Skrevet av Emne: Biting  (Lest 2952 ganger)

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Biting
« på: 04 Mars 2007, 13:28:45 »
Hei, lenge siden jeg har vært inne nå.

Pusen har begynt med biting - og vi vet ikke helt hvordan vi skal få henne til slutte med dette.
Noe biting er selfvølgelig lek, og det er vel greit. Men, av og til når står hun ved døren og vil ut, synes hun det er for kaldt og går inn igjen. Når jeg snur meg og går tilbake til stua da, hender det hun bykser på meg og biter meg på foten - som om hun sier det er min skyld at det er kaldt ute, eller at hun vil prøve en gang til. Samme skjer når hun er mer sulten og har spist opp det som lå i skåla si, da biter hun i tærne som for å si ifra. Dette gjør vondt, men er kanskje ikke vondt ment.... ??? :le[1]:

Pusen har også et kveldsrituale: når vi har lagt seg, skal hun tråkke på dyna. Hvis jeg glemmer meg bort og klapper henne, legger hun ørene bakover og biter hardt. Da er hun tydeligvis skikkelig irritert.  :icon_cry:

Er det bare sånn det er å ha katt, og katten er sjefen - eller kan jeg avvenne henne på noen måte?   :icon_sad:
Pusen

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Biting
« Svar #1 på: 04 Mars 2007, 13:31:57 »
Dette høres ikke bra ut  :icon_idea:

er pus vandt med å leke med hendene deres? at hun ser på dem som leker?
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 Mars 2007, 17:24:32 »
Hun er jo verdens snilleste pus, men siden hun er enebarn (hverken barn eller andre katter) blir hun kanskje litt sær. 
Hun biter bare hardt når hun vil si fra, men jeg vil bare prøve å lære henne til å si ifra på en annen måte enn å bite.

Lekebiting i hender etc. er jo greit nok :) Hun er vant med å få bli med på leken da.
Pusen

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #3 på: 04 Mars 2007, 17:26:26 »
"kater&ich" har også hatt problemer med dette. Siste som hun har forsøkt er feliway, dette har vært til stor hjelp for henne..  :icon_smile:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #4 på: 04 Mars 2007, 17:29:01 »
Syns ikke lekebiting i hender er bra heller eg.. har alltid vert bevist at kattene skal vite at hendene de biter/klorer man ikke!

Men jo, som Tussimor her sier, Feliway kan hjelpe!
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #5 på: 04 Mars 2007, 17:30:49 »
Jeg er igrunn enig med Raravis her, en katt som har fått lov å bite og klore på hender, selv om det er lek, fortsetter gjerne med det desverre.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #6 på: 04 Mars 2007, 18:36:02 »
Kosebiting er sjarmerendes og ålreit så lenge de er små, men det er IKKE ålreit når de blir voksne katter, derfor bør man aldri la dr få lov.

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 04 Mars 2007, 20:34:53 »
Kan noen forklare meg hva feilway er?  Takk  :icon_razz:
Pusen

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 04 Mars 2007, 20:38:10 »
http://www.feliway.uk.com/feliway_uk.nsf/Page?OpenForm&DocID=7&POS=5&Key=null

Her kan du lese om det! :D

det er kunstig fremstilte feromoner som hjelper kattene å tilpasse seg nye omgivelser! :)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #9 på: 04 Mars 2007, 21:39:05 »
som tidlegare nevnt av tussimor så har eg og bite-problemer med han eine pusen min.

det at ho legg ørene bak som du seier og hogger til, det er ikkje leikebiting. det er alvorlege saker.

er pusen din enepus? har ho kanskje blitt tatt litt for tidleg frå mora? det var det som skjedde med beistet nemlig. han har aldri lært å dosere sine krefter, han har aldri hatt sjansen å leikeslåsst med søsken og lære og kjenne at biting er vondt. han skjønnte det ikkje.
kan det vera same grunnen hjå deg? isåfall hjelper det med ein til katt. ein kattevenn, som han kan bryne seg på. ein annen katt, som kan bruke kattespråk for å forklare pusen din at biting er vondt.

Uansett må du vise pusen din at biting ikkje er akseptabelt. du kan prøve nokre av desse metodene:

a) "FY" i bestemmt, gjerne litt mørk og sur stemme. med ein gong ho biter deg, så snur du ryggen til ho og ignorerer ho. katter flerst skjønner det veldig godt å bli snudd ryggen til. meininga er ikkje å ignorere ho resten av dagen, det ville ho ikkje skjønnt. vitsen er at ho får ein reaksjon i akkurat det øyeblikket da ho beit deg.

b) blåse i ansiktet. katter liker ikkje å bli blåst i ansiktet. eg trur dei oppfatter det som fresing også er det ubehagelig. om du blåser kva gong ho biter, så er det eit tydelig signal. men pass deg, kan hende ho slår deg når du blåser. katter blir gjerne sur etter blåsebehandlingen.

viktig er at du er konsekvent. det funker kun om same handlinga (biting) får same konsekvensen.

om du trur at ho sin biting kan ha usikkerhet som årsak, altså at ho ikkje føler seg trygg og kanskje gjev uttrykk for at ho er stressa, så ville eg prøvd feliway. men feliway aleine gjer kanskje ikkje heile susen. du er nok nødt å forklare pusen din at biting ikkje er akseptabelt.

ellers seier eg det same som dei andre. hender er til for å kose med, ikkje for å leike med. dette finns fjørpinner til. i tilfelle du har fram til no brukt hendane dine for å leike med ho, så må du slutte med det.

eg har lenge trudd at eg må unngå situasjoner, da pusabeistet (katten min) biter. eg har forandra meining no. om eg berre unngår bite-konflikten lærer han jo aldri. no har eg forandra strategi. eg kjenner til situasjonane der biting kan skje. her hjå meg er det kosing som er konfliktårsaken. så, eg koser med han, og just da eg trur at no har han fått nok så slutter eg før han har bete. så får han noko godt å spise på og me har avslutta kosinga på ein positiv måte. men eg presser han litt, da. eg gir meg ikkje med fyrste antydning av at han ikkje gidd meir. eg prøver å utvide han sine grenser. biter han så får han "FY", eg snur ryggen til han og han får ikkje noko godt. (altså, katten min blir ikkje tvunge. han kan gå kor tid han enn vil. men han skal ikkje bite meg.)

du får observere pusen din og finne ut om noko av det eg skreiv kan vera til hjelp. i kva situasjoner biter ho? biter ho kvar gong i denne situasjonen eller berre av og til? korleis oppfører ho seg ellers? har du inntrykk av at ho føler seg trygg eller er litt utsikker? kva soveplass foretrekker ho? (gjøymt bort i eit tryggt mørkt sted, eller midt i rommet med god oversikt?). prøv å sjå verdenen med ho sine augo. også prøv å bruke det du har funne ut for å lære ho at biting ikkje er ok.

feliway kan hjelpe, men eg tviler på at feliway aleine kjem til å få slutt på bitinga.

heike
« Siste redigering: 04 Mars 2007, 21:43:07 av Kater&Ich »

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04 Mars 2007, 22:22:57 »
Her fikk jeg mange gode tips - tusen takk! Skal prøve det med blåsing.

Pusen er litt reservert når vi får besøk, ellers er hun utrolig kjælete med oss hun kjenner godt.

Hun bryner seg litt på nabokatten, de besøker hverandre dagstøtt, men hun er enehersker her hjemme.
Hun sover oppå meg, evt. oppå dyna men mellom beina mine. En skikkelig mammadalt. Men som sagt, denne bitinga må vi få slutt på. Takk for gode tips  :jippi[1]:
Pusen

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #11 på: 04 Mars 2007, 22:28:49 »
Håper noe av det hjelper! men det viktigste er å være konsekvent, ikke si nei bare når hun biter i sinne, hold hendene vekke fra lek.
Hendene skal være til kos og til å gi pusen mat!  :biggrin:

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #12 på: 05 Mars 2007, 16:46:07 »
Må si meg enig med de andre her. Det er søtt når den lille er liten og kosebiter på fingrene dine, men ikke når den lille blir en stor kjempe! Da kan de faktisk skade deg! Hold hendene dine unna, lek med leker som fjærpinner o.l istede ;)

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08 Mars 2007, 17:05:26 »
Tro det eller ei, men jeg prøvde å blåse en gang - og siden har det ikke vært biting i det hele tatt. Supertips - tusen takk  :bigarmhug:
Pusen