Skrevet av Emne: kattehold!  (Lest 1698 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
kattehold!
« på: 11 Mars 2007, 10:41:46 »
Dette er et knakende godt innlegg som eghar fått lov å "stjele", for å høre forskjellige meninger her og! Vet de fleste her er enig!

Spørsmålet som innelgget er lagt ut for, er: er man en dårlig katteeier om man ikke kastrerer kattene sine, og gir dem skikkelig kvalitetsfor?

Dette med butikkfôr mot annet fôr kan sies veldig greit slik:

Butikkfôret er fullt brukende for alt av katter, ingen som dør av det. Men det er mindre næringsstoffer i dette foret, slik at katten må spise større måltider for å få i seg de næringsstoffene den trenger. Kattens fordøyelsessystem er bygd slik at den skal spisse flere små måltider over dagens løp, og det er da viktig at den får i seg de stoffene den trenger.
En annen ting med butikkfôr er at det kommer mye mer ut av katten igjen (for å si det sånn), og det gir et klart bilde av at det er mye i dette fôret som katten ikke klarer å nyttegjøre seg.

Katter som må få lov til å få et kull kattunger før de blir steriliserte:

Katter tenker absolutt ikke på samme måte som mennesker, dette syns jeg er et utrolig tåpelig argument. Kattemor støter ungene fra seg etter noen uker, det gjør vel ikke mennesker så vidt jeg vet... Kattemor sørger for at unga klarer seg selv, så er det "lykke til på reisen". Kattemor har ikke noe igjen for å få et kull med kattunger, det eneste hun oppnår er tapt vekt og belastningen drektighet og diegivning gir henne.

Til de som vil ha kattunger på huskattene sine!

Sett gjerne et kull på de, under visse forutsetninger:
Mammakatt og pappakatt skal selvfølgelig være vaksinerte!
Sjekk pusemor hos vet'en, se til at hun er ved god helse (annet enn hva som kan sees med det blotte øye). Finn en hannkatt med bra gemytt og sjekk også denne hos vet'en.
Når kattungene er leveringsklare (ved 12 ukers alder!!) finn en vet som er villig til å sterilisere/kastrere i tidlig alder, eller behold kattungene til de kan steriliseres/kastreres. Vaksiner skal følges opp, og de skal veterinærundersøkes. Og slutt å gi bort kattungene... Dere er med på å senke dyrs verdi på denne måten, ingen dyr bør være gratis!!

Har man ikke penger/tid/tålmodighet til dette, så la da være! Mora har det bedre uten disse kattungene uansett, og det er vel kanskje på tide å innse at dette bunner i egoisme? Kan aldri tenke meg at katta har gått og drømt om kattunger hele livet, men det har kanskje eieren...??
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
SV: kattehold!
« Svar #1 på: 11 Mars 2007, 11:50:11 »
Kjempebra innlegg!  :icon_smile:

Ville bare kommentere det at ingen katter dør av butikkfôr, for det er en feilaktig påstand. Det kan faktisk skje, i og med at slikt fôr kan være med på at katten utvikler mangelsykdommer eller sykdommer som følge av ting den ikke skal ha i seg. For det finnes en del i slikt fôr katter ikke skal spise. Og sykdommer igjen, det kan være med på at katten må avlives eller dør av seg selv.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #2 på: 11 Mars 2007, 12:21:52 »
Som jeg også har forsøkt å si i den opprinnelig tråden; man er ikke en dårlig katteeier om man ikke kastrerer og gir kvalitetsfôr, de elsker nok kattene sine like høyt og tar vare på kattene etter beste skjønn de også, men jeg mener derimot at det er uansvarlig å ikke kastrere så fremt at katten ikke skal benyttes i planlagt (selektiv?) avl, noe som sjeldent skjer når det gjeler huskatter. (Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å få inn på hvorfor jeg mener det slik her inne da de fleste her er for kastrering av huskatter)

Om det kan kalles uansvarlig å ikke gi kvalitetsfôr skal jeg ikke gå ut å påstå, men det er jo det beste for katten i det lange løp. Jeg har lest om katter som har levd vel og lenge på fôr fra dagligvaren, det var jo kun denne maten alle katter fikk for noen 10-år tilbake, men jeg tror i realiteten så er disse kattene letter utsatt for feks krystaller i Urin, flassing, de røyter og at de generelt lever lenge pga helsetilstanden.

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #3 på: 11 Mars 2007, 12:29:11 »
Orker ikke uttale megså mye, jeg. For jeg trodde på disse dyrebutikkforene var best for hund bl.a men det var faktisk det aller billigste merket som var best der. (tv2 hjelper deg) Jeg har alltid holdt meg til friskies og det er ingen problem. Kattene har ikke unormalt mye avføring eller noe. Store og fine(feite) er de og! Såe :hmmmm:
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #4 på: 11 Mars 2007, 12:33:53 »
det er 3 viktigie grunner til at eg bruke kvalitetsfor..

1: det er billigere i lengden

2: kattene får mindre avføring

3: det er for mye salt og fargestoffer i foret kjøpt i matbutikk
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #5 på: 11 Mars 2007, 12:47:03 »
Orker ikke uttale megså mye, jeg. For jeg trodde på disse dyrebutikkforene var best for hund bl.a men det var faktisk det aller billigste merket som var best der. (tv2 hjelper deg) Jeg har alltid holdt meg til friskies og det er ingen problem. Kattene har ikke unormalt mye avføring eller noe. Store og fine(feite) er de og! Såe :hmmmm:

Jeg så så vidt noe om den testen for hundefôr, men er er en test gjort for kattefôr;

Fôrene fra dyrebutikk/veterinør kommer helt klart best ut.
http://forbrukerportalen.no/filearchive/kattemattest.pdf

Her ser man også at Whiskas er klart bedre enn Friskies når det gjelder tørrfôr. Men........... Det liten forskjell mellom Whiskas og Hills Science Plan.....  :hmmmm:
« Siste redigering: 11 Mars 2007, 12:56:09 av Kitziee »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11 Mars 2007, 12:58:03 »
Enig i at katteeiere bør kastrere kattene sine, har ikke sansen for de som lager kull på kull med huskattunger når markedet er mettet, et kull kan jeg godta i og med at mange katteeiere er uvitende dessverre om kastrering og p-piller til katt, veldig mange lærer dette på den vonde måten ( selv om den nok er veldig koselig for de aller fleste i en periode  :love: )

Men med en gang man lærer om hvorfor man ikke bør ha kull på katten sin så bør man ta dette til etterretning og enten ha katten som innepus uten kontakt med hannkatter som ikke er kastrert, eller ta utgiftene med å få pus kastrert, det er en engangsutgift og om man sparer f. eks 200 kroner måneden har man 1200 når katten er 6 måneder, veldig ofte er det kampanje på kastreringer, og regningen blir som regel under 1200  :icon_wink:

Synes ikke katteiere er dårlige eiere om de gir butikkmat, men om de ser at katten ikke tåler maten bør de prøve andre typer mat for å se om det blir bedre, evnt kontakte dyrlege og høre råd om hva de skal gjøre. vi har hatt katter både på Kitekat og Whiskas og ene pusen der levde i 17 år uten problemer, eneste var at han røytet endel. Mens ene pusen vi har nå kunne aldri spist denne maten, det er ikke nok fett i maten for ham, ikke takler han alle dyrebutikkfor heller, må være vanlig mat med høyt innhold av fett for at han skal unngå diare. Katter er forskjellige, og om katten tåler Whiskas eller Purina ser jeg ikke det store problemet i å bruke dette, særlig ikke om kattene er ute og har mulighet til å fange mus og fugler i tillegg.

Kastrering er et mye viktigere tema man skal legge fokus på  :wink[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget ninajeanette

• Koseklumpen
  • Takket: 9
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11 Mars 2007, 14:52:37 »
vi kjøpte spesifiq tørrfor hos vetrinæren også får hun litt whiskas våtfor men det er jo bare innimellom oxo er det enklere å blande plaqe off i våtforet :savle[1]:

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #8 på: 11 Mars 2007, 16:37:57 »
Jeg kjøpte alerede hills dyrelege for for 14,5 år siden. Jeg ser ikke ned eller mener noen er dyreplagerer eller noe fordi de kjøper butikk for. De har kjansje en litt anderledes pus som tåler det eller setter andre ting forran.

Min pus er nå 15 år og har gått på hills mesteparten av livet sitt. Han har ikke hatt noen sykdommer bortsjett fra tannkjøtt problemer siden han er en perser cp og en cyste han fikk for ett par år siden. Han er frisk og rask og full aktivitet. Han er like aktiv bode mentalt og fysisk som han var da han var 5 år. Jeg er overbevis om at han har det så godt mye på grunn av foret han har levd på hele livet.