Skrevet av Emne: vetrinærregningen  (Lest 2555 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
vetrinærregningen
« på: 25 Februar 2007, 18:04:13 »
Nå kommer tiden da mange vetrinærer har tilbud på kastrering og merking, men burde de og tilby seg å dele opp regningen til de som har dårlig råd?

Mange sier de ikke kan kastrere sine katter fordi de har så dårlig råd, og eg mener at alle skal få lov å ha dyr om de klarer å passe på dem og fore dem skikkelig!
Så, bør disse få tilbud om å få delt opp sin kastrerings regning til eg beløp de kan betale? Eller er dere av den oppfatnin at folk som ikke har råd til å kastrere ikke har råd til å ha katt?  :icon_idea:
« Siste redigering: 25 Februar 2007, 18:06:38 av RaraAvis »
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
SV: vetrinær regningen
« Svar #1 på: 25 Februar 2007, 18:24:59 »
altså, eg har kanskje eit litt heftig syn på saken, så kritiser meg gjerne.

men eg har ofte opplevd at nettopp folk som ikkje har så god råd har alt i undeholdnings-elektronikk, og massa anna stæsj i heimen. er rart med det, men etter det som eg har opplevd er det ofte slik. jo mindre folk tjener, jo meir stæsj i huset.
sjølvsagt går det ikkje an å putte alle i ein bås, men men.

kastrering av katt koster i kampanjetiden under ein 1000lapp, eg betalte 800 for pøbel. 800, det er 7 dvd`er og ein halvliter. eller så er det nokre halvlitere, litt sprit på byen, ein gong mat ute på byen og taxien heim igjen. det er gjerne omtrent den summen som mange bruker på ei helg på byen.

alt handler om prioritering. eg lever av mindre enn 6000 i månaden, men eg har likevel råd til kvalitets kattemat, kastrasjon og dyrlege om det skulle skje noko. eg har ikkje tv, ikkje dvd-spiller, ikkje stor flatskjerm eit eller anna, ikkje noko fancy mobil, ikkje ipod, ikkje xboks eller kva verden det ellers finns. eg går ikkje og drikker så ofte, eg kjøper ikkje så dyre klær, og eg kaster ikkje mat. eg kjøper ting ein treng i huset på loppemarket og slår av lyset når eg ikkje treng det. eg kjøper ikkje bøker eller dvd, eg låner dei på biblioteket. og alt det der gjer at eg er gjeldfri.

og eg punger gladelig ut for kastrasjon. eg har råd.
som sagt, prioritering. kva er viktig for deg?

eg skjønner dyrleger som ikkje vil ha avbetalings-opplegget. kvem veit om folkene stikk frå gjelda si? så blir det masse mas og styr for å kreve inn nokre hundrelapper. veit frå ei bekjennt som er vennine til mora mi og dyrlege at dei ikkje gir katten tilbake etter kastrasjonen før dei har fått penger. rett og slett fordi folk prøver seg.

heike
« Siste redigering: 25 Februar 2007, 18:40:48 av Kater&Ich »

Utlogget tvb_86

• Super avhengig pus
  • Takket: 35
  • Lykkelig gift og mamma:)
    • Vis profil
SV: vetrinær regningen
« Svar #2 på: 25 Februar 2007, 19:06:02 »
altså, eg har kanskje eit litt heftig syn på saken, så kritiser meg gjerne.

men eg har ofte opplevd at nettopp folk som ikkje har så god råd har alt i undeholdnings-elektronikk, og massa anna stæsj i heimen. er rart med det, men etter det som eg har opplevd er det ofte slik. jo mindre folk tjener, jo meir stæsj i huset.
sjølvsagt går det ikkje an å putte alle i ein bås, men men.

kastrering av katt koster i kampanjetiden under ein 1000lapp, eg betalte 800 for pøbel. 800, det er 7 dvd`er og ein halvliter. eller så er det nokre halvlitere, litt sprit på byen, ein gong mat ute på byen og taxien heim igjen. det er gjerne omtrent den summen som mange bruker på ei helg på byen.

alt handler om prioritering. eg lever av mindre enn 6000 i månaden, men eg har likevel råd til kvalitets kattemat, kastrasjon og dyrlege om det skulle skje noko. eg har ikkje tv, ikkje dvd-spiller, ikkje stor flatskjerm eit eller anna, ikkje noko fancy mobil, ikkje ipod, ikkje xboks eller kva verden det ellers finns. eg går ikkje og drikker så ofte, eg kjøper ikkje så dyre klær, og eg kaster ikkje mat. eg kjøper ting ein treng i huset på loppemarket og slår av lyset når eg ikkje treng det. eg kjøper ikkje bøker eller dvd, eg låner dei på biblioteket. og alt det der gjer at eg er gjeldfri.

og eg punger gladelig ut for kastrasjon. eg har råd.
som sagt, prioritering. kva er viktig for deg?

eg skjønner dyrleger som ikkje vil ha avbetalings-opplegget. kvem veit om folkene stikk frå gjelda si? så blir det masse mas og styr for å kreve inn nokre hundrelapper. veit frå ei bekjennt som er vennine til mora mi og dyrlege at dei ikkje gir katten tilbake etter kastrasjonen før dei har fått penger. rett og slett fordi folk prøver seg.

heike

dette var som å lese om meg og mine penger! signerer dette. jeg har ikke noe mer enn deg i måneden og leilighet, jeg har råd til faste utgifter, husleie og mat til pus:) noe til meg blir det kun en gang i blant eller til jul og bursdag. sånn må det bli til jeg får orden på økonomien. så her er det kun katt som teller:)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
SV: vetrinærregningen
« Svar #3 på: 25 Februar 2007, 19:24:43 »
Jeg er egentlig enig med de over. Mange er veldig dårlige på å prioritere pengene sine.(snakker ikke om folk her inne, bare generell betraktning) Har man ikke råd til å kastrere katten sin, så bør man revurdere katteholdet. Fordi kastrering ikke er en uforutsett utgift, og man har som regel flere måneder på seg på å legge av penger til det. Det er en utgift man bør regne inn i det å kjøpe katt, og man vet på forhånd ca hvor mye det vil koste. (ca 1000 kr) Så akkurat en kastreringsregning bør man være i stand til å betale der og da i sin helhet, synes jeg.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #4 på: 25 Februar 2007, 19:26:57 »
det er klart at det er noko anna når katten plutseleg blir sjuk eller påkjørt og ender opp med rekning på 15 000 eller noko.
men slik som alette sa, kastrering er noko ein veit om på forhånd. og 1000kroner er da virkeleg mulig å legge til sides, eller hurr?

heike

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 25 Februar 2007, 19:31:10 »
vel, folk som går på sosialen har ikke så mye penger.. og eg syns at selv om man går på sossen så kan man få ha katter (og katter dekkes ikke av sossen bare hunder), og for disse er det IKKE lett å spare for (det vet eg og eg har ikke alt av teknologi, det eg har har eg fått av familien)..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #6 på: 25 Februar 2007, 19:37:44 »
vel, folk som går på sosialen har ikke så mye penger.. og eg syns at selv om man går på sossen så kan man få ha katter (og katter dekkes ikke av sossen bare hunder), og for disse er det IKKE lett å spare for (det vet eg og eg har ikke alt av teknologi, det eg har har eg fått av familien)..

det er jo heilt sinnsjukt at hunder dekkes av sossen men ikkje katter???? kva faen?

eg veit ikkje kor mykje ein får av sossen og kor mykje ein i praksis har å leve av.  men, ein kan jo forklare saken til dyrlegen. kanskje det går an å få delt opp rekninga?
som sagt, man kan ikkje putte alle i ein bås. finns sånne og sånne folk. dei som eg tenkte på er slik folkeslag som eg hadde som naboer ein gong. stadig i pengetrøbbel, delvis i gråe sonen når det gjeld inntekter frå ikkje registrert "jobb", peng for alt som er underholdningselektronik k og byen, men ikkje for husleigen blant anna. da begynner ein å klø seg på hodet og lurer.

heike

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #7 på: 25 Februar 2007, 19:43:13 »
Her i bergen får man ca 4900kr å leve for (mat, buss, regninger osv) også får man dekket husleie(opp til 4000, mindre om man bor i bofellesskap) og strøm (om den ikke er for høy)

itillegg kan man søke om 1500kr(tror eg) 2 ganger i året, til klær.. det gjorde eg når eg sku kastrere Meeko  :icon_idea:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #8 på: 25 Februar 2007, 21:19:06 »
Om man har behov for å dele opp regningen så vil det jo si at man har penger til å betale for den, man har bare ikke spart på forhånd. Så jeg sier det samme som flere her, man kan spare på forhånd, at katten skal kastreres er vel ingen bombe! Dette er penger man kan begynne å spare før eller når man får katten.. En hundrings per mnd. skal jo holde.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #9 på: 25 Februar 2007, 21:21:14 »
spare 100kr i måneden, så må du begynne å spare lenge før du får katt da.. noensteder koster kastrering 1500kr.. der et 15 måneder det  :fnis[1]:

sorry bare måtte! ;)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 25 Februar 2007, 21:28:12 »
Det finnes jo de kampanjene, da koster det jo ikke så mye. Ellers så får man spare 200kr mnd!  ::) Har man ikke penger, så har man ikke penger.. En katt er stort sett en planlagt hendelse, da må man ha midler til å ha den katten.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #11 på: 25 Februar 2007, 21:28:45 »
om ein 1000lapp til kastrering i kampanjetida er så vanskeleg å drive opp, kva gjer vedkommande då når katten kjem heim med slåsskampsår, delvis påkjørt etc? det blir fort meir enn ein 1000lapp altså, heilt sånn ut av det blåe. håpe på at katten blir frisk av seg sjølv?

vil jo nesten gå så langt å fråråde nokon med så dårleg økonomi å skaffe seg katt.

sorry, berre måtte.

heike

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #12 på: 25 Februar 2007, 21:30:56 »
Signerer den Heike! Har man ikke penger, så har man ikke penger..

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #13 på: 25 Februar 2007, 21:31:31 »
Eg er ute etter folks meninger her Heike! :)

Selv har eg jo alt kastrert begge mine  :biggrin: Men eg vet av erfaring at det er ikke lett å sammle sammen penger til kastrering!
Eg tror eg er nokså heldig som har kjæresten min å lene meg tilbake på når det gjelder penger  :icon_idea:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #14 på: 25 Februar 2007, 21:38:21 »
Jeg har også kasterert alle mine 5 katter. Og det er ikke snakk om pris for min del.

Men hvet jo hva andres meneing om dette. Og de fleste mener det er borkastet ( og mange menn blir helt bleke om nebbet :fnis[1]:)

Slik jeg ser det så er det en nødvendighet hvis vi ikke skal svømme over av hjemløse katter som folk til en hver tid er sinte på. Eller søte små som blir satt bort, så ingne skal finne dem.

Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #15 på: 25 Februar 2007, 22:07:45 »
Jeg syns Kater&ich har sagt veldig mye lurt her, jeg er enig i det meste som hun sier. Og det er helt sant, det at folk må prioritere.
Men det finnes også folk som kan havne i vanskeligheter, kanskje man har oppsparte midler, så får man en fartsbot eller andre uforutsette utgifter og må bruke sparepengene på dem istedet. Det har nok skjedd de fleste av oss. Og da kan det være greit å få litt hjelp...skjønner at ikke dyrlegene vil ha avbetalingsordning. Men, og det er et men, de kunne tilgodesett de kundene de stoler på. Vi måtte nemlig gjøre det en gang, vi skulle betale ganske mye penger, men hadde glemt dem. Dyrlegene kjenner oss veldig godt nå, vi betaler jo alltid for oss, og stolte på at vi kom igjen neste dag.
Det er selvfølgelig noe helt annet med ukjente kunder som man kanskje ikke har hatt der så mange ganger og så videre.

Jeg syns ikke folk med dårlig råd skal bli nektet katt. Det er mange grunner til at folk kan ha dårlig råd, og en av de vanligste er kanskje at man står under NAV eller sosialen. Skal man tenke litt lenger, så er ikke det alltid noen lett livsituasjon å være i, og en katt eller et annet dyr kan være en ordentlig humørspreder og venn dersom man har det litt vanskelig psykisk. Dessuten syns jeg ikke alltid man har råd til å nekte de ressursene som kan ta til seg hjemløse katter, å gjøre nettopp det. Da hadde det vært bedre at de fikk litt støtte til å kastrere pusen sin.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #16 på: 25 Februar 2007, 22:13:45 »
det koker jo eigentleg ned til urettferdigheten av at hund blir dekket av sossen men ikkje katt. lurer på kvem som har kommt på denne fantastiske ideen?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #17 på: 25 Februar 2007, 22:15:33 »
Den norske stat  :icon_idea:

det fordi rusmissbrukere skal ha råd til å ha hund som kan varsle naboer osv om noe sku være galt  :icon_idea:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #18 på: 25 Februar 2007, 22:16:47 »
kanskje på tide å koke opp ein kampanje igjen her frå katteprat? skrive brev/mail til dei som er ansvarlege for det her og forklare urettferdigheita i denne tanken? eg ville skreve under!

heike

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #19 på: 25 Februar 2007, 22:20:32 »
Det var snakk om at noen prøvde å få gjennom dekke for katt og .. men eg ble ferdig med sossen før eg fikk vite om det gikk gjennom eller ikke.. men eg tviler  :icon_idea: