Skrevet av Emne: Øyebetennelse?  (Lest 1703 ganger)

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Øyebetennelse?
« på: 26 Februar 2007, 19:33:21 »
Var å hentet den nye raggisen min dag. En gutt på 16 uker (bror til jenta jeg alt har). Første jeg la merke til på flyplassen når jeg hentet han var grønn (!) materie (puss/væske) som rant ut av venstre øye. Å det var ikke bare litt heller. Har vasket det bort med steril kompress (eneste jeg hadde  :morsomt: ) og saltvann. Han er veldig rød rundt øynene, tok kontakt med hun jeg kjøpte han av og hun sa han hadde hatt det siden hun fikk han!

Er dette en øyeinfeksjon jeg trenger en kur mot fra dyrlegen? Tenkte å gi han ei uke på å slå seg til ro her siden han kom fra ett tøft hjem (han ble skambitt og mørbanket av en stor hannkatt der), men er usikker på hvor lenge jeg vil vente...  :hmmmm: Vil ta en helseundersøkelse på han og chippe han også...

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
SV: Øyebetennelse?
« Svar #1 på: 26 Februar 2007, 19:41:35 »
Du bør nok få han til dyrlegen hvis han har hatt det lenge. Få vetten til å ta en svabertest for å sjekke for herpes og chlamydia.

"Øyeting" er smittsomt, så hvis det feks er clamydia så må han og alle katter i hjemmet behandles med antibiotika i en mnd, og nylig vedtatt av GF med virkning fra juni, være i en mnd karantene, dvs ikke kontakt med andre katter. Så det kan være greit å få sjekket ut.

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26 Februar 2007, 19:43:37 »
Jeg tror jeg ville startet behandling av øye bettenelsen ganske fort altså, for dette blir ikke borte av seg selv.

Er ikke så lenge siden Lotta hadde det, og hun måtte bruke øyensalve i 2 uker....

Rart ikke oppdretteren/eller hun som hadde han, har gjort noe med dette, katten burde jo ha fått hjelp for leeenge siden syntes nå jeg  :wink[1]:

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #3 på: 26 Februar 2007, 20:07:14 »
Oppdretteren har helseattest (som jeg nå har fått) om at ingenting er galt med pusen. Hun som kjøpte han har hatt han ei ukes tid og han har hatt det siden hun fikk han da, og til jeg kjøpte og fikk han idag.

Tror nok jeg ringer i morgen tidlig å spør om jeg får komme på onsdag. Skal på møte til kl 16 i morgen, så da spørs det hvor lenge de har åpent og om jeg rekker å hente han. Men dette vil jeg ha i orden litt kjapt!

Råd i mellomtiden? Bare vaske med vann og en kompress?

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #4 på: 27 Februar 2007, 16:45:32 »
 :icon_idea:

Ringte dyrlegen idag tidlig. I natt hylte han flere ganger for øynene var gjennklistret i guffe... Så fikk komme kl 12. En øyebetennelse ja. Fått dråper som jeg skal dryppe to ganger om dagen i 8 dager  :)

Så da håper jeg den går over  :biggrin:

Chippet han i samme slengen. Så da er det også gjort  ;D

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27 Februar 2007, 19:15:43 »
Hva slags øyebetennesle trodde vet'en at det var, da??

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney