 Mars 2007, 22:29:24 »
Hei igjen!!! Katten er kommet hjem igjen, og ser tilsynelatende oppegående ut. Diagnosen han fikk var: Dyp korneal sår. Fikk ikke snakket med veterinæren da jeg hentet ham, så jeg vet ikke hva diagnosen står for. Han har det ihvertfall mye bedre nå, heldigvis. Nå må han gå på fire medisiner frem til mandag, for da skal han på kontroll. Ville bare si takk for all støtte!!!Tenkte jeg skulle legge ut noe bilder av ham, hvis jeg klarer å få det til :icon_wink:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #13 på: 14 Mars 2007, 22:41:24 »
Ja vi vil gjerne se pusen din   :biggrin:
Får tro det går greit med han 

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #14 på: 14 Mars 2007, 23:23:57 »
Leit å lese om øyet til pusen din, men håper det går bra at pus blir frisk uten at øyet må fjernes.

Utlogget Hege 31

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #15 på: 15 Mars 2007, 15:15:02 »
 :x-fingre[1]: Krysser fingrene for at det går bra med øyet. :x-fingre[1]:

Utlogget LucyQ

• Kattunge
  • **
  • Louie
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16 Mars 2007, 23:05:51 »
Herregud for et styr med medisiner til en katt!! Blir nesten utslitt av tanken på å plage ham med medisiner fire ganger for dagen. Han har fått to ulike øyendråper og to penicillinkurer. Føler hele dagen går med til å gi ham medisin. Stakkars lille pusen. Men han er ihvertfall i mye bedre form. Spiser fint lite med mat, men klarte å få i han noe leverpostei. Han er ekstremt kresen i forhold til andre katter jeg har hatt. Uansett...øyet derimot ser helt forferdelig ut. :o Jeg tror neppe de klarer å redde det, for jeg kan nesten ikke se pupillen på ham. Men han har det bra, og ser ikke ut til å lide, heldigvis. Skal på kontroll med ham på mandag, men har egentlig lyst til å gå ned i morgen, p.g.a. at øyet ser så ille ut. Jaja...får se det an til i morgen tidlig. Klarte forresten ikke å legge inn bilde. Får prøve igjen når stresset har roet seg litt. :zbye:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #17 på: 17 Mars 2007, 00:07:09 »
Synd at øyet ikke er blitt bedre    :icon_sad:
Ja det er forferdelig å føle at en holder på å plage kattene med å gi dem
medisiner. Føler meg skikkelig slem mange ganger, men heldigvis så tilgir de fort.

Men vet du hvorfor han ikke vil spise? Litt leverpostei høres ikke mye ut nei.
Drikker han?

Utlogget LucyQ

• Kattunge
  • **
  • Louie
    • Vis profil
« Svar #18 på: 17 Mars 2007, 13:35:34 »
I natt har han spist av maten sin, heldigvis. Han drikker mye faktisk, pluss at jeg gir han en dose med medisin blandet med vann. Matlysten går det faktisk mye bedre med i dag. Han leker og ser ut til å ha det bra. Får masse oppmerksomhet, slik at papegøyen blir sjalu :katt1:

Utlogget LucyQ

• Kattunge
  • **
  • Louie
    • Vis profil
« Svar #19 på: 17 Mars 2007, 13:42:38 »
Louie :crazyII[1]: