Skrevet av Emne: hva slags kattesand og mat?  (Lest 1115 ganger)

Utlogget ninajeanette

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
hva slags kattesand og mat?
« på: 22 Februar 2007, 00:16:54 »
vi får kanskje katt i helgen men hva slags mat bør vi ha og hva slags kattesand :savle[1]: tror hun er ca et år og innekatt om det har noe å si

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: hva slags kattesand og mat?
« Svar #1 på: 22 Februar 2007, 00:28:49 »
Hei! Og gratulerer med ny pus snart  :love:

Jeg ville tatt en tur til dyrebutikken og kjøpt mat der, tørrfor fra Royal canin, Hills, Iams, Eukanuba f. eks, mye bedre enn den maten man får i dagligvarebutikk og så får man kjøpt svære poser slik at det blir billigere i lengden ( maten er mye drøyere enn den fra dagligvaren )

Kattesand er veldig individuelt, noen liker klumpesand, andre ikke, noen liker dyrebutikksand, andre dagligvare, man må nesten prøve seg frem og se hva katten liker. Jeg personlig bruker euroshoppersand som man kjøper på Rimi, eller den blå som heter Catsan ( hvit sand ), er mest maten man må være nøye på, sand er mer smak og behag.

Katteleker, pledd, liggeplass, matskåler i keramikk eller stål er også fint å ha før pus er i hus, pluss kattedo med lokk pleier være genialt ( iallefall for matmor som slipper å ha masse sand som blir spadd utover kassen  :fnis[1]: )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 22 Februar 2007, 00:30:25 »
Nå får du sikkert mange forskjellige svar, men det som alle er enige om er:

-kjøp mat i dyrebutikken, IKKE i matbutikken. Inneholder mer riktig næring og mindre "avfall" , for å si det sånn. Kattene får mindre avføring og det koster mindre i lengden hvis du kjøper store sekker. Alle merkene i dyrebutikken er bra merker, f.eks Hill's, Royal Canin, Eukanuba, Iams, Nutro Choice o.s.v. Du vil finne varianter hos alle merkene som er tilpasset innekatter. F.eks Royal Canin Indoor... osv. Velg det som passer deg best. Alle vil komme med sine personlige meninger, men ikke la det forvirre deg. Men ta imot gode råd, her inne vil alle kattenes sitt beste :icon_smile:
Men du bør altså ha et voksenfór for innekatter. Dyrebutikken kan hjelpe det og finne fram i "jungelen"  :savle[1]:

-Det som er mest rimelig i lengden og som krever minst jobb fra deg, er en god klumpesand fra dyrebutikken. Prøv deg fram, det kan hende du liker den i matbutikken også, men det er dyrere i lengden. Ha hele greia i doen, (10 liter ca 150kr) da unngår du at tiss renner ned i bunnen siden sandlaget er så tykt :icon_smile: og fjern klumpene daglig. Hvis kattene dine deler én do, bør du vaske doen og bytte ALL sanden minst hver 3 uke. Da er sanden mest sannsynlig godt "oppbrukt". Jeg tar det hver 14 dag. Jeg har også 2 innekatter.
« Siste redigering: 22 Februar 2007, 00:33:19 av Nova »

Utlogget ninajeanette

• Koseklumpen
  • Takket: 9
    • Vis profil
« Svar #3 på: 22 Februar 2007, 00:45:10 »
hei, jeg har nå ihvertfall vann og mat skåler og skal bestille et leke stativ men det tar vel et par uker før det kommer.
utrolig nok har jeg en skikkelig kattedo, er arvegods fra når jeg lot chinchillaene bruke den som bade kar og den henter jeg bare opp fra kjellern.

jeg tar gjerne mot tips på rimelige løsninger på leker og sånne ting, jeg trenger oxo råd på alt grunnleggende siden vi ikke har hatt katt før men har alttid ønsket meg en koseklump :crazy[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 22 Februar 2007, 01:08:39 »
Jentepusen din bør kastreres (ja, det heter faktisk kastrere på jentepuser også :wink[1]: ) hvis hun ikke allerede er det. Dessuten bør du få henne grunnvaksinert, om hun ikke er det heller. Hvis hun er vaksinert, så må du revaksinere en gang i året. Hun bør også få microchip i nakken, det er påbudt at alle katter skal være merket i løpet av 2007. Hvis hun allerede har en tatovering i øret, så er det i orden  :) Bruk halsbånd i tillegg, det er lurt i tilfelle hun skulle stikke av.

Det beste av ALT hadde jo vært hvis hun kunne få en lekekompis, altså en pus til  :love: Da har hun alltid noen å være sammen med når dere jobber eller er ute og handler, hun har noen å sove inntil, og vaske i ørene :dobbellove: Dessuten leker de sammen, og da slipper du å ha dårlig samvittighet hvis du har en travel dag. Har man én innekatt, så trenger den utrolig mye mer stimulanse fra eier, enn hvis den har en kompis! Alenekatter KAN bli deprimerte, men hvis du er virkelig flink til å stimulere katten fysisk og psykisk, så kan selvsagt katten ha et godt inneliv som alenekatt.

Skoesker er perfekt leke til katten! Det er også tomme toalettruller. Du kan også ta f.eks en sokk og rulle til en ball, og feste den i enden av ei skolisse. Perfekt å leke med katten med. Dra den bortover gulvet :icon_smile: Husk å aldri leke med katten med hendene. Aldri la den bite eller klore deg. Lek skal kun forbindes med, nettopp leker, og ikke menneskehud.

Ellers får du billige sprettballer o.l. i dyrebutikken som er populære.

Ellers anbefaler jeg å bruke søk-funksjonen her på forumet og du vil finne masse nyttig lesestoff, eller bare peile gjennom gamle tråder. Og det er FLOTT at du spør!

Den første dagen bør du la katten få lov til å utforske sitt nye hjem i fred, og ha den gjerne på et begrenset område i begynnelsen slik at det ikke blir så mye på en gang for katten. F.eks stuen. Den bør være sammen med dere så mye som mulig de første dagene, så fint om dere henter katten f.eks på en fredag, slik at dere ikke lar katten være helt alene dagen etter. Vis først og fremst katten hvor maten er og hvor doen er. Deretter er det bare å la katten snuse rundt i stua så lenge den ønsker. Ikke tving katten til å kose hvis den ikke "har tid", husk at nå er det mye katten vil utforske ;D Sitt gjerne på huk på gulvet og rekk fram godbiter til katten (ikke menneskemat selvfølgelig). Dette gjør at katten forbinder deg med noe godt og positivt,
Hvis dere henter katten i reisebur så sett bare buret ned på gulvet i stuen, åpne opp buret, og la katten gå ut selv og bruke den tiden den trenger. All tvang er negativt for en katt.
« Siste redigering: 22 Februar 2007, 01:12:28 av Nova »

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 22 Februar 2007, 01:21:15 »
Men det aller beste tipset vi kan gi deg er absolutt å forsikre katten din. Hvis det skulle hende katten din noe eller den blir syk, kan en regning fort komme opp i 6000 kr, men hvis du er forsikret slipper du kanskje unna med under 2000  :icon_smile: Det billigste og beste selskapet er www.agria.no Det koster ca 590 kr i året for den aller beste forsikringen de har :icon_smile: Du får 10% rabatt hvis katten din er merket med tatovering eller chip :icon_smile: