Skrevet av Emne: Kattekasse-avvending  (Lest 2546 ganger)

Utlogget Snully

• Spretten katt
  • Takket: 2
  • Kjønn: Kvinne
  • Mamma til to Prinsesser.
    • Vis profil
Kattekasse-avvending
« på: 07 Mars 2007, 21:04:21 »
Hei!
Jeg og min kjære har to småpuser som vi ønsker at skal begynne å gjøre fra seg ute. Siden vi har liten leilighet lukter det litt mye fra kattekassa, i tillegg til at det er litt stress.
Vi har aldri gjort dette før og jeg lurer på hvordan dere har gjort det.
Vi har ingen mulighet til å ha katteluke eller fri inn og utgang for kattene, vil de likevel klare seg gjennom en hel natt?
Trenger sårt noen råd:)
 :x-fingre[1]:
Jeg skulle ønske jeg var to kattunger, for da kunne jeg leke med hverandre..

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Kattekasse-avvending
« Svar #1 på: 07 Mars 2007, 21:06:13 »
Ka kattesand bruker dere?
har og liten leilighet og 2 dokasser som ikke lukter enting! Bruker dere skikkelig sand i kassen vil det altså ikke lukte!
Om kattene skal være inne om natten, ville eg hatt kasse inne ..  :icon_idea:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #2 på: 07 Mars 2007, 21:08:50 »
Jeg har alltid hatt en kasse stående uansett jeg.. De blir vant med å tisse ute etterhvert uansett :) Det er bare å la dem gå ut når du ser at de vil tisse/bæsje, de bruker jo bli litt ville av seg da :)
Men sandkasse har iallefall jeg alltid stående inne uansett hvor mye kattene er ute, just in case...
Det er aldri noe problem med lukt etc her, det er jo bare å skifte på sanda etterhvert det :) Venn dem ute, men ha kasse in case :)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #3 på: 07 Mars 2007, 21:09:44 »
Jeg er helt enig med RaraAvis. Vi har også en nokså liten leilighet, og har ingen problemer med dokassen. Kjø eventuelt sån dokasse med lokk. Det kan hjelp en del. Og så må dere ha sand som absorberer lukten. F.eks EverClean. Det må da være bedre at dere renser kattedoen enn at naboene skal bli sinte fordi katten gjør fra seg i blomsterbeddene og sandkassene dems?

Utlogget Snully

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 Mars 2007, 21:12:06 »
Oioi, her var det mye svar på en gang:D Takk for det.
Tror vi bruker Everclean.. mulig jeg bare har en litt sensetiv nese:)
Det kryr av katter overalt i nabolaget og jeg har aldri hørt noen klage, heldigvis.
En del gode tips. Tusen takk:)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 07 Mars 2007, 21:13:11 »
Kor gammle er kattene? er de kastrerte? ka type everclean bruker dere? har du bilde? får vi se?  :biggrin:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget Snully

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 Mars 2007, 21:16:36 »
Hehe. Skal hive ut noen bilder etterhvert. Litt usikker på alder, begge var villkatter (de er litt småville enda heldivis:D) før Kattensvern fikk hentet de inn fra litt uhyggelige steder.
Begge to er jenter, steriliserte.
De er vell ca. 7-8 og 9-10 mnd gamle. En helt svart, en helt hvit. Utrolig fine og kosete:D
Husker ikke kattesand-tingen, men de anbefalte den når vi forklarte at vi hadde liten leilighet:) Får høre med sambo. når han kommer hjem (det er hans oppgave med kattesanden).

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #7 på: 07 Mars 2007, 21:18:47 »
Åååå, en helt hvit??? Og en helt svart??? MÅ SE BILDE :) Jeg elsker hvite katter, og jeg elsker sorte katter, som du ser på bannern min  :morsomt:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 07 Mars 2007, 21:21:47 »
Åhh.. så snille dere er som tok til dere 2villkatter!  :biggrin: Samme gjorde eg! Har 2 stykk eg og, men de er LIVREDD for å gå ut nå da, så de er blitt innekatter!  :love:

Utlogget Snully

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Mars 2007, 21:24:15 »
Vel, den svarte har ET hvitt hår på halsen. Bare ett:D
Den hvite er helt kritthvit, med neonrosa poter og meget rosa nese, utrolig utrolig store øyne, liten bulk i nesa og spisse ører. Jeg mistenker henne ofte for å være ailien:D
Må leke litt med innstillinger ol. før jeg finner ut av alt som har med bilder å gjøre:P
Veldig søte katter du hadde der miss:)
Vi var vel igrunnen heldige som klarte finne to så forskjellige:D

RaraAvis. Snø-Saphira som den hvite heter en nervøs men snill. Utrolig lettskremt, og ekstremt kosete (når hun våger).
Den svarte kommer løpende fra hvorsomhelst ute når jeg står i døren å roper: Sully! kom inn til mamma!. Veldig kjekt:D

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #10 på: 07 Mars 2007, 21:31:50 »
Vel, den svarte har ET hvitt hår på halsen. Bare ett:D
Den hvite er helt kritthvit, med neonrosa poter og meget rosa nese, utrolig utrolig store øyne, liten bulk i nesa og spisse ører. Jeg mistenker henne ofte for å være ailien:D
Må leke litt med innstillinger ol. før jeg finner ut av alt som har med bilder å gjøre:P
Veldig søte katter du hadde der miss:)
Vi var vel igrunnen heldige som klarte finne to så forskjellige:D

Jaa, neonrosa nese på Isis oxo.. Oxo helt røde ører, du må huske på å smørre henne når det er sommer, samt ikke ha henne ute når det er veldig kaldt, for de er mer ømfintllige enn andre :) Å, jeg gleder meg til å se bilde av dem :)
Embla har litt hvitt på halsen hun oxo, litt flere enn ett men :) Du ser det så vidt på banneren, de er så trolliske de svarte kattene, så mystiske :) Digger dem :)

Du må lære fort å legge inn bilder av dem for nå gleder jeg meg masse, er ikke så mange med hvite katter iallefall, er hun langhåra eller er hun slik som Isis?

Utlogget Snully

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 07 Mars 2007, 21:45:31 »
Smørre den livredde lille skjønningen, gleder meg allerede:D
Hun er sjeldent ute lenge om gangnen. Når det snør elsker hun å være ute, for hun jakter på snøfnuggene.
Sully ser skummel ut, bare et par meget gule øyne:) Hun ligner litt på Stinky i mumitrollet..
Ligger bilder inne nå:D

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #12 på: 07 Mars 2007, 22:35:06 »
altså, etter mi erfaring lærer katter å gjere frå seg ute. det skjer heil av seg sjølv. pusabeistet pilte inn for å gjere frå seg da han var liten, no går han ute. no er det pøbel som piler innover.
katter treng som oftast ikkje opplæring til å gå ute. dei skjønner det aleine, er berre tidspørsmål.

men værsåsnill, ikkje kom på tanken at det går fortare om du tek bort tissekassen inne. me hadde lang diskusjon om dette før. du kan lese tråden her:
http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,8405.0.html

heike
« Siste redigering: 07 Mars 2007, 22:36:40 av Kater&Ich »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #13 på: 07 Mars 2007, 22:59:17 »
Etter vi bytta fra sand til pellets, lukter det ikke noe i leiligheten lenger. Ikke blir det dratt utover sand, mindre arbeid med det, billigere og mer miljøvennlig og helsevennlig for kattene (støver ikke), og varer mye lenger. ;)

Utlogget Snully

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #14 på: 07 Mars 2007, 23:02:17 »
Hmm.. hvor får man kjøpt Pellets? kan alltids prøve litt:D

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #15 på: 07 Mars 2007, 23:26:38 »
Det jeg gjor med mine 2 huskatter når jeg fikk de var å gradvis flytte dokassen dems nærmere og nærmere utdøren. Så tilslutt stod den på trappen, og deretter forsvant den. Det fungerte greit :) Etter det hadde jeg aldri mer dokasse inne. De gir beskjed når de vil ut, og da slipper jeg dem ut. De har ingen problem med å holde seg noen timer ;)

Nå har jeg to innekatter i tillegg. De to huskattene går ut, mens de to andre ragdollene holder seg til dokasse inne. Bruker en kattesand som klumper seg og holder på lukten, så her kjenner jeg ikke det lukter noe selv om den står under en benk ved inngangspartiet. Bare passer på å fjerne klumper med jevne mellomrom :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #16 på: 07 Mars 2007, 23:35:45 »
Du får 16 kg på Felleskjøpet for 43kr. Når katten tisser på pelletsen løser den seg opp, og du må da ta det ut med spade. Selv har jeg en såkalt PeeWee do som er spesielt tilpasset for bruk av pellets. Du kan lese mer om den og bruk av pellets her: http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,6902.0.html

Utlogget katteelskeren

• Spretten katt
  • Smurfeline og meg!
    • Vis profil
« Svar #17 på: 10 Mars 2007, 21:43:08 »
det går sikkert an å strø litt katte sand utenfor.......men jeg ville prøvd en ny katte-sand!