Skrevet av Emne: Fòr og følsomme mager  (Lest 4424 ganger)

steinjone

• Gjest
Fòr og følsomme mager
« på: 10 August 2005, 11:39:16 »
Hei,

Har en bengalkatt på snart 5 måneder som har litt blodig avføring.Det er en innekatt. Denne får royal canins kitten for. Har vært hos vet. hvor de gav antibiotika mot tarminfeksjon, sammen med lettfordøyelig boksemat. Da ble han fin igjen. Nå, like etter at han er tilbake på tørrfor igjen så har det blitt like ille som før.

Kan det bare være foret vi må bytte? Noen som har noen tips?

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Fòr og følsomme mager
« Svar #1 på: 10 August 2005, 11:44:13 »
Du må gå til vetten.Min hadde tarmsykdommer da jeg fikk katten min,han ble ikke bra..De sender inn avføringsprøve av katten.Ta med litt avføring i et lukket glass.Få de til å sende inn.I mellomtiden kan du ta en 10 dagers kur med kokt ris,fisk,fiskeboller,og ikke gi tørrfor i det hele tatt..Jeg ga også noen ml tynn potetmelmann til katten.Det er farlig for katten å gå sånn.. :leiseg:
Få hører hvordan det går,lykke til.
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Fòr og følsomme mager
« Svar #2 på: 10 August 2005, 11:44:45 »
Svært mulig det er fôret som gjør at han får samme problem, prøv å bruk den maten han ble god av en stund og så forsiktig blande med tørrmat igjen, og se hvordan det går. Tror jeg hadde kontaktet veterinæren angående dette også for å sett hva de sa.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Fòr og følsomme mager
« Svar #3 på: 10 August 2005, 12:17:47 »
Sitat fra: liten
Svært mulig det er fôret som gjør at han får samme problem, prøv å bruk den maten han ble god av en stund og så forsiktig blande med tørrmat igjen, og se hvordan det går. Tror jeg hadde kontaktet veterinæren angående dette også for å sett hva de sa.
Ikke lurt å sysle med dette selv nei.. :redd:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Fòr og følsomme mager
« Svar #4 på: 10 August 2005, 13:28:53 »
Eukanuba Hairball For Indoor Cats er suverent når det gjeldet sarte/ømfintlige mager. Mange har gjort den erfaringen.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Fòr og følsomme mager
« Svar #5 på: 10 August 2005, 13:47:13 »
Sitat
Denne får royal canins kitten for

Jeg er medlem av CFA's helseliste, for noen uker siden var Royal Canin "hot topic", ingen hyggelig lesning. Jeg har spart på mailene, de som er interessert kan ta kontakt så skal jeg videresende dem.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
Fòr og følsomme mager
« Svar #6 på: 10 August 2005, 13:51:04 »
Legg gjerne ut info om Royal Canin her, virker som de fleste av oss bruker Royal canin :hilse:

Huff...våre katter elsker jo Royal Canin og sliter ikke med magetrøbbel i det hele tatt. Si hva som er ille da?
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Fòr og følsomme mager
« Svar #7 på: 10 August 2005, 14:14:00 »
Det var Royal Canin Kitten og Baby Cat det spesielt var snakk om. Mange katter tåler hva det måtte være av for, andre er mer ømfintlige. Kattungene til en venninne av meg ble dårlige med diare da hun begynte å gi fast føde...som var Baby Cat. Hun forer de voksne med Royal Canin og er visstnok fornøyd med det.
Her er innholdet i to av mailene:
The cause of kitten deaths were directly related to their diet.  Cornell
University confirmed.  since we quit using it ( years ago now) we have no longer
seen any kitten deaths outside of normal birth related causes.  We also never
saw the kitten deaths at that age prior to feeding Royal Canin kitten and Baby
Cat formulas.  If anyone using those foods see kittens dying, I would recommend
not using it any longer.

Be aware that Royal Canin recently added green tea extract to some of
its formulas claiming it's for its anti-oxident properties.  GTE is
high in fluoride and caffine, neither being very good for cats or
kittens.  Royal Canin has been asked for a copy of the studies done on
cats to back up its claims.  So far a report has not been forth
coming.  If I get a copy, I will post it.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
Fòr og følsomme mager
« Svar #8 på: 10 August 2005, 14:21:46 »
Godt jeg valgt Iams kattungemat til Labben da :flau: Nå spiser både han og Garfield Royal Canin ( den derre mot tannstein, store knotter ) Det elsker de begge to :thumbsup:

Utlogget mayla

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
Fòr og følsomme mager
« Svar #9 på: 10 August 2005, 14:26:06 »
Gjelder disse mailene bare kattunge-foret, eller royal canin generelt?

jeg gir kattene mine royal canin indoor 27 (kattene er ca et år), slik vi blei anbefalt i dyrebutikken. Blir litt urolig her, vil jo ikke at kattene skal få feil eller skadelig for....

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Fòr og følsomme mager
« Svar #10 på: 10 August 2005, 14:27:34 »
Så skummelt :redd: Prøvde å gi mine kattunger royal canin kitten, men de ville ikke spise den, og kattemor ble dårlig i magen!!! Her i huset er det Hill's som gjelder :thumbsup:

Linda

• Gjest
Fòr og følsomme mager
« Svar #11 på: 10 August 2005, 14:36:44 »
Hjelp, Rino får RC Baby Cat... De andre kattene "tyvspiser" av det de også, og selv Scarlett som har en superfølsom mage er helt frisk. Har prøvd andre fortyper også, men det er RC de liker best. Eukanuba spiste de så lite av at de ble i tynneste laget, og Hill's ble de syke av...

Sissel

• Gjest
Fòr og følsomme mager
« Svar #12 på: 10 August 2005, 14:45:59 »
To av mine ble syke av perserfòret, de andre fòrtypene har de ikke reagert på. Høres skummelt ut dette.

Sissel

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Fòr og følsomme mager
« Svar #13 på: 10 August 2005, 14:47:27 »
Sitat
kattemor ble dårlig i magen

Akkurat det var det flere som nevnte, mødrene begynte å spise kattunge-foret og ble dårlige. Det var kattunger som ble dårlige, kattunger som døde som gikk igjen i mailene.
En ting som jeg er skeptisk til/lurer på er: Hvorfor i himmelens navn alle de forskjellige variantene som Royal Canin opererer med, det gjelder også hundefor. Jeg er med på kattunge-/voksen-/eldrefor og spesialfor for div.lidelser, men en variant for omtrent hver eneste rase?! Salgsgimmick? Veterinærsortimentet deres er enda mer rikholdig, jeg spurte min veterinær om alt dette var nødvendig, dere kan gjette svaret...
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
Fòr og følsomme mager
« Svar #14 på: 10 August 2005, 14:59:01 »
Jeg ga mine to RC kitten det første leveåret, det gikk heldigvis bra. Skummelt, det der...

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Fòr og følsomme mager
« Svar #15 på: 10 August 2005, 15:03:35 »
Jeg tror nok det er ok for flertallet, men for de det ikke er ok, kan konsekvensene bli fatale...
Mvh Marit

Anatole France

Linda

• Gjest
Fòr og følsomme mager
« Svar #16 på: 10 August 2005, 15:11:16 »
Sitat fra: Marit
Jeg tror nok det er ok for flertallet, men for de det ikke er ok, kan konsekvensene bli fatale...

Men finnes det noe slags dokumentasjon på at det er foret som gjør de syke? Det kan jo være mye annet som ligger bak også... Det er jo ikke uvanlig at kattunger får diaré når de bytter for, uansett hvilket merke det er.

Synes det har vært såpass mye skremselspropaganda i forbindelse med diverse formerker i det siste så jeg er litt skeptisk til å ta alt jeg hører for god fisk... Jeg er veldig fornøyd med RC, bruker Baby Cat, Hair & Skin, Beauty & Fit og har også prøvd Indoor.

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Fòr og følsomme mager
« Svar #17 på: 11 August 2005, 01:16:14 »
Bortsett fra Hills..hva Er bra fôr for voksne katter da? :shock:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
Fòr og følsomme mager
« Svar #18 på: 11 August 2005, 01:20:32 »
Skummelt! Tchibi har RC Kitten! :shock: Men er vel ikke egentlig såå stor grunn til bekymring, ser ut til at hun tåler hva det skal være, hun spiser i allefall alt! I dag spiste hun tilogmed gele! (Uten vaniljesaus!:lol:) Tullekatte.. :engel: Tror dessuten hun egentlig spiser mest av Rocky sitt for uansett, vet ikke hva slags merke det er, tror det er RC Indoor..

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
Fòr og følsomme mager
« Svar #19 på: 15 August 2005, 14:20:04 »
En venninne av meg hadde kattunger som ble veldig syke når de skulle gå over til fast føde, og kattemoren ble også dårlig.
Etter en del undersøkelse fant jeg ut at noen kattunger rett og slett ikke tåler overgangen fra melk til fast føde like bra som andre. RC har i den forbindelse utviklet et spesielt fór som kun fås kjøpt hos veterinær som skal hjelpe til å stabilisere magen til de små under denne overgangen. Fant ikke linken nå i farten, men RC kan informere mer om dette.