Skrevet av Emne: Semilanghåret og stell av pelsen  (Lest 3029 ganger)

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Semilanghåret og stell av pelsen
« på: 05 Mars 2007, 17:53:22 »
Hvor ofte børster du din katt? Hvilke rase er det? er det egentlig noe stor forskjell mellom en Maine Coon pels og en Hellig Birma pels?

Bader du pusen? og hvor ofte? Føntørker dere den eller bare steller de den selv etterpå?

:hmmmm:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
SV: Semilanghåret og stell av pelsen
« Svar #1 på: 05 Mars 2007, 17:57:59 »
Jeg børster ikke mine ofte, det er korthårete huskatter, så de fikser den biffen selv..  :icon_smile:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 05 Mars 2007, 17:58:53 »
Eg hadde semilanghåret huskatt i halvannet år, og børstet den ca 2 ganger daglig :)
Dysjet den gjorde eg 1 gang og det bare fordi den gikk frivillig inn i dusjen (han ble bare våt altså vasket ham ikke)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Mars 2007, 18:43:31 »
Jeg har birma og han børster jeg 1 gang pr dag (noen ganger 2).....jeg bader han ikke så veldig ofte, men når jeg merker at pelsen trenger en liten oppfriskning så bærer det inn i dusjen... :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 Mars 2007, 22:40:29 »
Hvor ofte børster du din katt? Hvilke rase er det? er det egentlig noe stor forskjell mellom en Maine Coon pels og en Hellig Birma pels?
Bader du pusen? og hvor ofte? Føntørker dere den eller bare steller de den selv etterpå?
Jeg har Hellig Birma, og børster sjeldent. En gang i blandt for kosen sin del, og når jeg bader han. Bader kun når pelsen ser feit eller pjuskete ut, eller om han blir skitten på ett eller annet vis, noe som er svært sjeldent. Faramir må fønes, ellers får han krøller :hihi[1]: Det er nok en stor forskjell på MCO og Birma pels, Birma har semilang pels (halvlang) og MCO har lang pels. Jeg vet ikke om det er vanlig å føne MCO, men her er jo MCO eiere og oppdrettere her på forumet, så kanskje de kan svare på det. :) Hellig Birma har hvertfall en svært lettstelt pels.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #5 på: 07 Mars 2007, 22:58:12 »
Jeg har MCO blanding og børster veldig sjelden, hun får ikke floker. :)

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 Mars 2007, 23:01:46 »
Jeg må børste min tykke huskatt på ryggen. Han klarer rett og slett ikke vaske seg skikkelig der -så da floker det seg, selv om han har kort pels..

Brukte spray-balsam på han igår. Leave in conditioner. Å flokene i pelsen hans løsnet mye lettere  :icon_mrgreen:

Utlogget Luna

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 Mars 2007, 13:19:51 »
Birmaen min har veldig lettstelt pels. Har ikkje nokke flokeproblem, men må jo børstast av og til for å få vekk lause hår.

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #8 på: 08 Mars 2007, 18:54:59 »
Der er stor forskel på Birmapelse, ligesom MCO er de semilanghårede, men har en helt anden struktur i pelsen.

Nogen Hellig Birma skal børstes meget tit for at afhjælpe problemer, andre behøver man aldrig at røre med en børste.

Birma fælder i perioder og for at undgå den værste fældning, kan man med fordel vaske katten 4 gange om året.

Alle mine Birmaer bliver vasket mindst 4 gange om året, men jeg forsøger at vaske dem oftere. Mine killinger har alle prøvet at blive vasket og føntørret, inden de flytter hjemmefra, så de er vant til turen  :icon_smile:
MVH Lone

Utlogget Mathea

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 37
    • Vis profil
« Svar #9 på: 08 Mars 2007, 19:09:35 »
Har en korthåret huskatt og en Norsk Skogkatt. Børster dem ca en gang pr dag ,men er bare for kosen sin del:) dem ELSKER det :)   Har aldri badet den :)
Mathea :)

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #10 på: 08 Mars 2007, 21:03:37 »
Der er stor forskel på Birmapelse, ligesom MCO er de semilanghårede, men har en helt anden struktur i pelsen.

Nogen Hellig Birma skal børstes meget tit for at afhjælpe problemer, andre behøver man aldrig at røre med en børste.

Birma fælder i perioder og for at undgå den værste fældning, kan man med fordel vaske katten 4 gange om året.

Alle mine Birmaer bliver vasket mindst 4 gange om året, men jeg forsøger at vaske dem oftere. Mine killinger har alle prøvet at blive vasket og føntørret, inden de flytter hjemmefra, så de er vant til turen  :icon_smile:

Må bare spørre deg om en ting  :icon_idea:

Brutusen min (birma) får så ofte floker/knuter ved armhulene og nederst på magen, er det noe jeg kan gjøre for å forebygge dette?

Jeg børster han hver dag, men dagen etter er det knuter der igjen....en gang måtte jeg frem med saksa å klippe litt også, for jeg fikk ikke børstet opp knuten.... :skjelveleppe:

Er det fordi han er ute og tusler seg noen turer i hagen og blir våt og ekkel på magen o.l tro?

At pelsen floker seg lettere da?

Mange spørsmål her hihi.... :wink[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 08 Mars 2007, 22:01:58 »
Mest sannsynlig at han tusler litt ute, Katrine, har du prøvd med balsam når du bader han og balsamspray før du børster?

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #12 på: 08 Mars 2007, 22:04:06 »
Jeg bruker balsam når jeg vasker han, men har ikke prøvd noe balsam før jeg børster.... :wink[1]:

Kanskje jeg skal løpe innom dyrebutikken og kjøpe en sånn spray.... :wink[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08 Mars 2007, 22:09:01 »
Kan jo være at det hjelper! :dulte: Er så glad for at Faramir har "stelle-fri" pels, her børstes det for kosen sin del, eller når han bades da, selvfølgelig, enn så ser han ut som en sau med kruspermanent.. :hihi[1]:

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #14 på: 08 Mars 2007, 22:38:27 »

Brutusen min (birma) får så ofte floker/knuter ved armhulene og nederst på magen, er det noe jeg kan gjøre for å forebygge dette?

Jeg børster han hver dag, men dagen etter er det knuter der igjen....en gang måtte jeg frem med saksa å klippe litt også, for jeg fikk ikke børstet opp knuten.... :skjelveleppe:

Er det fordi han er ute og tusler seg noen turer i hagen og blir våt og ekkel på magen o.l tro?

Jeg brukte en slik spraybalsam på huskatten min som hadde en svær knute på ryggen. Å vips så var det mye lettere å børste den løs uten å bruke saksen  :biggrin:
Kjøp en slik spray, skal ikke så mye til før problemet er løst!

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #15 på: 08 Mars 2007, 23:36:28 »

Ja det kan meget vel være fordi han bliver våd på maven, når han går ude i haven, at han får pelsknuder.

Der findes et rigtigt godt prodikt der hedder Ice on Ice, som bruges til at filtre sådanne pelsknuder ud med, men jeg ved ikke om man kan få det i Norge.
Du kan også prøve at tørre din kat rigtigt godt evt. med en føntørre, når han kommer ind fra haven, så er der ikke så stor sansynlighed for at han filterer så meget.
Du kan finde Ice on Ice her http://www.petsilk.dk/shop/default.asp

Jeg kan købe det til dig på udstilling her sidst i måneden og sende det til dig, hvis du gerne vil. Det koster 122 Dkk. Jeg er ikke så sikker på at Pitstop sender til udlandet.
MVH Lone

Kismet

• Gjest
« Svar #16 på: 09 Mars 2007, 17:10:36 »
Min korthårede huskatt børstes ikke.
Min norske skogkatt fikk flokekaos og måtte til dyrlegen for å få vekk flokene, nå som underpelsen hans er borte og han er barbert mellom beina er det mye lettere for meg, nå børster jeg han når jeg ser det trengs.