Skrevet av Emne: Kattemalt - hva slags merke?  (Lest 2731 ganger)

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
Kattemalt - hva slags merke?
« på: 01 Mars 2007, 09:18:56 »
Vi har en meget sær og kresen pus som ikke engang vil ha spesialfor for kresne katter.  Men ang kattemalt, hva slags merke kjøper dere?  Har hatt en type (husker ikke merke akkurat nå), men den likte han.  Kjøpte en ny en denne uken og den ville han absolutt ikke ha.  Men den var også helt anderledes i konsistens.

Noe merke dere anbefaler?  Sliter med å finne det i dyrebutikker også, merkelig nok.  Får man kjøpt det på nett noe sted?

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
SV: Kattemalt - hva slags merke?
« Svar #1 på: 01 Mars 2007, 11:06:16 »
jeg tror de fleste dyrebutikkene på nett har kattemalt, hvis du bare søker på kattemalt på butikken så pleier man få se posen, så bare søk deg frem!

Her er noen dyrebutikker, ta en titt å se om noen av dem har den typen du ser etter:

http://www.dyreshopen.no/

http://www.dyrekilden.no/

lykke til på jakten :icon_wink:
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Wanja

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 31
    • Vis profil
    • Min Bedagelige Verden
« Svar #2 på: 01 Mars 2007, 11:46:52 »
Hm.. Hva er kattemalt? :icon_idea:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 01 Mars 2007, 15:28:32 »
Kattemalt er for å hjelpe kattene med hårballer, for å forhinder det.. den ene typen (den brune) hjelper pågegynte hårballer med å passere i systemet! Kjempe supert å bruke! :D  :icon_smile:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #4 på: 01 Mars 2007, 20:15:48 »
Mine bruker Sanal maltbits. Kjøper hos tropehagen Zoo.

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 01 Mars 2007, 20:17:48 »
Jeg bruker Kattemalt på tube fra KW :icon_smile: Santo slikker i seg fra tuben han! :love:

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #6 på: 01 Mars 2007, 22:53:38 »
Dette er vel egentlig ikke nødvendig på korthårskatter? (med mindre de har spesifikke problemer) Jeg har aldri brukt det, og har til dags dato ikke opplevd noe problemer, *bank i bordet*. Eller så har jeg bare gått glipp av noe viktig her. :rødmeja:

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 01 Mars 2007, 23:09:35 »
Det spørs hvor mye katten din røyter. Santo har kort/semilanghår pels og han røyter så sinnsykt at jeg velger å gi ham litt malt innimellom. Lillemann har ultrakort pels, men han får også siden han vasker storebror som røyter så fælt!  :hihi[1]:

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #8 på: 01 Mars 2007, 23:24:34 »
Okey, har heldigvis ikke noe særlig røyteproblemer her. (med unntak av bikkja, hun røyter til gjengjeld i uhorvelige mengder når hun skifter pels.... :crazyII[1]:)
Husker forresten nå at jeg kjøpte noe kattemalt-snacks en gang, det falt definitivt ikke i smak. Så det havnet i containeren = altetende Pias mage. :hihi[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #9 på: 01 Mars 2007, 23:29:20 »
Det har ingenting å si om pelsen er kort eller lang, men jeg vil anbefale kattemalt enten pusen din røyter eller ei, så lenge den er innekatt. Når den vasker seg får den i seg mye hår og det KAN forårsake forstoppelse om man er riktig uheldig. Malt smører tarmene og gjør at hårballer passerer fint igjennom. Hvis du ikke vil bruke malt, bør katten ihvertfall ha gress tilgjengelig :)

Malt-godteri finnes det MANGE typer av, så det er bare å prøve ny type. Eller du kan kjøpe ren malt flytende på tube slik jeg gjør. Det er mange katter som slikker det i seg frivillig fra tuben slik Santo gjør, og det er mye mer effektivt enn godteri-varianten! :icon_wink:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #10 på: 01 Mars 2007, 23:38:40 »
Jeg har sett en merkbar reduksjon av hårballer som blir kastet opp, så det er tydelig at det hjelper.
Har de nå ennå bare vasket seg selv, men de driver jo og vasker hverandre opp til flere ganger pr. dag   :humre:

Nova

• Gjest
« Svar #11 på: 01 Mars 2007, 23:42:48 »
Har de nå ennå bare vasket seg selv, men de driver jo og vasker hverandre opp til flere ganger pr. dag   :humre:

Nettopp :hihi[1]: Derfor må jeg gi Zoltan også :le[1]:

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #12 på: 02 Mars 2007, 07:35:04 »
Takk for tips, skal lete litt mer.  En av fordelene med kattemalt er jo også at det er fint og lurt som godteri.  Dessuten er det den enkleste måten å få i Timmy marke-tablettene sine.