Skrevet av Emne: Møllers Tran til katter  (Lest 2197 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Møllers Tran til katter
« på: 13 Februar 2007, 19:29:38 »
.... er det noko god idee?

typen min tek det kvar dag og påstår at det hjelper mot alt gudene veit.

ein bonde som eg jobba for på island brukte tran på seg sjølv, til hundene og t.o.m. hellte han tran over silasje-forte til kyrne.
veit ikkje om det virkeleg hjelper mot eit eller anna, men mange folk eg møter sverger på tran altså.

så, eg lurte på om tran til katter er noko god ide? eller er det skadelig?

heike

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: Møllers Tran til katter
« Svar #1 på: 13 Februar 2007, 19:36:40 »
Nei direkte skadelig har jeg ikke hørt at tran er for katter, men de skal ha små doser da.
Om det virker? Tja, jeg pleier å si at hvis troen er sterk nok sa virker stort sett alt  :icon_twisted:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #2 på: 13 Februar 2007, 20:51:09 »
Det finnes jo egen tran til kattene, det finnes i dyrebutikker, eller på www.canis.no

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 13 Februar 2007, 21:28:02 »
Her står det en del:

Et minimum av vitaminer er nødvendig for at katten skal vokse seg sunn og frisk. Tran, lever, taremel, hvetekim, gjær og rå eller lettkokte grønnsaker samt melk,er verdifulle kilder til viktige vitaminer og mineraler .Mangel på vitaminer og mineraler kan føre til kronisk dårlig helse og noen ganger døden. Vitamin a. fremmer veksten av kroppceller og gir motstandskraft mot sykdom. A-vitamin bidrar også til godt syn i ulik belysning. Katten kan ikke selv produsere dette vitaminet, så det må tilsettes i maten. Det fins i eggeplommer, tran, gulrøtter og andre grønnsaker samt i gress og sjøplanter.

Vitamin B- komplekset.omfatter vitaminer som fremmer vekst, sunn hud og syssansen samt forbygger visse mangelsykdommer. melk, hvetkim, gjær og lever er rike på en del av disse vitaminene.

Vitamin C forebygger skjørbuk. Vitaminet fins i maltekstrakt og grønnsaker, samt gress og vannplanter. dette vitaminet kan også produseres i kattens kropp.

Vitamin D Er solvitaminet: Det produseres i kroppen når den får solskinn. Vitaminet styrker beinbygningen og lagres i kattekroppen når den soler seg eller får ultrafiolett lys. (men vær litt forsiktig med en utstillingskatt, for solskinn bleker pelsen.) Vitamin D fins det rikelig av i fiskelever.

Vitamin E fremmer fruktbarhet og virilitet og fins i store mengder i hvetekim og salatblader.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #4 på: 13 Februar 2007, 22:34:51 »
Har lest ett sted at det var noe i tranen som ikke var gunstig for katten og at de derfor heller bør drikke omega 3 spesiallaget for katter, feks den fiskeoljen på canis.no :)
Husker bare ikke hvor jeg leste det om at tran ikke var bra for dem..
Jeg gir iallefall mine fiskeoljen fra canis.no, den er laget for katter og fungerer utmerket :) Salmopet :)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 13 Februar 2007, 22:40:43 »
Tja, det var hentet fra en rasekattside, så det er jo tydeligvis en del uenigheter om dette.

Jeg tror nå at det er som annet, ALT er skadelig i store mengder,
og det som er bra for noe er oftest mindre bra for noe annet.

Og det som er bra i dag er livsfarlig i morgen  :rules:

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #6 på: 15 Februar 2007, 11:05:42 »
Hvis man fodrer med et foder af premium eller superpremium kvalitet er det "dobbeltkonfekt" at give katten ekstra tilskud af noget som helst. Olier i enhver form KAN medvirke til at det normale foder ikke optages ordentligt, idet det vil passere hurtigere gennem tarmen pga olien.

Jeg har den teori, at hvis man har behovet for noget, kan man også lide det. I kender godt eksemplet på børn der elsker levertran  :biggrin: det er simpelthen fordi de er i mangel.
Jeg bilder mig selv ind, at sådan må det også være for katte.

Jeg blev en gang foreslået at bruge Aloe Vera i kattenes drikkevand.  :ad[1]:det ville de ikke have. Efter et par mdr. hvor jeg ikke havde givet nogen noget, prøvede jeg igen, (okay indrømmet, :icon_frown:det var fordi jeg var ærgerlig over at have købt den flaske til mange penge) og så gik een af mine hunkatte løs på det som om hun var udhungret. Det viste sig senere at hun var drægtig, så måske manglede hun noget  :klø seg:
MVH Lone

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #7 på: 15 Februar 2007, 11:30:39 »
Jeg har begynt å gi mine Artophar (www.artophar.com) og de syns det er kjempegodt. Jeg har allerede sett tegn til mindre røyting (men det kan også være fordi Mjauritz har vært litt mer ute den siste tida, ikke så lett å vite).
Ga de tran engang, det ville de ikke ha   :crazyII[1]: Hehe.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 15 Februar 2007, 17:55:16 »
Jeg har begynt å gi mine Artophar (www.artophar.com) og de syns det er kjempegodt. Jeg har allerede sett tegn til mindre røyting (men det kan også være fordi Mjauritz har vært litt mer ute den siste tida, ikke så lett å vite).
Ga de tran engang, det ville de ikke ha   :crazyII[1]: Hehe.

Hmmm.. dette må eg kanskje prøve  :icon_idea:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 16 Februar 2007, 13:40:48 »
Hvis man fodrer med et foder af premium eller superpremium kvalitet er det "dobbeltkonfekt" at give katten ekstra tilskud af noget som helst. Olier i enhver form KAN medvirke til at det normale foder ikke optages ordentligt, idet det vil passere hurtigere gennem tarmen pga olien.

Jeg har den teori, at hvis man har behovet for noget, kan man også lide det. I kender godt eksemplet på børn der elsker levertran  :biggrin: det er simpelthen fordi de er i mangel.
Jeg bilder mig selv ind, at sådan må det også være for katte.

Jeg blev en gang foreslået at bruge Aloe Vera i kattenes drikkevand.  :ad[1]:det ville de ikke have. Efter et par mdr. hvor jeg ikke havde givet nogen noget, prøvede jeg igen, (okay indrømmet, :icon_frown:det var fordi jeg var ærgerlig over at have købt den flaske til mange penge) og så gik een af mine hunkatte løs på det som om hun var udhungret. Det viste sig senere at hun var drægtig, så måske manglede hun noget  :klø seg:
Ja jeg skjønner logikken i dette  :icon_smile:

Mine katter har aldri ville hatt noe som helst av oljer,
kanskje et par slikk og så ferdig med det. Tror jeg har prøvd det meste,
men aldri tenkt i de baner som du gjør og sammenligner med mennesker
og mangeltilstander. hos katten.
Når du nevner mennesker, så har ikke jeg heller tatt noen form for vitaminer
i hele min voksne alder. Jeg er aldri syk, litt småsnufset kan hende da,
men ellers frisk  :icon_smile: