Skrevet av Emne: Alergisprøyte  (Lest 1932 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
Alergisprøyte
« på: 07 Mars 2007, 14:49:47 »
Noen som har lyst å forklare denne Alergisprøyten for meg?
Er det det samme som alergipille, bare at man slipper å ta den hver dag?
Kor ofte må man ta en sånn sprøyte?

Eg er alergisk mot katt, men jobber i kattehuset til DBHordaland 1-3 ganger i uken, og eg glemmer dessverre å ta tabelettene mine før eg går :p
Dessverre har eg og sprøyte angst, så om sprøyten må tas ofte, tror eg at eg holder meg til piller! :)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: Alergisprøyte
« Svar #1 på: 07 Mars 2007, 15:32:31 »
Fant dette etter et søk på google

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321627

må nok regne med ny sprøyte etter 3-4 uker kanskje  :wink[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #2 på: 07 Mars 2007, 16:14:01 »
eller tenkte du kanskje på å kurere allergien? det går nemlig an.
det som skjer då er at du reiser til legen med jamne mellomrom og får ein sprøyte med det som du er allerigisk mot. veit frp ei vennine som kurerte biegift-allergien på denne måten.
du får injisert biegift i akkurat den doseringa som du toler. dei fyrste gongene var ho på sjukehus i tilfelle ho fekk alvorleg reaksjon. etter kvart øker dei dosen du får. kroppen blir meir og og meir vant til biegift (eller det som du er allergisk mot). dei øker kroppen sin terskel for allergenet. og til slutt var ho ved den doseringa som eit biestikk ville hatt.
i nokre tilfeller må du gjere det livet ut. i andre tilfeller er du kurert for allergien.
er det det du meinte med allergi-sprøyte?

(eg glemmte diverre kva denne behandlingen heiter.)

heike

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 07 Mars 2007, 16:17:39 »
Det er det eg ikke vet Heike, for eg ser bare folk refererer til algergisprøyte.. også sier de ikke mer  :icon_idea:
Men eg får snakke med legen min.. uff.. eg må ringe dit da  :icon_idea:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 Mars 2007, 17:06:49 »
Det Heike refererer til er allergi-vaksinering. Det er ikke fullt utbredt enda, dessverre. Når jeg spurte legen min om det i fjord så fikk jeg blank avslag, (IDIOT! Nå har jeg byttet fastlege). Den sprøyten som du har lest om Annie er nok kortisonsprøyten. Den varer noen uker, så må man ta ny. Å ta kortison så ofte og så lenge vil jeg ikke anbefale. Etter som jeg har forstått så er det lett for å bli imun og kroppen har ikke godt av å mye kortison. Medisinen du tar heter Kenacort, jeg tok selv to sprøyter i fjord vår pga bjørkepollenallergien min. Den hjalp meg noe, men i år skal jeg prøve litt tryllemedisin hos en homepat. Spennende..  :x-fingre[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 07 Mars 2007, 17:08:40 »
OKi.. da blir det nok ikke til at eg tar sprøyter.. selv om det hadde vert en genial ting..  :icon_idea:

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 Mars 2007, 23:32:36 »
Hørte rykter om at Medi3 skulle ha noe slikt. At de vil prøve det ut. Jeg skal sjekke for søstra mi iløpet av morgendagen/fredag, så da kan jeg gi beskjed her hva de sier. Hun er ekstremt allergisk mot katter, og når hun var på besøk hos meg før jul måtte hun legges inn på sykehuset pga allergi sjokk og pustevansker... Så hun vil prøve ut denne, men vi må finne litt info om det først ;)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #7 på: 07 Mars 2007, 23:48:44 »
Jeg tror at allergivaksinering bare gis til de med svært alvorlig allergi. Selvom katteallergi i visse tilfeller kan gi anafylaktiske sjokk, faller de nok ikke i den kategorien. (fordi katt kan man unngå) Bi og vepsestikk prøver jo alle å unngå, men man kan være uheldig å bli stukket.

Dessuten er det dyrt om man ikke får det dekket, og fortsatt er det vel nesten bare bi og vepseallergi som dekkes.*mumle*:icon_exclaim:
 Hvis ikke hadde jeg hoppet på dette for lengst, og vært frisk og fri til å gjøre det jeg hadde villet i livet, i stedet for den evinnelige planleggingen og tilretteleggingen. Dagens utblåsning. :icon_frown:

Kortisonsprøyter blir vel brukt hovedsaklig mot pollenallergi, det er jo stort sett sesongbetont og man slipper å gå på kortison hele året. (det blir man ballong av)

OT: noen som har merket at pollenet har kommet?? Den siste uka har vært full av snørr og kløe, og det med doble doser tabletter. Får vel finne fram kortisonet også. *mumle igjen*

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 Mars 2007, 00:43:55 »
Dessverre har eg og sprøyte angst, så om sprøyten må tas ofte, tror eg at eg holder meg til piller! :)

Det kan man venne seg til... :icon_mrgreen:
 Setter sjøl 4-6 sprøyter daglig, og har gjort det i 20 år, før det var det bare 2 daglig i 18 år....
Så lenge man setter sprøytene subkutant (under huden, i fettvevet) gjør det ikke så vondt om de må settes intramuskulært ( i muskelen)

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #9 på: 08 Mars 2007, 09:20:00 »
*grøss*

Eg måtte ha B12 sprøyter en stund.. i rumpen  :icon_idea: DÆVEN så eg grudde meg hver gang  :skjelveleppe:  sist så var det så ondt eller eg skvatt sånn, husker ikke, at eg trakk meg vekk og sprøyten gikk ut igjen.. gjett om de fikk stikke igjen eller?  :whistling: *knaske b12 piller*