Skrevet av Emne: Pusen er aggressiv  (Lest 1567 ganger)

Utlogget LillemorX3

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
  • Issey Miyake
    • Vis profil
Pusen er aggressiv
« på: 05 Mars 2007, 15:22:26 »
Tassen vår er litt over 4 mnd gammel, og svært sosial og kosete. Han er veldig selskapssyk, og vi kan ikke gå noen sted i huset uten at han følger etter. Han holdes foreløpig inne, inntil han er stor nok til å gå ut, og til det ikke er så kaldt lenger. MEN... Saken er at han fort blir aggressiv. For det meste er det gjennom lek at han blir oppspillt og klorer og biter. Men han blir sterkere og sterkere, og det blir vondere når han biter. Han kan finne på å hoppe/klatre opp bena hvis jeg tilfeldigvis har på meg klær med snor eller liknende. Og han lar seg ikke stoppe, selv om bena ikke har bukser på, og det er vondt!  :zplaster:  Han kan også fange føttene til de her i huset, og bite og sette klørne hardt i. Og dette uten at noen har "plaget" han. Har forsøkt å klippe klørne hans, men det resulterte i mer biting. Jeg har innført en såkalt "timeout", når han er veldig aggressiv. Og han blir satt inn på badet til han roer seg ned, og får komme ut.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Han er jo egentlig veldig snill og god, men han kan skade meg eller barna ille om han ikke roer seg litt ned.
Finnes det noen gode metoder, triks eller tips på hvordan man roer en aggressiv pusekatt? Det virker ikke som om han har fortrolighetsproblem med noen av oss her, for han er vennlig mot alle når han er rolig og kosete...

Jeg er redd for at vi ikke kan ha han mer, om dette ikke blir bedre.

Håper noen her kan hjelpe  :x-fingre[1]:

Med vennlig hilsen mammaen til Tassen  :zpray:

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Pusen er aggressiv
« Svar #1 på: 05 Mars 2007, 16:42:37 »
Eneste som kan hjelpe er å være bestemt når han angriper -ikke gi han oppmerksomhet like etterpå. Hopper han på deg, så sier du strengt nei og går din vei. Kanskje han etterhvert lærer at det ikke er en måte å få oppmerksomhet på?
Går han etter føtter så fjern eller hold helt stille føttene (om det er mulig), da blir ikke det så spennende lengre.
Siden han ikke er så gammel, så kan det hende han skjønner det fort.

Håper du får orden på han! Å i mellomtiden får du være obs på hva du har på deg så du ikke blir oppklort og oppspist ;)

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 Mars 2007, 16:45:10 »
Når han angripet føtter/ hender, gi han noen leker i stedet noe som er lov å bite på, og følg forrige råd du!
Han er jo liten enda, er nok "valpestreker" skal du se, lykke til!

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Mars 2007, 16:50:23 »
Han er nok ikke  aggresiv, men i tannfellinga, og da MÅ han bare bite på alt. Klørne kan du klippe, slik at de ikke er så hvasse.
Han har ikke utviklet stedssansen før etter 8 mnd, så du bør holde ham inne en stund til.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #4 på: 05 Mars 2007, 16:54:39 »
Kan hende han roer seg etter at han er kastrert og.. så ikke gi opp!  :x-fingre[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 31
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
« Svar #5 på: 05 Mars 2007, 16:58:30 »
Kjenner igjen den der.. Lille-Per kan hoppe opp etter lårene på oss og henge fast der, det er sabla vondt! Han biter heldigvis ikke, men liker å gnage litt på fingrene, men så lenge det bare er fremst i munnen hans gjør jo ikke det vondt. Vi slet masse med å lære Lille hva som var lov og ikke (gå på bord) men å si nei eller bare flytte han hjalp ikke noe. Så vi blåser på han når han gjør noe han ikke får lov til. Det er det eneste han forstår, og nå vet han godt hva han har lov til og ikke.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Mars 2007, 17:10:19 »
hei!
eg trur eg ville sagt som crispy, for meg høres det ut som om han vil ha oppmerksamhet og biter for å få ein reaksjon. din reaksjon er då oppmerksomhet, og han får altså kva han ville oppnå.
eg trur eg ville anbefalt å skaffe gummistøvler og gå rundt med gummistøvler i heimen og rett og slett ignorere bitinga. altså, ikkje gje han ein reaksjon. du kjenner ikkje at han biter fordi du har gummistøvler på, og han får ikkje kva han vil oppnå. så da slutter han av seg sjølv.
samtidig ville eg sørget for masse kvalitetstid med deg, dvs leike mykje med han i andre samanheng. da får han den oppmerksomheiten han er ut etter og treng ikkje bite lenger.

her hjå meg er det plantetygging. Når store pusen min kjeder seg og vil ha min oppmerksamhet, så reiser han bort til plantane, passer på at eg ser på han og tygger demonstrativ på bladene. han veit at det er forbudt og at eg kjem til å reagere, altså gje han det han vil ha: oppmerksamhet. eg pleier å for ein gongs skuld ikkje reagerer når han er i det humøret. men når han har reist bort frå planten av seg sjølv (han blir fort lei om reaksjonen uteblir), så blir det ein omgang med leik på han. kaste leikemus...

heike

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 Mars 2007, 17:28:57 »
Sånn var den største pusen min også når hun var liten. Klatret oppover beina mine,- så vondt at jeg hylte! Trur hun ville opp og se, og da var jeg den letteste veien opp. Hun var også fæl på å bite oss på hender og bite og klore etter føttene våre når vi gikk forbi henne, men dette sluttet hun helt med når vi fikk en kattepus til. Tror hun bare kjedet seg..