Skrevet av Emne: tips til meg som vil skaffe katt  (Lest 1624 ganger)

reidun

• Gjest
tips til meg som vil skaffe katt
« på: 01 Mars 2007, 02:31:17 »
Hei!

Jeg elsker katter og har lengtet hele livet etter å få en. Nå i en alder av 26 har det endelig blitt aktuellt for meg, for jeg snart skal flytte til et større bosted (leilighet). Pga at jeg bor i leilighet ser jeg meg nesten nødt til å ha innekatt, fordi jeg sannsyneligvis kommer til å bo i byområde. Så da kommer jeg til spørsmålet: hva slags katt?

jeg bor sammen med samboeren min, og jeg har et yrke hvor jeg iblandt jobber borte fra hjemmet over lengre perioder, mens han som oftest er hjemme. Da antar jeg at jeg må ha en katt som kan tilpasse seg 2 personer, for jeg vil jo ikke at katten skal bli mindre fortrolig med meg pga dette. Jeg leste at for eksempel noen katteraser bare kan bli fortrolig med en person av gangen. Er det noen raser som passer bedre til dette? En annen ting er om jeg kan venne katten min til å bli med på evt. reiser hvis jeg jobber borte. Går det ann å venne katten til bilkjøring og midlertidige leiligheter, eller er det best å ha den hjemme hos kjæresten hvis jeg er borte. Jeg vil selvfølgelig også ha en katt som jeg kan kose masse med og gjerne en som liker å bli løftet og ligge på fanget og sånn.  Men en ting vil jeg helst ikke ha og det er en katt som mjauer veldig mye. Da får vi ikke sove.

Jeg har sett på arten sibirkatt fordi den virker både fantastisk fin og intelligent, og at den har lett for å venne seg til nye omstendigheter ol. Jeg leste også at den kan være allergivennlig, vilket er bra hvis jeg har allergikere på besøk eller skulle utvilke katteallergi selv (jeg har mye annen allergi). Finns det flere allergivennlige katteraser? Jeg liker jo når de er litt store og dominante jeg da. Er katters beteende veldig preget av vilken rase de er, eller har deres beteende med "oppdragelsen" å gjøre. Er det i såfall viktig at jeg utsetter den for mye sosiale ting som barn og hunder ol når den er liten? Jeg vil helst ikke ha en usosial katt. Finns det arter somer "latere" enn andre? Er det noen arter som røyter mer enn andre? Puh...mang spørsmål som popper opp her etterhvert...

er det forskjell i beteende på han og hunkatter? i så fall hva? Og kan man kjøpe rasekatt som er sterilisert/kastrert, jeg vil ikke avle noe videre.

Noen gode tips?

Alt tas imot med takk.

Mange kattehilsener fra Reidun

Når det snakkes om å aktivere en innekatt, hva innebærer det. Er det veldig tidkrevende, og betyr det at innekatter ikke er like kosete som utekatter?

Er det vanskelig å lære en innekatt å bruke sandboksen/doen?

Hilsen Reidun

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
SV: tips til meg som vil skaffe katt
« Svar #1 på: 01 Mars 2007, 05:41:40 »
Heisann Reidun - og hjertlig velkommen hit!
Du har virkelig kommet til rette stedet!  :wink[1]:

Jeg har aldri hørt om noen katteraser som ikke klarer å tilpasse seg mer enn en person av gangen.
Jeg har hørt om sære katter, gjerne eldre, som bare har vært knyttet til en person, og har problemer med å knytte seg til flere, men det er bare enkelttilfeller. Tror det er litt "opplært" på en måte. Eller at de er sky og reserverte og ikke stoler på andre. Men kattunger flest er ikke det, de er tøffe og verdensvante og "vet alt og kan alt"  :hihi[1]:, og kommer nok fort til å knytte seg til både deg og samboeren din!

Jeg tror du kan venne en katt til ganske mye, iallefall om du starter fra den er liten.
Min huskatt, Rocky, har knapt vært utenfor døren her i det hele tatt, og kunne ikke klart å bo i en midlertidlig leilighet. Tchibi'en min kunne jeg putte i veska og ta med på bussen da hun var mindre (og lettere!!) og Amalthea, bengalkatten, er relativt flink til å gå i bånd ute!
Bilkjøring kan du iallefall venne katten til. Mange kater hater å kjøre bil, rett og slett fordi eneste bilkjøringen de opplever er til dyrlegen. Ikke rart de blir skeptiske..  :icon_neutral:

Enkelte katteraser er kjent for å være mer "pratsomme" enn andre, deriblandt bengalen, som jeg har ett stk nydelig eksemplar av. Når hun VIL noe, da høres det. Men jeg har sjeldent eller aldri blitt vekt av at hun mjauer, som regel sover de hele natten, alle 3. Det jeg HAR blitt vekt av derimot, er ting som blir rivd ned. I går gikk tørkestativet i gulvet. Men det er jo litt av sjarmen med katt det da..  :wink[1]: Jo, forresten, da Amalthea hadde løpetid vekte hun meg!! Så til de graaader også..  :hihi[1]: Men løpetid er heldigvis lett å "bli kvitt" - kastrering fikser det problemet fort, også slipper du i tillegg uøskede og uplanlagte kattunger!

Jeg syns også sibirkatter er veldig nydelige, spesielt sølv! (Lys grå..)
Bengalkatten skal også visstnok være ganske allergivennlige.
Men skulle det skje at du utviklet allergi, så skulle du nok klart deg likevel. Det fins jo medisiner, også noe som heter Petal Cleanse, en slags sjampo du vasker katten med en gang i uken eller så, som visstnok skal hjelpe!

Det er ikke bare rasen det kommer an på, oppdragelse og miljø har veldig mye å si, men når du vet mer eller mindre alt om kattens arv så har du jo større sjanse for å vite omtrent hva du får.

Mine katter har aldri møtt hverken barn eller hunder, men de er i allefall veldig sosiale når vi får besøk.
I større og mindre grad der også. Rocky blir veldig reservert i starten, spesielt om han aldri har møtt dem før, men kommer nesten alltid fram og hilse etter en stund. Amalthea kommer helst løpendei døren med en gang!

Katteraser har som regel forskjellig aktivitetsnivå, MEN katter er katter. Sove nesten hele dagen, og få helt crazynasse villspeiker innimellom. I allefall kattunger! :fnis[1]:

De aller fleste katter røyter, men avhengig av årstiden. Også blir det jo selvsat MER hør av langhåret pus. Mer - i volum altså, ikke antall hår! Har du gode rutiner med børsting ofte, spesielt i røytetider, så tror jeg nok du skal klare deg. Du kommer nok til å måtte bruke mer tid på børsting og stell av en langhåret pus enn en korthåret!
Også er det jo noen raser som røyter veldig lite - Sphynx for eksempel. Også kan jeg ikke tenke meg at en Devon Rex (Eller Cornish Rex) kan røyte spesielt mye!

Om det er forskjell på hunn og hannkatter kan vel variere litt, men det er vel kanskje smak og behag?
Mammaen min har for eksempel alltid foretrukket hannkatter.
(Gutter er vel kanskje lettere å ha med å gjøre - uansett art??  :engelsåklart: )

Man kan selvsagt kjøpe katten ferdig kastrert, men da helst voksne katter.
Noen dyrleger kastrerer fra 12 ukers alder, men det er ikke så veldig utbredt her i landet ennå, stort sett kasreres katter fra 6 mnd.

Jeg har stort sett hatt bare innekatter i mitt liv, fordi vi har bodd i blokk osv. Katter er ekstreeeme vanedyr, så en katt som blir vant til å være inne, vil stort sett synes det er helt greit!
Å plutselig tvinge katter som er vandt til å være ute til å bare være inne over lengre tid, syns jeg ikke noe spesielt om, men tror mine innekatter her det veldig veldig bra!
De har alle matrielle ting de trenger, pluss masse masse ekstra. (Egen kattevannfontene for eksempel!!  :icon_neutral:) De har masse kjærlighet og oppmerksomhet fra oss menneskene, eller SLAVENE som jeg er sikker på de ser på oss som. De har masse leker, og en hel leilighet å springe fra seg i. De kan snike, fange, luske og gjemme seg, som de ville gjort ute. Bare at de er inne!  :icon_mrgreen:

Tidkrevende er det vel ikke. Mat må de jo ha uansett, så det blir kattedoen da. Jeg scooper ut av kassen minst en gang om dagen, også vasker jeg hele doen og bytter sand hver 14-21-dag, litt varierende. Men det går veldg mye på kvaliteten på sanden, og hvilken sand du forestrekker.
Klør må klippes, både for møblenes skyld og kattens klør. Utekatter sliper klørne sine selv, vef ø klatre eller gå på asfalt, men innekatter trenger hjelp.
Jeg prøver å huske å ta mine en gang i uken, og det går veldig fort, et par min per katt bare.

De aller fleste kattunger eller allerede husrene og bruker kassen før de flytter!

Men så er det jo UTALLIGE timer med lek og kos da!!
Men tipper det er akkurat derfor du har lyst på katt!!  :wink[1]:

Andre ting...  :klø seg:
Det heter kastrere både hos hunkatter og hankatter!
Begrepet sterilisering, som oftes bruke når det gjelder hunkatter (Også blandt vetrinærer!!  :icon_mad:) betyr egentlig at egg- eller sæd-lederne kuttes av, og katten blir ufruktbar.
Kastrering, altså fjerning av mer eller mindre alt, gjør ikke bare katten ufruktbar, men gjør også at katten mister løpetid, og slutter med "problemadferd", f.eks markering.

Jeg vil forresten anbefale deg å vurdere to katter med en gang.
De to vil finne veldig mye selsap i hverandre, og ikke oppleves så "masete" som en alenekatt kan.
Spesielt om det kan være du blir mye borte.
Det er overhode ikke så mye ekstra arbeid med to enn med en. Kassen må du jo rengjøre uansett, kanskje litt oftere med to. Litt større utgifter til mat osv blir det jo, men jeg vil definitivt si al det er verdt det!
De vil fortsatt være sosiale mot mennesker, og FORLANGE minst like mye kos og lek, men de har i alle fall hverandre om du ikke har tid.

Er du usikker på valg av rase kan det jo hjelpe å dra på en utstilling å titte! Der er de fleste raser representert, og du kan se dem "live" og snakke med opprettere og spørre om ting du lurer på. Kanskje du får lyst til å stille selv også, det er veldig morsomt altså! Hvor i landet bor du? Kanskje er det en utstilling i nærheten snart?

Da kommer jeg ikke på mer!  :icon_mrgreen:
Men det er jo selvsagt baaare å spørre om du lurer på noe mer, nå har du jo et helt forum fullt av behjelpelig folk!
Også kan du jo lese gamle tråder, masse nyttig å lære der også...

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #2 på: 01 Mars 2007, 10:56:18 »
her fikk du masse utrolig flotte tips ifra superhanna!!!!  :bigarmhug:

Bare ville legge til at det er utrolig mange kattepuser som trenger hjem på dyrebeskyttselsen, alt ifra kattiunger til voksne katter, så hvis du ser etter en huskatt for eks så ta deg gjerne en titt på nærmeste dyrebeskyttelse!!!  :icon_wink:
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

reidun

• Gjest
« Svar #3 på: 01 Mars 2007, 23:09:19 »
Tusen hjertelig takk for de flotte svarene, når er jeg helt sikker på at jeg skal ha innekatt. Et spørsmål, hvis jeg vil skaffe 2 katter, kan jeg gjøre det etterhvert, eller må man da skaffe 2  unger med en gang. I så fall 2 av samme kjønn eller spiller ikke det noen rolle? Er det sånn at de kommer til å hate hverandre om det er aldersforskjell?

Jeg har nesten bestemt meg for en sibirsk hankatt. jeg syns de er sååå fine....

Mange klemmer fra katteelsker Reidun (jeg gleder meg)

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 01 Mars 2007, 23:12:18 »
Det er uten tvil lettest å få de til å komme overens når de begge er små. Da vil de vokse opp sammen og bli uatskillige :dobbellove: Kjønn spiller egentlig ingen rolle, men du må så klart kastrere hannen før han rekker å bli kjønnsmoden i såfall, så vi unngår "uhell"  :hihi[1]:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #5 på: 02 Mars 2007, 16:31:25 »
Hei hei! Velkommen hit!  :icon_wink:

Vi fikk en pusejente i fjord i mai og så fikk vi en pusegutt i fjord i august, det var ikke noe problem å ikke få de samtidig her ihvertfall! Det er dobbelt så mye kos og dobbelt så mye morro med to i stede for en!

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #6 på: 02 Mars 2007, 16:47:25 »
Ellers så kan du adoptere katter fra dyrebeskyttelsen. Det er utrolig mange katter som trenger et godt hjem  :dulte:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #7 på: 02 Mars 2007, 16:49:20 »
Jeg ville skaffet 2 små samtidig (begge trenger jo ikke være rasekatt (om du ville ha en)), sånn at de vokser opp sammen :)
Men det går helt fint å skaffe en nå og en om 6 måneder eller så?

Hvilket kjønn betyr ikke noe, så lenge begge blir kastrert!  :biggrin:

Lykke til på jakten!  :x-fingre[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 52
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
« Svar #8 på: 04 Mars 2007, 19:30:44 »
Om du skaffer dra dyrebeskyttelsen, noe som er utrolig bra for de kattene der,
kan du jo finne søsken og katter som går godt sammen derfra :)
Tror det er lurt og skaffe dem når de er små evt har vert sammen før.
De har utrolig mange fine katter hos DB... :)
Lykke til...
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

Utlogget katteelskeren

• Spretten katt
  • Takket: 2
  • Smurfeline og meg!
    • Vis profil
« Svar #9 på: 10 Mars 2007, 21:54:33 »
hvis du vill ha to katter som er venner burde du nok kjøpe to søsken!