Skrevet av Emne: Kastrering/Sterilisering  (Lest 1060 ganger)

Utlogget Tigerlily

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
Kastrering/Sterilisering
« på: 15 Februar 2007, 20:32:15 »
Hei har to katt unger på 6 måneder den 20 februar. En jente (Embla) og en gutt (Ask)som er søsken. Har forstått det sånn at katter begynner å bli kjønnsmodne når de er så gamle så har bestilt kastering til hannkatten til uka.  Har bestemt å vente litt med steriliseringen av hukatta. Kattene er innekatter. Kan noen fortelle meg litt om kastrering om hvordan katten oppfører seg etter på, mat (har forstått det sånn at katten skal være fastende, men hvor lenge før tilsvarer det?) og mat etter operasjon og i forhold til hukatta. Åssen er oppførselen i forhold til når hukatta blir sterilisert? Tatt meg fri den dagen for å passe på at ikke Embla farter for mye med Ask etter operasjoen. Så kan noen hjelpe meg med litt fakta??? :icon_neutral:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Kastrering/Sterilisering
« Svar #1 på: 15 Februar 2007, 20:58:25 »
Å, ASK OG EMBLA  :jippi[1]:
Heter mine puser oxo, og de er oxo søsken  :bigarmhug: De er svarte begge 2 :)

De skal faste fra kvelden før, og ikke spise før de har våkna helt igjen :)
Det har egentli gått greit for seg under kastreringer. Ask min ble oxo kastrert først, noen dager før Embla, og hun lot han stort sett få være i fred, det er viktig å holde katten som er blitt kastrert varme. Legge dem på en varm plass :) Så di ikke fryser, det er viktig at de har det varmt :)

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
SV: Kastrering/Sterilisering
« Svar #2 på: 15 Februar 2007, 21:06:07 »
Dagen før kastreringen har jeg brukt å få beskjed om ingen mat etter 18.00.
Her gjøres det sånn at jeg leverer katten hos dyrlegen om morgenen, og henter den igjen på ettermiddagen.
Som regel har de gitt en oppvåkningssprøyte, så de begynner å våkne litt når du henter.
Hvis ikke må du passe på at katten ligger utstrakt, og varmt.
Badet er fin plass, ettersom de ikke har helt kontroll med blæra i starten.
Når katten våkner kommer den til å være temmelig slapp og sjanglete.
Mine har som regel krabbet seg fram til matskåla temmelig med en gang, da lar jeg dem spise og drikke litt mens jeg passer på.
Du kommer nok ikke til å merke noen umiddelbar forskjell i oppførsel, men litt roligere blir de sikkert, begge to, sånn med tiden.