Skrevet av Emne: Den nye katten min  (Lest 3273 ganger)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
Den nye katten min
« på: 16 Februar 2007, 00:48:21 »
I dag har vi altså henta veslejenta vår. Hun ble kaldt Mia, etter forslag fra min mamma. Enkelt, greit, simpelt navn. Mia, jeg tror jeg likte det. Og det gjorde Erik også, så da var det jo greit. Ludde og Mia  :dobbellove:

I bilen hjem var hun kjempeflink! Hun peip litt hvis jeg tok armen min ut av buret (jeg satt i baksete sammen med henne) men hvis jeg hadde armen inni, så hun fikk ligge på hånda mi så var alt greit.

Da vi kom hjem gikk Erik og jeg først inn og hilste på Ludde. Deretter hentet vi buret fra gangen, og lot Mia sitte i mens Ludde fikk snuse litt rundt. Så åpnet vi buret. Det tok litt tid før hun beveget seg ut.

Ludde har oppført seg kjempebra. Han er bare nysgjerrig, og vil hilse på. Men det virker som om han skjønner at han må være tolmodig. Mia nekter å slippe han inntil seg. Hun lager en slags freselyd, som minner veldig om snorking. Og av og til åpner hun munnen, og freser skikkelig, mens hun spytter! Reine lamaen vi har fått i hus jo! Er det vanlig at katter gjør det?

Det virker som hun slår seg greit til ro her. Vi har allerede fått bekreftet at hun kan male. Så lenge Ludde holder seg mer enn tre meter unna så er alt greit. :) Men han klarte å få snust litt på henne mens hun sov i stad. Smartingen.   ;)

Og så over til et par ting som bekymrer meg litt:
1. Hun er veldig, veldig tynn! Er det normalt? Hva kan jeg gjøre med det?
2. Noe av det siste hun gjorde før vi dro i dag var å suge melk fra moren sin. Betyr ikke det at hun ikke var helt klar for å dra? Hun er født 28. oktober, så hun er jo tre og en halv måned gammel. Burde vel være greit da? De sa at kattemoren normalt sett ikke lot henne få lov. Kanksje de forsto at de skulle skilles nå, så dette bare var en siste kosestund? Mia malte veldig da hun lå inntil moren.
3. Klørne hennes er Veldig lange, og fryktelig skarpe. Hvor fort kan vi begynne å klippe tuppene på dem? (Har pleid å klippe tuppene hos Ludde. Ikke mye, bare bittelitt)

Alt i alt. Tror dette kommer til å gå veldig bra.
Det overrasker meg at det er hun som sliter med og akseptere Ludde, og ikke omvendt. Hun er jo vandt med å ha andre katter rundt seg. Det er ikke Ludde.
Men på en annen side... Ludde er verdens snilleste katt da!  :love:

Utlogget rasmus

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
SV: Den nye katten min
« Svar #1 på: 16 Februar 2007, 02:34:40 »
Heldige deg! Ingenting er som å få et nytt lite pelskledd familiemedlem. Kattungen er mer enn gammel nok til å bli skilt fra moren. Mine to var 8 og 10 uker. Veslemor her var egentlig ikke så tynn, men skinnet var veldig romslig  :biggrin: Du er heldig at det går så bra med de to. Når jeg kom hjem med den vesle så furta guttungen i 3 mnd. Og så fort han er borti henne nå så knurrer og hveser hun og sikler. Tror "spyttinga" kommer av spyttproduksjonen. Vesla mi blir gjennomvåt i pelsen når hun vasker seg, og sikler som fy når jeg har henne på fanget og koser med henne. Ergo: Kattungen din høres helt normal ut! Tips: Venn henne til tørrfor! Vesleberta her har blitt vant til kun det beste våtforet samt kylling og skinke. Tror hun heller hadde sulta ihjel enn å spise tørrfor. IKKE gå i den fella!

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #2 på: 16 Februar 2007, 06:43:55 »
Hun er sikkert ikke avhengig av morsmelka langer, det er bare godt å kose seg med tepper jeg!  :wink[1]: :fnis[1]:
Bare sett igang med kloklipping du, og gjør det ofte mens hun er liten så hun venner seg til det!

Venter bare på bilder vi...  :icon_idea:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #3 på: 16 Februar 2007, 07:56:30 »
Oj, sorry. Glemte å skrive det. Ligger masse bilder i dagboka til Ludde.
http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,10500.0.html

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #4 på: 16 Februar 2007, 08:31:25 »
Gratulerer med ny katt! Mia er et flott navn, det likte jeg. Du skriver at hun er veldig tynn, det er ikke bra, kattunger skal ikke være tynne. Det kommer sikkert fort til å rette på seg. Som oppdretter sørger jeg alltid for at kattungene har nyklipte klør når de leveres. Det at hun fremdeles vil ha pupp, 3 1/2 mnd gammel, betyr ingenting, noen lar seg aldri avvise.
Etter det du forteller, vil jeg ikke sette så veldig høy karakter på den oppdretteren!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #5 på: 16 Februar 2007, 09:25:19 »
Gratulerer med ny katt! Mia er et flott navn, det likte jeg. Du skriver at hun er veldig tynn, det er ikke bra, kattunger skal ikke være tynne. Det kommer sikkert fort til å rette på seg. Som oppdretter sørger jeg alltid for at kattungene har nyklipte klør når de leveres. Det at hun fremdeles vil ha pupp, 3 1/2 mnd gammel, betyr ingenting, noen lar seg aldri avvise.
Etter det du forteller, vil jeg ikke sette så veldig høy karakter på den oppdretteren!

Tusen takk Marit.
Da får jeg se hvordan dagen utarter seg. Hvis jeg vinner nok tillit i dag så blir det klo-klipping i kveld. De er jo så lange at det virker som hun henger fast i teppe, sofaer og stoler når hun går. Det kan umulig være bra.

Håper hun legger på seg for ja. Men hun har ikke rørt matfatet etter at hun kom i går. Hun har spist bittelittegrann stekt fisk som mamma hadde med da hun kom innom i går kveld, men det var skikkelig bitte lite. Ikke har hun drukket noe vann heller.
Jeg har forsøkt å sette en matskål inn på badet, som hun kunne få kose seg med i fred og ro. Men det hjalp ikke det heller.
Men tross alt... det er første døgnet uten moren dette her. Ludde var litt uttafor første døgnet han også. Jeg tror jeg skal drøye det litt til før jeg bekymrer meg for mye.  :)

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #6 på: 16 Februar 2007, 09:28:50 »
Gratulerer så mye med ny katt :jippi[1]:
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 Februar 2007, 09:30:41 »
Nå har jeg sett på bilder av lille Mia....hun er jo helt nydelig, men Mia er huskatt hun eller??

Syntes egentlig ikke hun så så tynn ut på bildene, jentepuser er som regel litt spinklere i strukturen en hann katter også, kanskje det bare er uvant med ei lita ei hihi...for Ludde virker jo som en robust og stor gutt... :wink[1]:

Husker da jeg fikk Lotta, å jeg syntes hun var så lita og spinkel, men det er jo fordi jeg var vant til å bære og kose med store Brutus ikke sant... :wink[1]: Lotta er ingen kraftig katt nå heller, men hun spiser og vokser...damer skal ikke være tykke vettu hihi, men hvis du føler at det er noe galt så er det jo klart at du må få sjekket det opp  :bigarmhug:

Håper Mia og Ludde blir kompiser snart da, uansett om hun er vant til katter fra før, så er jo dette et helt nytt miljø for henne, med masse nye lukter....og da blir det litt sånn fresing o.l til å begynne med vet du... :icon_frown:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #8 på: 16 Februar 2007, 09:32:51 »
Og en ting til, klørne til kattunger er som regel mye lenger og tynnere enn hos de voksne, for de har vel ikke akuratt fårr kvessa klørne sine så mye og slitt de ned.....mine katter hadde iallefall sylskarpe klør når de var små og de hang seg ofte fast i ting og tang, men jeg tror ikke det er noe unormalt altså... :wink[1]:

Utlogget Luna

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #9 på: 16 Februar 2007, 09:36:41 »
Gratulerer med ny pus  :)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #10 på: 16 Februar 2007, 09:58:57 »
Nei, jeg føler vel egentlig ikke at hun er så tynn at det er noe galt. Jeg regner med at hun legger på seg av seg selv ganske fort.
Ludde er faktisk veldig liten selv om det ikke ser sånn ut på bildene. Når han er ute og leker med de andre kattene er han alltid minstemann. Men i går kveld da jeg løfta han opp så kjentes han veldig stor og tung ut, og det har nok en viss sammenheng med at hun er mindre. :)

Når de gjelder klørne så er de skikkelig vonde. Det går hardt utover mine armen, og ikke minst stolene i stua. De har allerede mange flere hull nå enn de hadde på denne tiden av døgnet i går.  Hehe.
Skal ikke klippe mye da. Bare nok til at spissen blir borte, sånn at hun venner seg til pelsstell.

Likte godt det Marit skrev om at hun pleide å levere kattene med nyklippete klør. Det var veldig lurt!

De forrige eierne har lært opp Mia til at det er fint å leke med fingre og armer. Argh! Hvorfor gjør folk det?? (Sier ei som gjorde samme feilen med Ludde :icon_razz:)

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #11 på: 16 Februar 2007, 10:09:54 »
Der er stor forskjell på å være tynn og spinkel/liten. En kattunge skal være god å ta i, en skal ikke kjenne hvert ben i kroppen på den når en tar i den.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #12 på: 16 Februar 2007, 10:11:57 »
 Lur å gi lille Mia en ormekur eller to:)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #13 på: 16 Februar 2007, 10:24:15 »
Ja, hun må få både ormekur og vaksine. Men jeg venter til over helgen. Det viktigste i første omgang er vel at hun blir kjent med oss?
Akkurat nå står hun inne på badet og spiser av hjertens lyst. Nå smakte det nok veldig godt med mat. Ludde står utenfor og prøver å titte inn under dørsprekken.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #14 på: 16 Februar 2007, 10:30:23 »
Nå har jeg sett på bilder av lille Mia....hun er jo helt nydelig, men Mia er huskatt hun eller??

Mia sin mor er en Hellig Birma.  :love:
I følge de vi kjøpte henne fra så er faren skogskatt. Men jeg tror nok mer det er den formen for skogskatt som egentlig heter HUSKATT. Det er desverre alt for mange mennesker som fortsatt en langhåret huskatt er en skogskatt.
Jaja. Jeg VET jo ikke da. Det kan jo være at de har rett. Men egentlig spiller det ingen rolle heller. Hun er i allefall en blanding. Og halvt Hellig Birma.

Utlogget tvb_86

• Super avhengig pus
  • Takket: 35
  • Lykkelig gift og mamma:)
    • Vis profil
« Svar #15 på: 16 Februar 2007, 10:36:18 »
kjempenydelig pus :love: har vært og sett:)
gratulerer masse med den nye kattungen!  :jippi[1]:  :bigarmhug:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16 Februar 2007, 10:52:51 »
Tusen takk!

Utlogget tvb_86

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #17 på: 16 Februar 2007, 10:55:20 »
hvordan går det nå med dem???? jeg har så lyst på en baby til :) må bli ferdig med rommet jeg lager først  :humre:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #18 på: 16 Februar 2007, 11:40:42 »
Tja. Det er ikke noe sto forandring. Ludde er ute en tur nå. Det er fint for da kan Mia få se seg om litt og prøve alle lekene, spise og i det hele tatt gjøre alt man ikke får gjort når man ligger under sofaen og freser. Hehe.

Utlogget tvb_86

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #19 på: 16 Februar 2007, 11:46:05 »
Tja. Det er ikke noe sto forandring. Ludde er ute en tur nå. Det er fint for da kan Mia få se seg om litt og prøve alle lekene, spise og i det hele tatt gjøre alt man ikke får gjort når man ligger under sofaen og freser. Hehe.

:le[1]: litt forsvar må man ha hehe.. kjenner til det der. lissi gjør det med alle hunder hun ser når hun sitter i buret på dyreklinikken!