Skrevet av Emne: Slutt på øremerking  (Lest 3344 ganger)

Utlogget MsPlum

• Spretten katt
  • Takket: 8
  • Kjønn: Kvinne
  • Kristiansand
    • Vis profil
Slutt på øremerking
« på: 14 Februar 2007, 07:51:33 »
Jeg ringte dyrlegen i går for å bestille sterilisering til Stella, samtidig ville jeg få både henne og Sokrates øremerket, men neida - det er helt slutt på øremerking fikk jeg beskjed om. Det eneste de kan tilby er chip.

Noen som kjenner til dette og vet hvorfor de har slutta med det?
Fokuser alltid på de viktige tingene i livet. Som for eksempel berlinerboller :)

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
SV: Slutt på øremerking
« Svar #1 på: 14 Februar 2007, 09:33:16 »
Jeg har også hørt dette....
Vet ikke helt hvorfor de har funnet ut av det, men jeg synes det er helt høl i hue!
Øremerking er hvertfall synlig, det er ikke chippen.
Det er vanskelig å se akkurat hvilke tall som står innimellom, men allikevel, er man i tvil om katten har eier, så ser man det!

Mange som ikke aner hva en chip er engang :icon_rolleyes:

Utlogget tvb_86

• Super avhengig pus
  • Takket: 35
  • Lykkelig gift og mamma:)
    • Vis profil
« Svar #2 på: 14 Februar 2007, 10:04:28 »
Sånn er det her også. de skal slutte med øremerkingen.
grunnen til at de skal bare ha chip er sikkert pga det har kommet en lov om at alle katter må være id merket i 2007 ved utenlandsreiser, og da ser de sikkert ingen vits i å gjøre begge deler, men det er jo som dere sier,
det synes bedre med øremerking. dessuten er det ikke alle som reiser til utlandet så hva med oss andre da?
jeg har halsbånd der det står: chip merket på. sånn at folk kan se at hun er det og sjekke nummeret. hvis ikke er det jo umulig å gjette hvem som har det og ikke.

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #3 på: 14 Februar 2007, 10:31:56 »
Jeg fikk øremerket mine, men de ville helst chipmerke, men som dere tenkte jeg at øremerke er synlig, det er ikke chip...
Men synes de kunne gjøre begge deler i ett for samme pris. Om ikke annet tattovere ID i ørene på dem. Da vet folk om de er ID eller ikke.

Kanskje er chip mindre smertefult?

Utlogget tvb_86

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #4 på: 14 Februar 2007, 10:50:43 »
Enig med deg der! jeg fikk begge i en pris hos min pga det gikk ut så sa hun at jeg fikk chip gratis. skulle egentlig bare øremerke ,men så hadde de tatt begge deler:)
ja, det hadde vært lurt med en merking :)
chip settes som en sprøyte i nakken, mens når man skal øremerke må man ha narkose. hvertfall her.

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #5 på: 14 Februar 2007, 10:53:23 »
Her er også katten i narkose når den blir øremerket. Det gjøres som regel i forbinnelse med kastrasjon.

Chip er veldig kjekt, ja, men da bør det komme mer fram i media at mange katter er chippet.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #6 på: 14 Februar 2007, 12:48:29 »
ved chiping, får man ID i øret, så da ser man det likevel  :icon_idea:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget tvb_86

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14 Februar 2007, 13:29:43 »

gjør man det hos dere?  :hmmmm:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 14 Februar 2007, 13:31:55 »

gjør man det hos dere?  :hmmmm:

Jupp, både mine 2 og alle i kattehuset har ID i øret .. altså det står ID ..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget tvb_86

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #9 på: 14 Februar 2007, 13:33:22 »
 :icon_eek: oi!!
det har ikke min fått . det har jeg aldri hørt om :) kanskje det har kommet lenger hos dere !  :)
det er jo genialt da. i stedet for skilt. står ikke det på lissi  :skjelveleppe:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #10 på: 14 Februar 2007, 14:41:49 »
jepp.
pøbel skal kastreres i morgon, og eg fekk beskjed om at eg ikkje kunne få han øremarkert, slik som beistet er.
pøbel skjem til få chip, og tattoo ID i øret, ja.

eg syns det ikkje er så bra.
nummeret i øret på beistet er vel ikkje fin, men om han kjem seg bort og blir funnet kan kvem som helst skjønne at han har ein eiger. og med nummeret i øret kan ein gå inn i nettkatten.no og finne direkte fram til meg. også eit telefon til DB kan med ein gong avklare kvem som eig ein øremarkert katt.

med chip og eit intetsigande ID i øret må ein fyrst til DB eller politiet eller andre som har ein chipleser. eg trur at dette ikkje vil bidra til ein kort veg heim for pus. det blir eit mellomledd der, den som finner katten kan ikkje lenger sjølv sørge for at katten kjem til rette.  og det er jo også lite sansynleg, at folk som ikkje er oppdatert i kattesaker vil skjønne at ID i øret betyr at katten er chippet. Chip betyr også mykje meir jobb for DB, siden ting ikkje lenger kan avklares via telefon, men DB må chiplese katten personleg.

det er vel kanskje mindre smertefullt i.o.m. at chipping kan utføres uten narkose, mens øremarkering krev narkose, men pøbel (i likhet med dei flerste katter) blir jo merket samtidig som han blir kastrert og er dimed uansett i narkose.

eg har heller lyst å ha eit stygg nummer i øret på katten min og øke sjansene på at katten kjem tilrette i tilfelle rottefelle, enn å chippe han. eg syns det er veldig synd at ein ikkje lenger kan velge øremarkering.

det er klart at mine utekatter går med halsbånd i tillegg til  merkinga, og på halsbåndet står det telefonummeret mitt, slik at pus fort kan koma tilrette igjen om den går seg bort. men eit halsbånd kan mistes (og mine mister sine heile tida). det er jo derfor at katter bør merkes, og eg meiner altså at heile hensikten med merkinga er litt sånn forsvunne med nye loven.

heike

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #11 på: 14 Februar 2007, 15:28:51 »
Er dette på landsbasis? At man plutselig ikke kan øremerke lenger?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #12 på: 14 Februar 2007, 15:33:38 »
Jeg synes også det er trist at man ikke øremerker lenger, for katter som går ute er dette en mye bedre ting enn å chippe pus. Vi valgte øremerking på Labben selv om de ville helst chippe ham istedenfor, nettopp for å ha den fordelen av folk kan se øremerkingen hans om han forsvinner fra oss.

Håper øremerking kommer tilbake jeg  :icon_frown:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #13 på: 14 Februar 2007, 16:21:19 »
Raraavis: Det er ikke alle som praktiserer det med å tatovere en M eller ID i øret til katten når den blir chippet. De gjør det ikke i Sarpsborg.

Nova

• Gjest
« Svar #14 på: 14 Februar 2007, 17:09:12 »
Santo har time til kastrering og chip den 23  :jippi[1]: Spennende å se om han får ID i øret da...

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #15 på: 14 Februar 2007, 17:13:44 »
Tussi er øremerket og Nasse er chipet med en ID i øret.. Jeg tror at de som tar seg bryet med å sjekke øret til pus også vil finne hjemmet til pusen selv om det står ID. Det er værre med de som ikke vet at katter øremerkes og ikke sjekker det. Men da hjelper ikke noe samme søren..

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #16 på: 15 Februar 2007, 04:13:57 »
Problemet med øremerking er jo at nummeret kan bli utydelig med tiden.
Og vet man ikke om katten har nummer som slutter på 8 eller 0 er man kanskje like langt.

Foretrekker chipping jeg, men vil selvsagt at det skal bli mer kjent, sånn at alle sjekker etter chip på katter de finner!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #17 på: 15 Februar 2007, 07:52:21 »
Problemet med øremerking er jo at nummeret kan bli utydelig med tiden.
Og vet man ikke om katten har nummer som slutter på 8 eller 0 er man kanskje like langt.

Da er det bare å gå inn på db sine sider å sjekke alle fra 0-9 og finne en beskrivelse som ligner katten man har funnet!!  :whistling: Har gjort det eg, dog man fant ikke katten fordi vedkommende som fant katten leste nummeret feil vei  :icon_biggrin:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #18 på: 15 Februar 2007, 08:02:05 »
og på nettkatten.no kan ein søke også etter ufullstendige nummrer, og får opp alle katter som stemmer overeins med resten av nummeret som kan leses.
sammen med det og beskrivelse av katten kan ein eigentleg finne fram. står også sted der, og det er jo gjerne ikkje så ofte at ein katt som saknes i bergen blir funne i oslo liksom.

heike

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #19 på: 15 Februar 2007, 08:04:55 »
og på nettkatten.no kan ein søke også etter ufullstendige nummrer, og får opp alle katter som stemmer overeins med resten av nummeret som kan leses.
sammen med det og beskrivelse av katten kan ein eigentleg finne fram. står også sted der, og det er jo gjerne ikkje så ofte at ein katt som saknes i bergen blir funne i oslo liksom.

heike

ops, stemmer ikkje.
trekker det tilbake.

rart, var så sikker på at det funket, meiner å ha gjort det ein gong. kanskje har eg drømmt det?

heike